3850
Sök

Hastighetsavhängig volymkontroll

424 Inlägg
9 oktober 2005
Trådstartare
Hej

Har en stereo med så kallad "hastighetsavhängig volymkontroll", det vill säga, stereon reglerar volymen beroende på vilken hastighet jag håller. På så sätt ska jag inte behöva fiffla med volymen när jag t ex har legat i 120 efter e12:an och kommer in till stan och det inte låter lika mycket i kupén.

Enligt stereons bruksanvisning ska den anslutas till en signal från hastighetsmätaren. Då min bil är från tidig stenålder så styrs hastighetsmätaren genom en vajjer, så de funkar ju inte.

Någon som har ett tips på hur man annars kan göra? Det verkar som att allt stereon behöver är en vanlig signal, går det inte att montera en mikrofon på motorn/i kupén vars signal beror på hur mycket det väsnas? Isf, måste man använda någon speciell mikrofon eller går det bra med en vanlig dator-mic?

/payya

**// Toyota \\**

10 287 Inlägg
9 oktober 2005
Köp en cykeldator. Där har du en givare som du kan montera på drivet hjul så att du får en hastighetssignal.

Mikrofon kan du glömma.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

424 Inlägg
9 oktober 2005
Trådstartare
tack, smart!
jag tar givaren från cykeln o sätter på bilen. Själva cykeldatorn kan ja väl snöra åt helvete? den processerar ju bara signalen den får från givaren?

ja bör väl sätta den på framhjulen, annars lär ju volymen skjuta i höjden när man drar loss tongue

**// Toyota \\**

10 287 Inlägg
9 oktober 2005
Mja, det kan hända att du behöver själv cykeldatorn, det kan vara så att det behövs för att förse givaren med ström.

Här har du en:

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p … tnr=520002

159 kr, det är väl bara att köpa en och labba.

/Göran

(Groucho Marx).

Hewi
571 Inlägg
9 oktober 2005
Detta är enl mig ingen funktion att lägga ned massa jobb på , jag blir mest irriterad om radion reglerar volymen utan att jag gjort det manuellt

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

424 Inlägg
9 oktober 2005
Trådstartare
jag vill prova, skulle va grymt om det fungerade.
pwille, de e lite mer skrammel i min bil än i din wink

**// Toyota \\**

677 Inlägg
9 oktober 2005
Brorsans BMW har så och det funkar kanon där. Väldigt skönt!
Men då är det ju monterat orginal och det är Harman/Kardon som gjort grejorna så det kanske inte funkar lika klockrent om man fixar det själv, men gör det det så är det helt klart värt det.

Driver
2 111 Inlägg
9 oktober 2005
är så i 528an. ganska skönt faktiskt.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Hewi
571 Inlägg
9 oktober 2005
Det funkar inge bra när man kopplat på slutsteg m,m på ett originalsystem iallafall men i eftermarknads enheter brukar man kunna ställa in känsligheten så då kanske det funkar.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
10 oktober 2005
Undrar om det finns någon cykeldator som har visat typ 200 km/h innan smile

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

99 Inlägg
10 oktober 2005
Koppla in en cykel-dynamo på bakaxeln vetja :-)

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?

671 Inlägg
10 oktober 2005
Visst ger cykeldatorngivaren en signal men om det inte är samma sort signal med samma nivåer som din stereo kräver så kommer det inte att funka.

Om du får reda på exakt hur signalen in på stereon ska vara så kanske du kan få hjälp.

10 287 Inlägg
10 oktober 2005
Precis. Men för 149:- så kan man chansa och labba lite.

/Göran

Daniel skrev:
Visst ger cykeldatorngivaren en signal men om det inte är samma sort signal med samma nivåer som din stereo kräver så kommer det inte att funka.

Om du får reda på exakt hur signalen in på stereon ska vara så kanske du kan få hjälp.

(Groucho Marx).

Sök