3688
Sök

Sänka bilen!

8 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
#1
Hej

Har tänkt att sänka min bil, de jag undrar är om det räcker att köpa bara fjädrar att montera?
sen behöver man göra inställningar på bilen eller något sådant när den är i original höjd nu och inte varit sänkt innan.

Letade efter en tråd om att sänka bilen men hittade inget...

Tackar för tips!

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
5 april 2012
#2
du lär göra hjulinställning

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

8 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
#3
det räcker alltså, varför egentligen behöver man göra hjulinställningar när det bara är höjden man ändrar på?

Voodoo
1 444 Inlägg
7 april 2012
#4
Nerocon skrev:
det räcker alltså, varför egentligen behöver man göra hjulinställningar när det bara är höjden man ändrar på?

När du sänker så ändras hjulinställningen och bli fel . därför gör man en hjulinställning så inte däcken snedslits

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

4 146 Inlägg
7 april 2012
#5
Stripz skrev:
Nerocon skrev:
det räcker alltså, varför egentligen behöver man göra hjulinställningar när det bara är höjden man ändrar på?

När du sänker så ändras hjulinställningen och bli fel . därför gör man en hjulinställning så inte däcken snedslits

Hur stor betydelse har det med hjulinställning efter sänkning då? Sänkte min 65 mm och har inte märkt av någon sneslitning. Bakaxeln sitter lite mera till höger pga att jag inte har skaffat ställbart panhardstag men annars har jag inte märkt något.

Inser att min inlägg kan tolkas som kritik men det är det inte, är bara nyfiken:)


Voodoo
1 444 Inlägg
7 april 2012
#6
zemet skrev:
Stripz skrev:
Nerocon skrev:
det räcker alltså, varför egentligen behöver man göra hjulinställningar när det bara är höjden man ändrar på?

När du sänker så ändras hjulinställningen och bli fel . därför gör man en hjulinställning så inte däcken snedslits

Hur stor betydelse har det med hjulinställning efter sänkning då? Sänkte min 65 mm och har inte märkt av någon sneslitning. Bakaxeln sitter lite mera till höger pga att jag inte har skaffat ställbart panhardstag men annars har jag inte märkt något.

Inser att min inlägg kan tolkas som kritik men det är det inte, är bara nyfiken:)

Jadu på min har jag inte gjort nå hjul inställning och framdäcken slets på en kalv sommar smile desutom går de inte att göra nå vidare bra camber inställning på min då jag måste bygga om lite för att de ska gå därför har jag ej gjort nån hjulinställning smile men då får jag köpa nya däck fram varje sommar

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Voodoo
1 444 Inlägg
7 april 2012
#7
zemet skrev:
Stripz skrev:
Nerocon skrev:
det räcker alltså, varför egentligen behöver man göra hjulinställningar när det bara är höjden man ändrar på?

När du sänker så ändras hjulinställningen och bli fel . därför gör man en hjulinställning så inte däcken snedslits

Hur stor betydelse har det med hjulinställning efter sänkning då? Sänkte min 65 mm och har inte märkt av någon sneslitning. Bakaxeln sitter lite mera till höger pga att jag inte har skaffat ställbart panhardstag men annars har jag inte märkt något.

Inser att min inlägg kan tolkas som kritik men det är det inte, är bara nyfiken:)

Jadu på min har jag inte gjort nå hjul inställning och framdäcken slets på en kalv sommar smile desutom går de inte att göra nå vidare bra camber inställning på min då jag måste bygga om lite för att de ska gå därför har jag ej gjort nån hjulinställning smile men då får jag köpa nya däck fram varje sommar

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

42 Inlägg
7 april 2012
#8
Hjulinställningen måste man göra för att cambern och toen ställer sig fel, sen beror det helt på hur stora fälgar man har. om man har 17-20" och 235> så blir det att du får byta däck en gång i månaden typ. blir ju en kostnads fråga i längden!

4 146 Inlägg
8 april 2012
#9
Så jag borde göra en hjulinställning på min 740 tycker ni?


Forummoderator
26 341 Inlägg
8 april 2012
#10
zemet skrev:
Så jag borde göra en hjulinställning på min 740 tycker ni?

Borde och borde.
Ja, skulle i alla fall jag säga.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 517 Inlägg
8 april 2012
#11
jag hade bytad både fjädrar och stötdämpare. Och sen göra hjulinställning

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

8 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#12
Tackar för alla svar, ganska så självklart att man måste göra hjulinställningar då smile

3 860 Inlägg
8 april 2012
#13
När vi bytte dämpare och fjädrar på min förra v70 så ballade även DSTC'n ur när camber och toe inte vart det samma längre och fick återställas hos volvo i samband med hjulinställningen. Det var inte särskilt mycket dom behövde justera mer än på ett av hjulen. Märkte inte heller någon direkt skillnadmen körde endast i en vecka utan att fått det inställt.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök