4006
Sök

Audi A4 96a Startspärr går i.

23 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#1
Hej.

Min Audi A4 96a ( 99 årsmodell motor ) när jag startar den och batteriet är under 11,5 volt så går startspärren i och bilen stängs då av igen.

Hur & vart kopplar man ur den?

Tack på förhand!


German Engineering
9 083 Inlägg
17 april 2012
#2
Lampan i instrumentpanelen ska ju blinka om det är något fel på nyckeln, gör den det? Om ja, så måste du koda om nyckeln.

Annars så måste imobilizer boxen bytas. Eller så kan det ju bara vara att det är glapp i kontakten i kabeln och inte alls något fel på den.
Senast redigerat av CarpeDiem (17 april 2012)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

23 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#3
CarpeDiem skrev:
Lampan i instrumentpanelen ska ju blinka om det är något fel på nyckeln, gör den det? Om ja, så måste du koda om nyckeln.

Om det inte är kabeln så kan det vara nycklarna som måste kodas om. Annars så måste imobilizer boxen bytas. Eller så kan det ju bara vara att det är glapp i kontakten i kabeln och inte alls något fel på den.

Den blinkar när den startas under 11.5 volt inte annars.


Forummoderator
18 044 Inlägg
17 april 2012
#4
T00PZ skrev:
CarpeDiem skrev:
Lampan i instrumentpanelen ska ju blinka om det är något fel på nyckeln, gör den det? Om ja, så måste du koda om nyckeln.

Om det inte är kabeln så kan det vara nycklarna som måste kodas om. Annars så måste imobilizer boxen bytas. Eller så kan det ju bara vara att det är glapp i kontakten i kabeln och inte alls något fel på den.

Den blinkar när den startas under 11.5 volt inte annars.

11.5 volt innebär att batteriet är sopslut på kräm. Det problemet skulle jag kolla upp om du nu brukar bilen flera gånger i veckan.

Omkodning av en ny styrenhet och 3 nya nycklar kostar ca 7500:- kronor. Kolla laddning...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

23 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#5
Dieselsmurfen skrev:
T00PZ skrev:
CarpeDiem skrev:
Lampan i instrumentpanelen ska ju blinka om det är något fel på nyckeln, gör den det? Om ja, så måste du koda om nyckeln.

Om det inte är kabeln så kan det vara nycklarna som måste kodas om. Annars så måste imobilizer boxen bytas. Eller så kan det ju bara vara att det är glapp i kontakten i kabeln och inte alls något fel på den.

Den blinkar när den startas under 11.5 volt inte annars.

11.5 volt innebär att batteriet är sopslut på kräm. Det problemet skulle jag kolla upp om du nu brukar bilen flera gånger i veckan.

Omkodning av en ny styrenhet och 3 nya nycklar kostar ca 7500:- kronor. Kolla laddning...

Dock är det ju inte alltid det händer heller, Bara ibland men när det väl händer är det förbannat jobbigt att få igång bilen.


Administratör
2 980 Inlägg
17 april 2012
#6
Säkert lite dåligt kontakt i läsaren vid ratten som inte orkar läsa nyckelkoden när det är dåligt med kräm... Byta batteri eller ta isär kontakten o lägga en droppe kontaktgel eller dyl kan lösa problemet

En kopp av den svarta såsen...

23 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#7
Goffen skrev:
Säkert lite dåligt kontakt i läsaren vid ratten som inte orkar läsa nyckelkoden när det är dåligt med kräm... Byta batteri eller ta isär kontakten o lägga en droppe kontaktgel eller dyl kan lösa problemet

Tack, var detta jag kunde misstänka.


German Engineering
9 083 Inlägg
18 april 2012
#8
Eller så behöver du troligtvis anpassa styrdonet, kolla med närmaste Audi-verkstad om vad det kostar för ett sånt jobb. Inget man kan göra själv direkt.

Lycka till

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)


Sök