har ett steg som jag kör på 1 ohm (1400 watt rms) och en bas som är 1000 watt rms, har en kabel på 21mm (5m) och jordkabel 21mm (1m) i manualen för stget står det att steget ska ha 16mm kabel men jag hittade en allmän tabell som det står att jag ska ha 33mm kabel (5m) för att få 1400watt rms ur steget, så har jag för klen kabel eller är det fel på tabellen?
har 2,5mm kabel mellan steget och basen skulle jag behöva ha grövre kablar där med?
Räknat på 70% verkningsgrad hos steget så kan det teoretiskt dra uppåt 135-140 A när man belastar med 1 Ohm och spelar väldigt högt, då är 21 mm2 för klent. För att kunna ha en någorlunda bra dimensionering bör du enligt mig ha minst 30 mm2 kabel och 140-150 A säkring.
Räknat på 70% verkningsgrad hos steget så kan det teoretiskt dra uppåt 135-140 A när man belastar med 1 Ohm och spelar väldigt högt, då är 21 mm2 för klent. För att kunna ha en någorlunda bra dimensionering bör du enligt mig ha minst 30 mm2 kabel och 140-150 A säkring.
Tack! hur är det med batteriet? ja har ett 75ah batteri som är ganska nytt, kommer jag behöva ett till batteri efter att jag byter till 30mm kabel?
Om du utnyttjar steget fullt ut så kommer du nog att behöva ett till batteri, det tror jag. Men det gäller ju att övriga kablar (dvs generatorkablar och batterikablar) är i bra skick och har bra kontakt, annars hjälper det inte mycket med extra batteri.
Om du utnyttjar steget fullt ut så kommer du nog att behöva ett till batteri, det tror jag. Men det gäller ju att övriga kablar (dvs generatorkablar och batterikablar) är i bra skick och har bra kontakt, annars hjälper det inte mycket med extra batteri.
har inte riktit koll på dähär med batteri och generator, men skulle ha för mej att nån skrev att det ligger nån kabel som är 10mm2 mellan generatorn och batteriet eller att batteriets jord är 10mm2 som original?
har ingen aning om var det finns någon kabel mellan generatorn och batteriet eller nån jord från batteriet. men måste man byta nån kabel från generatorn till batteriet eller nånting om man lägger en 30mm kabel från batteriet till steget?
har inte riktit koll på dähär med batteri och generator, men skulle ha för mej att nån skrev att det ligger nån kabel som är 10mm2 mellan generatorn och batteriet eller att batteriets jord är 10mm2 som original?
har ingen aning om var det finns någon kabel mellan generatorn och batteriet eller nån jord från batteriet. men måste man byta nån kabel från generatorn till batteriet eller nånting om man lägger en 30mm kabel från batteriet till steget?
nej, det du behöver byta är kebeln som går från chassit på bilen till det batteriet fram, den brukar inte vara dimensionerad för bilstereobruk.
nej, det du behöver byta är kebeln som går från chassit på bilen till det batteriet fram, den brukar inte vara dimensionerad för bilstereobruk.
aha okej, men hur tjocka kablar behöver jag mellan steget och basen?
aha okej, men hur tjocka kablar behöver jag mellan steget och basen?
Gammal tråd, men tänkte bara fråga då jag är nyfiken. Varför behöver man "bara" 2.5mm2 mellan steg och elementet? Är det alltid 2.5" som behövs, eller vart går gränsen?
Kabelarean beror på hur mycket effekt som ska skickas igenom, vid vilken impedans samt även längden på kabeln. Men 2,5mm2 räcker långt, 4mm2 räcker jättelångt. Till mitt steg som ger 1200Wrms i 4Ohm skulle 1,5mm2 kabel duga finfint då den bara är ca 1 meter lång.
Spänningsfallet i 1 meter lång högtalarkabel (dock 1 m plus och 1 m minus) med 2,5 mm2 area är ca 0,39 V när det skickas 1500 W på en 2 Ohms belastning, räknat på att steget då ger ut 54,77 V signalspänning. Omräknat från spänningsförlust till effektförlust blir ungefär 10,5 W. Inte speciellt mycket.