2662
Sök

Hjälp! Koppla in extraljus på dodge ram 1500 hemi

388 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#1
Har nu försöket hela kvällen att hjälpa en kompis att koppla in gång nya extraljus till hans dodge ram 1500 hemi -04 men utan framgång.

Någon som kopplat in extraljus på just en dodge ram som vet hur det ska vara? Det är ett vanligt bosch extraljus relät och sen är det 3st hella 3003 75w xenonkonverterade.

Snabba svar önskas.

Mvh thomas


Forummoderator
18 009 Inlägg
14 april 2012
#2
Det borde ju vara en rätt enkel operation så vad har ni gjort? Är det Xenon så antar jag att ni har ballaster?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 938 Inlägg
14 april 2012
#3
Förstår inte riktigt vad som är problemet, får ni inte dom att lysa?
Vad vill du ha hjälp med?

2 024 Inlägg
14 april 2012
#4
Kan iofs tycka att ett relä är lite klent till 3st 75w xenon. Rätt hög startström på dem som riskerar att bränna fast relät så det inte släpper igen sen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

388 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#5
probelemet är det om det är bara o kppla som standard på vilken bil som helst lr om det är som på subaru legacy som jag har kopplat in på också. har inte provat standard varianten än då det blev för kallt mot slutet men vad jag hörde av han som äger bilen så ska det vara "plusjordat" som man säger att typ subarun är men kopplar vi in det så så blir det bara att den tänder till och slocknar. börjar blinka alltså.


Forummoderator
18 009 Inlägg
14 april 2012
#6
Smuurf skrev:
probelemet är det om det är bara o kppla som standard på vilken bil som helst lr om det är som på subaru legacy som jag har kopplat in på också. har inte provat standard varianten än då det blev för kallt mot slutet men vad jag hörde av han som äger bilen så ska det vara "plusjordat" som man säger att typ subarun är men kopplar vi in det så så blir det bara att den tänder till och slocknar. börjar blinka alltså.

En multimeter gör gott här. Värden?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 938 Inlägg
14 april 2012
#7
Smuurf skrev:
probelemet är det om det är bara o kppla som standard på vilken bil som helst lr om det är som på subaru legacy som jag har kopplat in på också. har inte provat standard varianten än då det blev för kallt mot slutet men vad jag hörde av han som äger bilen så ska det vara "plusjordat" som man säger att typ subarun är men kopplar vi in det så så blir det bara att den tänder till och slocknar. börjar blinka alltså.

Fattar nada, vad är plusjorda?
Man kan bara koppla på ett sätt, balasten skall ha ström från relät och relät skall sitta som det står enligt schemat du får med, dvs en plus, jord och styrström så det klickar till?

Hur många andra sätt finns det menar du?

7 274 Inlägg
14 april 2012
#8
Glesmark skrev:
Smuurf skrev:
probelemet är det om det är bara o kppla som standard på vilken bil som helst lr om det är som på subaru legacy som jag har kopplat in på också. har inte provat standard varianten än då det blev för kallt mot slutet men vad jag hörde av han som äger bilen så ska det vara "plusjordat" som man säger att typ subarun är men kopplar vi in det så så blir det bara att den tänder till och slocknar. börjar blinka alltså.

Fattar nada, vad är plusjorda?
Man kan bara koppla på ett sätt, balasten skall ha ström från relät och relät skall sitta som det står enligt schemat du får med, dvs en plus, jord och styrström så det klickar till?

Hur många andra sätt finns det menar du?

Plusjord är när batteriet har plus mot chassit och jorden går till resten av elen till bilen iställlet för tvärtom som det brukar vara.
Men det är väl inget komplicerat ändå, bara tänka lite annorlunda.
Använd en multimeter.


388 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#9
med andra ord så har du inte kopplat in på en subaru! på subaru så styrs elektroniken genom jorden så då måste du koppla relåt till extraljusen som vanligt med batteri + och till extraljusen men sen kopplar man in styrningen från heljuset som vanligt men du tar även styrjorden från heljuset och sen in på joren på relåt för annars får du det att extraljusena lyser konstant!


21 761 Inlägg
14 april 2012
#10
Det folk brukar mena när man skriver "plusjordat" är att någonting styrs av plusen, dvs "plusstyrt". Att skriva plusjordat är direkt fel. smile

Är man osäker på hur bilens helljus fungerar så kan man koppla reläspolens båda kablar till helljuslampans plus och minus, då ska det funka oavsett om lampan har konstant plus eller minus.

388 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#11
precis dit jag ville komma och det som är provat men det ända som händer då är att relät slår på o av hela tiden så vet liksom inte vad som är felgjort egentligen men hur som helst så vill det ju inte funka :S aja får kolla mer på det imorn säkert jag som tänkt helt galet och det är inte omöjligt när man pular med för lite sömn !wink


21 761 Inlägg
15 april 2012
#12
Om relät beter sig så där så borde helljuslampan också göra likadant, är det så?

1 532 Inlägg
15 april 2012
#13
Baa koppla till en vipp i bilen funkar jämt. Då lämnar man ordinare belysning utanför


Forummoderator
18 009 Inlägg
15 april 2012
#14
En Sk. Strömtjuv är ett djävulens påfund men om man bara ska ha styrström till ett relä är det en bra grej då man slipper kapa en originalkabel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

477 Inlägg
15 april 2012
#15
1 vanligt extraljus relä (30A) till 3 extraljus kommer aldrig att funka...
om det nu blinkar och slår av o på som du beskriver så har du antingen kopplat fel eller så är det bara o inhandla MINST ett relä till...

Hur har du kopplat relät och hur många amp klarar det av???

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

2 037 Inlägg
15 april 2012
#16
Som föregående skrev så brukar 75w xenon ha lite över 10A i startström. Så om reläet inte är mera än 30A så är det idé att koppla in ett till.


Sök