3480
Sök

Ryckig och pluttrig gång s40 2.0T

75 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
Hejsan!

Som sagt, min volvo s40 2.0T har gått felfritt sen jag köpte den, men i måndags så började den gå ryckigt och pluttra som satan när man börja accelerera, samt när man låg i 50 å satte plattan i botten med femma i så var det som värst!
Men körde man lungt så var det inga problem som helst och tomgången och laddet är det inget fel på.

hittade en slang som hade lossnat i motorutrymmet som har en röd tejpbit på sig och går ihop med två andra slangar i en T-koppling, en med blå tejpbit och en med gultejbit.
Efter att jag satt tillbaks den så gick den klockrent, men efter en stund så började ryckandet smått komma tillbaks!

Idag när jag var ute på en provrunda så blev det riktigt illa!
Så fort man gasar så pluttrar det och smäller som fan i avgassystemet.
den svarar dåligt på gasen när man står still å kör sakta, men kommer man upp i hastighet på låg växel går den riktigt bra!
Lampan för "fel i motorns elektroniksystem" tändes innan med.

Nu till frågan: någon som har nån susning om vad det kan vara?
har tänkt att byta luftmassmätaren och stiften imorgon.
Är en felkodläsare värt att inskaffa för att kanske lösa problemet?

/Christofer
Senast redigerat av Chris_Gus (27 mars 2012)

75 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
Uppdaterad info:

Har bytt lmm och stift. spolarna och kablarna såg som nya ut och var helt intakta!
Det blev av nån anledning mycket bättre, men är nu endast ryckig vid låga varv.
laddtrycket har sjunk med ca 0.2 bar också.

75 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
Update:
var hos mekanikern idag och han kollade lite snabbt på vad det kunde vara.
I tomgång så går den på alla fyra cylindrar, men så fort man börjar gasa så orkar inte alla cylindrar med, och eftersom felkodaren inte gav något så var han nästan säker på att det antingen är soppafiltret eller soppapumpen.
på måndag ska den in på en soppatryckskoll, förhoppningsvis så har man kanske lite tur!
Senast redigerat av Chris_Gus (28 mars 2012)

2 Inlägg
28 mars 2012
Min v40 har ungefär samma symtom, jävla biljävel.

75 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
Daaanieel skrev:
Min v40 har ungefär samma symtom, jävla biljävel.

Jag hörde detta!
vad har du testat för nått?

2 Inlägg
28 mars 2012
Jag och farsan kolla på de idag, vi börja med tändkablar så får vi se sen smile

96 Inlägg
28 mars 2012
finns ett par kopplingar under mattan nedanför passagerarsätet bakom förarsätet där det är rätt vanligt att det läcker in vatten  dom kablarna går även till just soppapumpen

hände mig fast visseligen gick bilen kasst för att sen stanna..

ingen aning om det kan orsaka samma som dina problem men alltid nått att ha i bakhuvudet iaf!

75 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
reebstyle skrev:
finns ett par kopplingar under mattan nedanför passagerarsätet bakom förarsätet där det är rätt vanligt att det läcker in vatten  dom kablarna går även till just soppapumpen

hände mig fast visseligen gick bilen kasst för att sen stanna..

ingen aning om det kan orsaka samma som dina problem men alltid nått att ha i bakhuvudet iaf!

okej! smile tack för tipset!
ska kolla hur det ser ut där under!

75 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
Någon som tror att den här slangen med röd tejpbit kan ha skapat problemet med bilen?
den hade hoppat ur den svarta kopplingen och gick klockrent i ca 20 min efter att jag satt tillbaks den..men sen började det smått komma tillbaks
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158827/158827-d2451444946e540b548d33daa585dc2c.jpg
Senast redigerat av Chris_Gus (1 april 2012)

75 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
Hittat felet!
visste att det var nått litet skitfel!
var en slang som går till spridarna som hade blivit ihoptryckt på något konstigt sätt! :S
så nu går det som ett skott igen! smile)

Tack till Dahlgrens Bil!

2 Inlägg
4 april 2012
Gött som fan ju:)

Sök