3564
Sök

Skumma lacksläpp

357 Inlägg
7 mars 2012
#21
Larpa skrev:
Hur ser du skillnad på en robotblåst och människoblåst? En duktig målare imiterar den övriga lacken och då är de enligt mig mkt svårt att se skillnad för gemene man iaf..

Och hur många duktiga lackerare finns det kvar?smile
För gemene man är det svårt inget snack, även för ett proffs ibland, men det är ju aldrig några problem att klura ut om man vill.

Men jobbar man med lack, så vet man att det aldrig blir perfekt.
Rent generellt brukar det vara färgskillnad, kornen ligger lite annorlunda än i orginallacken, damnoppor i större utsträckning, annan struktur, ruligt underarbete, sjunkningar, lackskarvar.
Detta är inget som en amatör tänker på men en lackerare/rekondare borde kunna räkna ut det utan my mätare tycker man.
Senast redigerat av KaptenHaddock (7 mars 2012)

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

16 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#22
KaptenHaddock skrev:
Larpa skrev:
Hur ser du skillnad på en robotblåst och människoblåst? En duktig målare imiterar den övriga lacken och då är de enligt mig mkt svårt att se skillnad för gemene man iaf..

Och hur många duktiga lackerare finns det kvar?smile
För gemene man är det svårt inget snack, även för ett proffs ibland, men det är ju aldrig några problem att klura ut om man vill.

Men jobbar man med lack, så vet man att det aldrig blir perfekt.
Rent generellt brukar det vara färgskillnad, kornen ligger lite annorlunda än i orginallacken, damnoppor i större utsträckning, annan struktur, ruligt underarbete, sjunkningar, lackskarvar.
Detta är inget som en amatör tänker på men en lackerare/rekondare borde kunna räkna ut det utan my mätare tycker man.

Har pratat med några olika lackfirmor och konstigt nog har de inte kunnat avgöra att den är omlackad. Jag vet ju nu som sagt att höger dörr och motorhuven är omlackad. När jag har berättat detta för lackfirmorna och bett dem kolla extra noga på övriga delar av bilen har de inte hittat några tecken på omlackering. Någon lackfirma hade teorin att den blev omlackad på fabrik där av tjockleken och att det sedan visat sig att det blivit lacksläpp pga detta. Detta skulle förklara omlackningen 2009 av motorhuven som var kodad med goodwill.
Senast redigerat av Jocke1983 (11 april 2012)

357 Inlägg
11 april 2012
#23
Då låter det ju onekligen som den är ommålad på fabriken..

Finns det några stenskott, skador på bilen så brukar man ibland kunna avgöra om så är fallet.

Det är ju inte jätteovanligt om man säger så.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

16 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#24
Fick förövrigt svar från den lokala Audi återförsäljaren förra veckan han hade fått beslut från Audi och inte helt oväntat vägra de ta det på Goodwill. Försäkringsbolaget prata jag också med och verka kört där också, så återstår väl bara att pröjsa själv...

Har dock några frågor till er som är erfarna lackerare här på forumet. En av de firmor jag pratade med är samma firma som den lokala Audi återförsäljaren använder för alla sina lackeringsuppdrag. Denna firma har inte det bästa ryktet hos privat personer, men de lackar åt de flesta återförsäljare och är störst på orten. När jag prata med en kille på lackeringsfirman, så verka han lite osäker. Han fundera på hur svårt det skulle bli att maskera lister osv om jag ville lackera om hela högersidan av bilen. Han föreslog istället att man bara skulle lacka upp till skarven på högersidan och att det skulle bli lättare och billigare på så vis. Tyckte inte detta verka som nån klockren lösning, men skulle dock bara kosta runt 4000kr + 1000-2000kr för huven. Audi tog 10000kr och då var det hela högersidan som gällde. Enligt killen på Audi skulle den stora skillnaden vara att lämnar jag den hos dem, så plockar de isär allt och skickar upp till lackfirman och då har man inte problemet med maskeringen som killen på firman prata om. Dessutom sa Audi killen att lämnar jag det via Audi så garanterar de att lackfirman gör ett bra jobb och skulle det mot förmoda bli några problem med den omlackade ytan de närmaste åren så fixar dem det.

Det blir alltså dyrare att lämna det via Audi än direkt hos firman. Men enligt Audi så är det helt klart värt det då de plockar isär allt plus står som en extra garanti för att lackfirman gör ett bra jobb. Anser ni att det är värt att lämna det via Audi? Eller är det bättre att lämna det till en helt annan lackfirma som har det bästa rycktet i min region?
Senast redigerat av Jocke1983 (11 april 2012)

16 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#25
KaptenHaddock skrev:
Då låter det ju onekligen som den är ommålad på fabriken..

Finns det några stenskott, skador på bilen så brukar man ibland kunna avgöra om så är fallet.

Det är ju inte jätteovanligt om man säger så.

MVH/

Har nu även fått begynnelse av lacksläpp runt ett par stenskott på huven, så behöver lacka om den med. Lacksläppet på högerdörr och huven är ju på ytor jag vet är omlackerade 2009. Dock så är ju antagligen höger bakskärm då fabriks lackerad och där har jag ytterligare två lacksläpp. Så uppenbarligen verkar det inte spela någon roll huruvida det är omlackat på lackeringsfirma eller fabrikslackat hos Audi, släppen kommer ändå:(

357 Inlägg
11 april 2012
#26
Jag tror inte att dom kommer plocka lös specellt mkt om du gör det genom audi, men möjligt är att dom är noggrannare..

Att lägga skarven längre ner är en bra lösning om det görs seriöst, annars inte:)

Jag hade nog lagt mina slantar på den med bäst rykte och klargjort att det är min ögonsten det handlar om och att kraven är HÖGA.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

357 Inlägg
11 april 2012
#27
Hade varit  roligt att se bilen, låter onekligen som något är fel..

MVH/

Jocke1983 skrev:
KaptenHaddock skrev:
Då låter det ju onekligen som den är ommålad på fabriken..

Finns det några stenskott, skador på bilen så brukar man ibland kunna avgöra om så är fallet.

Det är ju inte jätteovanligt om man säger så.

MVH/

Har nu även fått begynnelse av lacksläpp runt ett par stenskott på huven, så behöver lacka om den med. Lacksläppet på högerdörr och huven är ju på ytor jag vet är omlackerade 2009. Dock så är ju antagligen höger bakskärm då fabriks lackerad och där har jag ytterligare två lacksläpp. Så uppenbarligen verkar det inte spela någon roll huruvida det är omlackat på lackeringsfirma eller fabrikslackat hos Audi, släppen kommer ändå:(

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

16 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#28
KaptenHaddock skrev:
Jag tror inte att dom kommer plocka lös specellt mkt om du gör det genom audi, men möjligt är att dom är noggrannare..

Att lägga skarven längre ner är en bra lösning om det görs seriöst, annars inte:)

Jag hade nog lagt mina slantar på den med bäst rykte och klargjort att det är min ögonsten det handlar om och att kraven är HÖGA.

MVH/

Så var tanken från början, men blev osäker när jag pratade med den sista lackfirman som Audi använder. För att lacka hela högersida och slippa maskera så prata han om att plocka bort lister, rutor, handtag mm och att detta skulle bli krångligt och tidskrävande. Detta löst ju Audi om jag lämnade bilen via dem.

Min tanke faller tillbaka på det killen på lackfirman prata om vad det gäller krångligheten att montera isär bilen, för att slippa maskeringar som skulle kunna visa klara spår av omlackering. Om nu dem skulle få sådana problem att plocka isär det som behövs för att göra en riktigt bra omlackering, så borde väl övriga lackfirmor ha samma problem med samma typ av omlackering?
Senast redigerat av Jocke1983 (11 april 2012)

357 Inlägg
11 april 2012
#29
Alltså det är inga problem att maskera, någon list kan man ju behöva plocka men lägger man lite extra tid funkar det allt.

Lackar inte så mkt själv mest bättringar på entusiastkärror, och har själv 0 förtroende för lackeringsbranchen.
Skulle fö inte tro resultatet blir bättre om du lämnar på audi snarare tvärt om men det är ju omöjligt att säga om man inte känner till firmorna o deras jobb..

Hopas du får ordning på lacken iaf.

MVH/

Jocke1983 skrev:
Så var tanken från början, men blev osäker när jag pratade med den sista lackfirman som Audi använder. För att lacka hela högersida och slippa maskera så prata han om att plocka bort lister, rutor, handtag mm och att detta skulle bli krångligt och tidskrävande. Detta löst ju Audi om jag lämnade bilen via dem.

Min tanke faller tillbaka på det killen på lackfirman prata om vad det gäller krångligheten att montera isär bilen, för att slippa maskeringar som skulle kunna visa klara spår av omlackering. Om nu dem skulle få sådana problem att plocka isär det som behövs för att göra en riktigt bra omlackering, så borde väl övriga lackfirmor ha samma problem med samma typ av omlackering?

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

16 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#30
KaptenHaddock skrev:
Hade varit  roligt att se bilen, låter onekligen som något är fel..

MVH/

Ja bilen ser riktigt bra ur på några meters sikt med högglans. Men att man ska få massa lacksläpp av en vinterkörning verkar inte normalt. Tidigare ägare har dock knappt vinterkört den, så den har ju inte åkte på några tuffa test som den gjort denna vinter när den fått utstå salt och skit varje dag. Just med tanke på att lacken inte beter sig normalt hade jag hoppats få det på goodwill, men det sket sig ju.

Tycker förövrigt det blir väldigt mycket ytliga repor väldigt snabbt, trotts att jag varit väldigt försiktig när jag tvättar bilen. Vet inte om detta är normalt med så mycket repor på röda klarlackade bilar, men känns som sagt som det kommer nya repor för varje vecka. Inte heller detta känns helt normalt ur lacksynpunkt....
Senast redigerat av Jocke1983 (12 april 2012)

16 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#31
KaptenHaddock skrev:
Alltså det är inga problem att maskera, någon list kan man ju behöva plocka men lägger man lite extra tid funkar det allt.

Lackar inte så mkt själv mest bättringar på entusiastkärror, och har själv 0 förtroende för lackeringsbranchen.
Skulle fö inte tro resultatet blir bättre om du lämnar på audi snarare tvärt om men det är ju omöjligt att säga om man inte känner till firmorna o deras jobb..

Hopas du får ordning på lacken iaf.

MVH/

Tycker ju att man skulle kunna ställa lite krav på Audi om man lämnar det via dem? Om inte annat att de ställer högre krav på lackfirman än om man lämnar det privat?

Ska åka och prata med ägaren på lackfirman imorgon och se om han har lite bättre koll än den fösta killen jag prata med. Ska även kolla en annan firma lite längre här ifrån med bra rykte, så får vi se vart det slutar...

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
12 april 2012
#32
Gå hellre på en firma med bra rykte och där du betalar för jobbet och får kvitto.
Alla lackjobb med kvitto ger 2års garanti, varesig du är privat eller om du lämnar via audi.

Se till att man plockar bort lister och gör lackeringen så perfekt som möjlig är mitt råd!



Sök