3207
Sök

225/55-17 på 17x8" fälg?

1 997 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag ska köpa en Pontiac Ventura årsmodell 1965 nu i dagarna av en kompis och då har jag jag tänkt o byta hjul på den! smile

Fälgarna som jag har kollat på är 17x8". Det sitter 215-däck på bilen original och det är ganska trångt i hjulhusen så därför vågar jag inte köra på mer än 225 i bredd. Hur sitter det däcket på en 8" fälg med 55 i profil?

Eftersom det är en jänkare så vill jag ha lite däck på den så att inte fälgen sticker utanför däcket.. Man kan ju behöva åka upp på någon trottoarkant osv ibland och då vill man ju inte skrapa fälgen tongue

Så, hur kommer det att se ut? Borde jag försöka leta tag på 7" fälgar istället?

Tacksam för svar! smile

Mvh Fredrik


500 Inlägg
14 april 2012
#2
225 bredd på en 8" bred fälg passar utmärkt. Om de däremot går på bilen har jag inte en aning om. 55 i profil är ganska mkt "SUV"-varning.


huh?
10 427 Inlägg
14 april 2012
#3
Beror lite på hur stor fälgkantsskyddskanten är på däcken också.

Här är 225/45 på 8x17"-fälg:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-8402692f62305e506b40203509e9f69f_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-e9de1f0847dbcd102761b322c3ced9cb_large.jpg
(Goodyear OptiGrip)

Klantade till mig och körde på en sån stålbeklädd kant när jag tankade en gång och det
blev ett litet jack på en av fälgarna. Var fälgskyddskanten som tog smällen och det funkade bra. cool

Här är 225/45 på 7x17"-fälg:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/320939_pcq1bj.jpg
(Continental ContiSportContact 3)
Sticker ut lite mer som synes.

Och för att jag ändå är i farten.. 245/40 på 8x17":
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
205/50 på 7x17":
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg


4 299 Inlägg
14 april 2012
#4
Ska du verkligen ha så hög profil? Det blir vääldigt stora hjul! Jag kör ju 225/50 på mina 7.5x17"-fälgar på Volvon.


huh?
10 427 Inlägg
14 april 2012
#5
Rallyhalle skrev:
Ska du verkligen ha så hög profil? Det blir vääldigt stora hjul! Jag kör ju 225/50 på mina 7.5x17"-fälgar på Volvon.

Det är ju mycket gummi på äldre bilar. Lite drygt att mecka om hastighetsmätningen om man ändrar
rullomkretsen för hårt, kanske tongue


4 299 Inlägg
14 april 2012
#6
steifan skrev:
Rallyhalle skrev:
Ska du verkligen ha så hög profil? Det blir vääldigt stora hjul! Jag kör ju 225/50 på mina 7.5x17"-fälgar på Volvon.

Det är ju mycket gummi på äldre bilar. Lite drygt att mecka om hastighetsmätningen om man ändrar
rullomkretsen för hårt, kanske tongue

Visst är de så, men som sagt så blir de ju rätt stora hjul! tongue
Vill man ha mer gummi kanske man ska gå ner en size på fälgarna istället? Framförallt med tanke på att det tydligen var lite knapert om plats!


huh?
10 427 Inlägg
14 april 2012
#7
Rallyhalle skrev:
steifan skrev:
Rallyhalle skrev:
Ska du verkligen ha så hög profil? Det blir vääldigt stora hjul! Jag kör ju 225/50 på mina 7.5x17"-fälgar på Volvon.

Det är ju mycket gummi på äldre bilar. Lite drygt att mecka om hastighetsmätningen om man ändrar
rullomkretsen för hårt, kanske tongue

Visst är de så, men som sagt så blir de ju rätt stora hjul! tongue
Vill man ha mer gummi kanske man ska gå ner en size på fälgarna istället? Framförallt med tanke på att det tydligen var lite knapert om plats!

Går man ner en tum i fälgdiameter så kommer hjulet fortfarande ta lika stor plats eftersom
man behåller samma rullomkrets (eller höjd) på hjulen.
Utgår man från att 225/55 är rätt för bilen så följer man ju detta (förmodligen) om man vill öka eller minska fälgdiameter:

225/45 19
225/50 18
225/55 17
225/60 16
225/65 15

Om man vill köra med 225-bredd dvs.
Smalare -> högre profil för att behålla rullomkrets
Bredare -> lägre profil för att behålla rullomkrets


4 299 Inlägg
14 april 2012
#8
steifan skrev:
Rallyhalle skrev:
steifan skrev:

Det är ju mycket gummi på äldre bilar. Lite drygt att mecka om hastighetsmätningen om man ändrar
rullomkretsen för hårt, kanske tongue

Visst är de så, men som sagt så blir de ju rätt stora hjul! tongue
Vill man ha mer gummi kanske man ska gå ner en size på fälgarna istället? Framförallt med tanke på att det tydligen var lite knapert om plats!

Går man ner en tum i fälgdiameter så kommer hjulet fortfarande ta lika stor plats eftersom
man behåller samma rullomkrets (eller höjd) på hjulen.
Utgår man från att 225/55 är rätt för bilen så följer man ju detta (förmodligen) om man vill öka eller minska fälgdiameter:

225/45 19
225/50 18
225/55 17
225/60 16
225/65 15

Om man vill köra med 225-bredd dvs.
Smalare -> högre profil för att behålla rullomkrets
Bredare -> lägre profil för att behålla rullomkrets

Det har du rätt i.

Det jag menar är att jag tycker det låter som stora hjul, och att man kanske skulle gå ner lite i profil eller kanske fälgstorlek om man vill ha 55-profilen. Som någon skrev tidigare, blir ju lite suv-stuk över dessa hjul. Volvo XC70 kör väl på liknande dimension tex?


SQ
1 343 Inlägg
14 april 2012
#9
Många som gissa här inne. Bara för många standard bilar har 225/40-18 betyder inte de att alla har de wink Man kommer fucka ur rullomkretsen totalt om man kör typ 40 profil och 17" fälgar iom att omkretsen är relativt stor original.


Utgick ifrån va ja hitta på en annan ventura i dimensioner...


215/75-14    Omvandla de till 17" fälg med liknande bredd.

225/55-17

"225/55-17 däck passar bra. Höjd skillnaden är 1 mm jämfört med original däcken."
http://www.xrevolution.se/index.php?opt … Itemid=108


Omkrets original: 2130mm
Omkrets 17"  2134mm

Dvs bara 4mm i skillnad på omkretsen. Närmre än så vettifan om man kan komma. Sen va de gäller att skydda fälgarna när du ska upp på en trotoar så se till att inte gena upp för snävt. Man kan repa så gott som alla fälgar om man kör upp lite tokigt.

Men 225 på en 8" fälg är inte allt för illa.

https://www1.garaget.org/archive/62/61294/56380/56380-570201.jpg
Där sitter de 225 på en 7,5" fälg.


Men ja tror inte alls de kommer se tokigt ut om du går ner till 7". De är nog vilket som. Du har juh bilder på 225 däck på dels 7,5" och 8" nu i tråden.

Lycka till!

Ljudnörd!

1 997 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#10
Originaldimension för denna bilen är 215/75-14 så med 225/55-17 så blir det 0,1% i skillnad på rullomkretsen. Om jag istället kör med 225/50-17 så blir det 3,1%, vilket också är helt okej!

Jag var inne på 50 i profil först men så kollade jag på kompisens Buick idag och där gillade jag stuket/looken på hjulen och dom körde 225/50-18.. Så det var därför jag tänkte mig 55 i profil.. Bilen är ju en fullsize så den är ju stor och därför får man ha lite större hjul tongue

Men frågan e hur däcket placerar sig på fälgen.. Äldre jänkare ska enligt mig ha lite "ballongstuk" och eftersom man ofta behöver gena över någon trottoarkant eller liknande så hade det varit skönt o veta att det går utan att förstöra fälgarna roll

225/45-17 såg ganska lagom ut på en 7" fälg som du visade steifan.. Fan de e frågan vad man ska ta då.. Har hittat 17x8" till riktigt bra pris, kromade/polish, så det hade varit gött/enkelt om det hade funkat! smile
http://www.blocket.se/landskrona/Bullit … 15&w=3


4 299 Inlägg
14 april 2012
#11
Haha, du hoppas ju säkert bara på att pattlisa på bilden följer med i köpet! big_smile

Nää men är det så stora hjul original förstår jag nu att du vill ha den profilen på däcken! Har ju aldrig sett modellen så då får man utgå från genomsnittsstorleken smile

Men har kollat runt lite och på BMW F10 ska dom tydligen köra 225/55 med fälgar som är 17x8". Kanske värt att leta upp en sån innan du bestämmer däck?


huh?
10 427 Inlägg
14 april 2012
#12
isak90 skrev:
Men frågan e hur däcket placerar sig på fälgen.. Äldre jänkare ska enligt mig ha lite "ballongstuk" och eftersom man ofta behöver gena över någon trottoarkant eller liknande så hade det varit skönt o veta att det går utan att förstöra fälgarna roll

225/45-17 såg ganska lagom ut på en 7" fälg som du visade steifan.. Fan de e frågan vad man ska ta då.. Har hittat 17x8" till riktigt bra pris, kromade/polish, så det hade varit gött/enkelt om det hade funkat! smile
http://www.blocket.se/landskrona/Bullit … 15&w=3

Nackdelen är att olika däckmodeller ser olika ut, eller däcksidorna skiljer en del i "form" eller vad man ska säga.
Nokian-däcken jag har bak på Volvon ser inte lika ut som Conti-däcken jag visade där.
Har ju bättre bilder kom jag på!

225/45 R17 Nokian Z G2 på 7x17"
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/699718_7jferp.jpg
225/45 R17 Continental ContiSportContact 3 på 7x17"
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/699719_op1q8i.jpg

Notera skillnaden där, Nokian "sticker" ut mer utanför närmare slitytan än Contidäcken.


1 997 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#13
Hmm.. Det blir nog på gränsen att fälgen sticker utanför däcket men jag tror att jag chansar på det iaf! Har inte hittat några 17x7" till bra pris så det blir till att prova på 8". smile

Tack för alla svar och bilder! smile

Frågan är nu bara: 225/50-17 eller 225/55-17??


huh?
10 427 Inlägg
17 april 2012
#14
isak90 skrev:
Frågan är nu bara: 225/50-17 eller 225/55-17??

Jämför priser och hugg den billigare dimensionen, om möjlighet finnes wink
Går att fynda rätt bra ibland på lite mer "udda" dimensioner.


1 997 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#15
steifan skrev:
isak90 skrev:
Frågan är nu bara: 225/50-17 eller 225/55-17??

Jämför priser och hugg den billigare dimensionen, om möjlighet finnes wink
Går att fynda rätt bra ibland på lite mer "udda" dimensioner.

Det är i stort sett samma pris på dem.. Ca 650kr/st smile

225/55-17 = 0,1% skillnad i rullomkrets.
225/50-17 = 3,1% skillnad i rullomkrets.

Så det ska väl inte spela någon större roll vilken dimension jag tar, det är ju utseendet då.. Jag får fundera lite men fler bilder gör inget så man ser lite skillnad smile


huh?
10 427 Inlägg
17 april 2012
#16
isak90 skrev:
steifan skrev:
isak90 skrev:
Frågan är nu bara: 225/50-17 eller 225/55-17??

Jämför priser och hugg den billigare dimensionen, om möjlighet finnes wink
Går att fynda rätt bra ibland på lite mer "udda" dimensioner.

Det är i stort sett samma pris på dem.. Ca 650kr/st smile

225/55-17 = 0,1% skillnad i rullomkrets.
225/50-17 = 3,1% skillnad i rullomkrets.

Så det ska väl inte spela någon större roll vilken dimension jag tar, det är ju utseendet då.. Jag får fundera lite men fler bilder gör inget så man ser lite skillnad smile

Aha, i "såna" (tongue) prisklasser kanske det blir mindre fyndrisk.

Om du har lite felvisning på hastighetsmätaren nu, tex om hastighetsmätaren visar +8km/h mot "verklig" hastighet (typ GPS-mätning) med 225/55 så kanske det inte är så praktiskt att välja 225/50 då rullomkretsen minskar och felvisningen ökar lite grann. Ingen stor grej kanske men ändå tänkvärt. smile


1 997 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#17
steifan skrev:
isak90 skrev:
steifan skrev:

Jämför priser och hugg den billigare dimensionen, om möjlighet finnes wink
Går att fynda rätt bra ibland på lite mer "udda" dimensioner.

Det är i stort sett samma pris på dem.. Ca 650kr/st smile

225/55-17 = 0,1% skillnad i rullomkrets.
225/50-17 = 3,1% skillnad i rullomkrets.

Så det ska väl inte spela någon större roll vilken dimension jag tar, det är ju utseendet då.. Jag får fundera lite men fler bilder gör inget så man ser lite skillnad smile

Aha, i "såna" (tongue) prisklasser kanske det blir mindre fyndrisk.

Om du har lite felvisning på hastighetsmätaren nu, tex om hastighetsmätaren visar +8km/h mot "verklig" hastighet (typ GPS-mätning) med 225/55 så kanske det inte är så praktiskt att välja 225/50 då rullomkretsen minskar och felvisningen ökar lite grann. Ingen stor grej kanske men ändå tänkvärt. smile

Hehe ja "sån" prisklass blir det. Det är ju ingen prestandavagn direkt så därför känns det inte som att de e värt o lägga massa pengar på däck som ända bara ska rulla runt på cruisingar osv smile

Det spelar ingen större roll hur mätaren visar, de e svårt o så +- 5-10km/h iaf i en sån tongue


huh?
10 427 Inlägg
17 april 2012
#18
isak90 skrev:
steifan skrev:
isak90 skrev:
Det är i stort sett samma pris på dem.. Ca 650kr/st smile

225/55-17 = 0,1% skillnad i rullomkrets.
225/50-17 = 3,1% skillnad i rullomkrets.

Så det ska väl inte spela någon större roll vilken dimension jag tar, det är ju utseendet då.. Jag får fundera lite men fler bilder gör inget så man ser lite skillnad smile

Aha, i "såna" (tongue) prisklasser kanske det blir mindre fyndrisk.

Om du har lite felvisning på hastighetsmätaren nu, tex om hastighetsmätaren visar +8km/h mot "verklig" hastighet (typ GPS-mätning) med 225/55 så kanske det inte är så praktiskt att välja 225/50 då rullomkretsen minskar och felvisningen ökar lite grann. Ingen stor grej kanske men ändå tänkvärt. smile

Hehe ja "sån" prisklass blir det. Det är ju ingen prestandavagn direkt så därför känns det inte som att de e värt o lägga massa pengar på däck som ända bara ska rulla runt på cruisingar osv smile

Det spelar ingen större roll hur mätaren visar, de e svårt o så +- 5-10km/h iaf i en sån tongue

Jaa men då är det ju lika bra att smacka på med 225/55 så komforten blir bättre, markfrigången något högre och
förmodligen bättre trottoarkantspasseringsförmåga wink Se till att köpa något däck som har fälgskyddskant också.



Sök