2169
Sök

Saab 9000 Växellänkage!

77 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#1
Någon som har bilder på hur man justerar växellänkaget på en saab 9000 -92.många säger att man kan justera växlarna med en 4 mm borr?.då femman har hoppat ut läget.

1 019 Inlägg
5 oktober 2009
#2
Ingen bild men lossa på damasken och lägg i backen. Om de två hålen som finns där hamnar så att du kan sticka i en mejsel i dem så är det rätt justerat. Går det inte så får du lossa på klämman som sitter mellan torpedväggen och växellådan, rikta in växelspaken och dra åt klämman.


77 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#3
Okej,men om backen är i hur ska ja justera 5an som är problemet?,eller sker detta automatiskt med backen i lagt?.skickar med en bild så du kan peka ut vart hålen sitter,MVH


https://www1.garaget.org/gallery/archive/56870/777653_zughrp.jpg
innaför damasken

Bilmekaniker
235 Inlägg
5 oktober 2009
#4
Övanför spaken? ett hål.       Lägg den i trean, gå ut till lådan o ta bort plastpluggen och tryck i borren, känn som den botnar så du inte tappar ner den. Sen lossar du 13 skallen på länkaget, in i bilen och sitt i en annan "borr" i hålet där, ut o spänn efter den låst sig! Kan trycka över spaken lite till vänster om du ska göra det lite snabbare eller m det inte blir ngn skilnad med "borren".  Ut o spänn bulten på länkaget o bort med borrensarna!  Använder pinnar på jobbet.   Kan va att den ska ligga neråt istället, 4an.

Den e inte almänt sladrig? Spaken? E den det så byt växellänkage, kan bli svår o få i 1an sen om där e mkt glapp, men de märker du! smile
Senast redigerat av Peran (5 oktober 2009)


77 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#5
vart sitter plastpluggen? MVH.

Bilmekaniker
235 Inlägg
5 oktober 2009
#6
Uppen på v-lådan under slangarna som kan va ivägen, e kanske redan borta, ett runt litet hål då!


nä, eller, hmm, kan vara en man trycker ne, eller nä, de e nog bara på opelarna. smile
Senast redigerat av Peran (5 oktober 2009)


77 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#7
Okej,har hittat det runda hålet ovanför växelspaken inne i bilen,om jag då kör ner en mejsel i hålet,och lossar på nummer 13 nere vid torpedväggen är det så ?

Bilmekaniker
235 Inlägg
5 oktober 2009
#8
Bara lådan e låst i rätt läge så. hittade du hålet där? sen lossa 13, sen få i en annan "pinne" i hålet vid spaken! sen spänna 13, sen av med "pinnarna" o kolla läget!


1 749 Inlägg
5 oktober 2009
#9
Backen och trean?
Är det annorlunda på växellådorna till 9000-94 för där är det fyran man lägger i när man stoppar ner en 4 mm tråd.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 019 Inlägg
5 oktober 2009
#10
Ja, det skiljer sig. F.r.o.m -94 är det fyran och det ska även finnas ett hål vid växellådan. T.o.m -93 så ska det vara backen (men det verkar inte vara det på trådskaparens för det ser inte likadant ut som på min -91, mysko). Bilar t.o.m -93 saknar iaf passningshål på växellådan.

Edit: Det verkar vara en brytpunkt under modellår 1992. Det kan ju vara så att det var fyran som gäller f.r.o.m -92 då.
Senast redigerat av Garfield (5 oktober 2009)


157 Inlägg
27 mars 2011
#11
Garfield skrev:
Ja, det skiljer sig. F.r.o.m -94 är det fyran och det ska även finnas ett hål vid växellådan. T.o.m -93 så ska det vara backen (men det verkar inte vara det på trådskaparens för det ser inte likadant ut som på min -91, mysko). Bilar t.o.m -93 saknar iaf passningshål på växellådan.

Edit: Det verkar vara en brytpunkt under modellår 1992. Det kan ju vara så att det var fyran som gäller f.r.o.m -92 då.

har i å för sej en 900 men ni vet inte hur man lossar växellänkaget fårn själva växelspaken... måste finnas någon skarv innan torpedväggen??

5 710 Inlägg
29 mars 2011
#12
Garfield skrev:
Edit: Det verkar vara en brytpunkt under modellår 1992. Det kan ju vara så att det var fyran som gäller f.r.o.m -92 då.

Har ju en -92 själv och kan inte ta gift på det trots att jag justerat många gånger men......mitt minne säger 3:an smile

MVH Jonas
..............

147 Inlägg
1 april 2012
#13
Har en Saab 9000 CD -90 i16 som jag måste ställa in växlarna på?
Gör man på samma sätt på denna modellen eller?


Mr,
219 Inlägg
9 april 2012
#14
Kollat så gummit i skarven på länkaget är helt? Brukar ju spricka med resultatet tappad 1-2-5 och back när de e helt slut. Bara en tanke.


216 Inlägg
15 april 2012
#15
jag har problem med att jag inte får i mer än 3, kämpar man får man i dom andra växlarna med, men så skall det inte vara vet jag,

och hållen som man skall centrera när man lägger i backen är inte centrerade, men någon som kan berätta hur man skall göra för att justera?



Sök