3231
Sök

Willys jeep stum motor

34 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
Jag å en polare har fått ta över en gammal willys jeep frän -45, men motorn går inte runt, har handvev men den går inte runt med den heller, nån med erfarenhet av dom modellerna?vart börjar man felsöka? Mycket tacksam för svar mvh peter

Likbärgare
375 Inlägg
18 april 2012
metarkingen skrev:
Jag å en polare har fått ta över en gammal willys jeep frän -45, men motorn går inte runt, har handvev men den går inte runt med den heller, nån med erfarenhet av dom modellerna?vart börjar man felsöka? Mycket tacksam för svar mvh peter

Har bilen stått länge så har antagligen kolvringarna rostat fast i fodren.

En sak jag gjorde på en gammal traktor som stått länge, Slår i diesel genom tändstiftshålen och låter stå ett bra tag.

Sen lägga bilen i växel och försöka gunga loss motorn, Det kan funka, Men nedplockning av motor rekommenderas!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

1 532 Inlägg
18 april 2012
Lyft toppen o titta. Men som sagt kan va så att den rostat fast. Lägg upp lite bilder på Jeepen smile

34 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Ja den har stått i 30år, så undrar mest var man ska börja med den, vill börja med motorn sedan gå vidare smile
Bilder kommer närmare sommarn då vi får ut den ur garaget, för mycke snö än. fler förslag mottages gärna

443 Inlägg
21 april 2012
Ska ni renovera den eller bara försöka få den att fungera?
Om den ska renoveras så är det bara ta ur motorn och börja, dumt att försöka med något som kan skada motorn ännu mer. Annars kan ni väl hälla diesel i motorn och låta stå, som Tvattekorg nämnde ovan.

1 532 Inlägg
21 april 2012
Lyft ur den och gör en renovering. Hur är skicket  på den för övrigt?
Är det en krigar Jeep? Finns det dokument o så?
Älskar gamla Jeepar från WW2

34 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Få motorn att gå. sedan äre det yttre vi ska lägga ner tiden på smile
Ok man häller bara ner i hålen och sedan väntar hur länge?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 april 2012
metarkingen skrev:
Få motorn att gå. sedan äre det yttre vi ska lägga ner tiden på smile
Ok man häller bara ner i hålen och sedan väntar hur länge?

Köp hellre en dunk med 5-56 för den är mera lättflyktig än dieseln. Ur med alla stift och fyll ända upp så ser du lätt om det tränger ner i någon cylinder. Hur länge är svårt att säga men allt från några dagar till veckor. Se bara till att du fyller efter, oljan ska du ju byta ändå innan du försöker få snurr på´n. Sitter det en halvtopp eller sidspis i den? I min -51´a satt det en sidspis som jag åkte med i tre år innan den byttes ut till modernare drivpaket. Börja inte riva förrän du har koll på vilken motor och du har och vet om du får tag på delar.

http://www.4x4sweden.se/forum/index.php Bra svenskt forum för Jeepfolk

http://www.terrangaxel.com/ Tomas har hållit på i många år, mycket delar och tips.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök