Du kan hitta ett exemplar i hyggligt bruksskick för under 7000 kr. Reservdelarna är näst intill oförskämt billiga och givetvis också väldigt lätttillgängliga. Notera även att modellen är oerhört enkel att skruva med, samt att den saknar överflödigt trams som ESP, regnsensorer, adaptiv farthållare och dylika komponenter som kan strejka.
Slitstyrkan är vidunderligt bra. Motorn snurrar på i ur och skur. Går kamremmen av är det bara att häkta på en ny och köra vidare.
Skatt och försäkring? Väldigt billigt, och tidiga årgångar är dessutom skattebefriade. Kan det bli bättre?
Kort och gott, en svensk kvalitetsbil och klassiker i Volvo 240 är ett optimalt köp
Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Nog för att tråden är lite flummig, men jag hade nog faktiskt velat säga, Nej. Du får inte en bil med samma kvalité och prestanda för dom pengarna. Jag kanske favoriserar SAAB lite iofs, men 9-3orna är djävulskt bra bilar. Krånglar i princip aldrig, det som "tynger" ner dom är för det mesta slitdelar, som på vilken bil som helst (O speciellt då bilar efter 2008 som krånglar ännu mindre).
Turbo X:en är ju dessutom i mina ägon så j*vla stenhård! .. Hårt utséende, hårt avgasljud redan original.... Sen är det klart att dom drar väl lite mer soppa o kanske kostar nån krona mer att äga, men det är det värt om man gillar bilen. Turbo X står högt på min "vill ha" lista...