3651
Sök

Fråga till ni som har E85 konvertering

197 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#1
Hej! Det finns säkert folk här som har själv konverterade bilen att köra på rena E85 med större spridare, omprogrammering, hörd bränsletrycket osv.

Hur går det om man sen INTE tankar bilen med E85 och bara vanlig bensin? Om man måste till exempel nödtanka pga det finns ingen E85 i närheten. Tack, Henry

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

Servicetekniker
160 Inlägg
23 april 2012
#2
I min kärra är ligger det ett Biopower program i så mjukvaran adapterar sig hela tiden till just den blandningen jag har i tanken nu. Så jag kan blanda precis hur jag vill.

I färddatorn kan jag dessutom se hur många procent E85 det är i tanken, på så vis kan jag se när den går som bäst.

OG9-3 2.0T Sport Edition

1 365 Inlägg
23 april 2012
#3
Det kommer inte gå bra. Bilen kommer gå sanslöst fett och jag tror inte du kommer att komma långt innan tändstiften är helt slut. Det man får göra är att ha med sig mapputrustning i sådana fall.




AutoCool skrev:
Hej! Det finns säkert folk här som har själv konverterade bilen att köra på rena E85 med större spridare, omprogrammering, hörd bränsletrycket osv.

Hur går det om man sen INTE tankar bilen med E85 och bara vanlig bensin? Om man måste till exempel nödtanka pga det finns ingen E85 i närheten. Tack, Henry


Servicetekniker
160 Inlägg
23 april 2012
#4
Hehe, glömde nämna det. Om man inte har anpassat mjukvaran som i min kommer bilen precis som Richtenb säger gå mycket fett.
Eventuellt kommer bilen inte att starta överhuvudtaget för att den surar ner sig.

OG9-3 2.0T Sport Edition

3 235 Inlägg
23 april 2012
#5
Om man höjer bränsletrycket med hjälp av en ställbar BTR kan man ju bara skruva ner den när man tankar bensin...


197 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#6
Aha, då kommer inte "ekonomilösningen" att fungera så bra. Köpte en Escort och fick en "konverteringskit" på köpet, men det är BARA en regulator men extra gummislangar.

Tänkte när jag köpte bilen....  om "konverteringskit" som jag fick med fungerar så bra, varför satt den i baggagen!

Tack för alla svar!

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

197 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#7
Hej engolf måste inte man ha en manometer om man ska göra så? Menar att hålla koll när man skulle skruva trycket upp och ner vid valet av "veckans bränsle"?

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

2 117 Inlägg
23 april 2012
#8
För min motor som är helt E85-konverterad använder jag en givare som mäter koncentrationen av Etanol i bränslet. Den är superviktig när det trimmas hårt. Bränslets kvalitet/koncentration varierar ganska mycket från och till under året och hos olika leverantörer.

Om jag skulle tanka vanlig bensin så måste jag ställa om till en helt annan mapp i styrenheten. Det är mycket som skiljer, inte bara bränslevolymen utan även tändning mm.
Senast redigerat av shogun (23 april 2012)


197 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#9
Låter dyrt..  Min stackars Escort är värt dubbelt som mycket efter tankning.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

3 235 Inlägg
23 april 2012
#10
AutoCool skrev:
Hej engolf måste inte man ha en manometer om man ska göra så? Menar att hålla koll när man skulle skruva trycket upp och ner vid valet av "veckans bränsle"?

Nja, bara första gången. Man kan ju alltid montera en ventil för att förbikoppla den eftermonterade BTRn, och då återgår ju bränsletrycket till org.nivå. Finns beskrivningar på nätet, och ingenting behöver demonteras, bara stänga/öppna en ventil i motorrommet, så kan man välja mellan att köra på bensin eller etanol.


197 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#11
Som tur är har motorn en gammal hederlig fördelare då borde jag kunna flytta den lite för att reglera tändningen, bara prova och se vad som funkar bäst med E85. Om ventilen, vet någon om var man kan köpa lämpliga ventiler,? En 3-vägs ventil som tål bensin/sprit skulle jag tro.  Ingen akvarium grejer.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

166 Inlägg
23 april 2012
#12
Jag har sett på ett par olika trimfirmor att dem rekommenderar att man kör på vanlig bensin typ var fjärde tankning. Om det nu bara gäller Saab eller med just den programvaran från ett specifikt företag låter jag vara osagt.
Är det någon som vet varför det rekommenderas? Är det pga dem sämre smörjande egenskaper hos etanolen kontra bensin? Eller är jag helt ute och cyklar?

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

1 365 Inlägg
23 april 2012
#13
Detta problem löser du genom att använda Redline SI alcohol. det förhindrar eventuell kläggning i spridare och ger ökad smörjning. Motorbyggare har sett skillnader med eller utan tillsatsen. Jag har inte haft ett problem och har kört på E85 i över 2 år. bytte spridare för en vecka sedan och de såg som nya ut

Motch_swe skrev:
Jag har sett på ett par olika trimfirmor att dem rekommenderar att man kör på vanlig bensin typ var fjärde tankning. Om det nu bara gäller Saab eller med just den programvaran från ett specifikt företag låter jag vara osagt.
Är det någon som vet varför det rekommenderas? Är det pga dem sämre smörjande egenskaper hos etanolen kontra bensin? Eller är jag helt ute och cyklar?


3 860 Inlägg
23 april 2012
#14
Richtenb skrev:
Detta problem löser du genom att använda Redline SI alcohol. det förhindrar eventuell kläggning i spridare och ger ökad smörjning. Motorbyggare har sett skillnader med eller utan tillsatsen. Jag har inte haft ett problem och har kört på E85 i över 2 år. bytte spridare för en vecka sedan och de såg som nya ut

Motch_swe skrev:
Jag har sett på ett par olika trimfirmor att dem rekommenderar att man kör på vanlig bensin typ var fjärde tankning. Om det nu bara gäller Saab eller med just den programvaran från ett specifikt företag låter jag vara osagt.
Är det någon som vet varför det rekommenderas? Är det pga dem sämre smörjande egenskaper hos etanolen kontra bensin? Eller är jag helt ute och cyklar?


Kör du med de doseringar som rekomenderas eller du höftar lite? Läste att man skulle ha i liten skvätt varje tank nämligen..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 365 Inlägg
23 april 2012
#15
Japp det stämmer bra, jag höftar väldigt godtyckligt. En kapsyl räcker dock oftast till en tank sägs det, jag har i lite mer.

spokenratt skrev:
Richtenb skrev:
Detta problem löser du genom att använda Redline SI alcohol. det förhindrar eventuell kläggning i spridare och ger ökad smörjning. Motorbyggare har sett skillnader med eller utan tillsatsen. Jag har inte haft ett problem och har kört på E85 i över 2 år. bytte spridare för en vecka sedan och de såg som nya ut

Motch_swe skrev:
Jag har sett på ett par olika trimfirmor att dem rekommenderar att man kör på vanlig bensin typ var fjärde tankning. Om det nu bara gäller Saab eller med just den programvaran från ett specifikt företag låter jag vara osagt.
Är det någon som vet varför det rekommenderas? Är det pga dem sämre smörjande egenskaper hos etanolen kontra bensin? Eller är jag helt ute och cyklar?


Kör du med de doseringar som rekomenderas eller du höftar lite? Läste att man skulle ha i liten skvätt varje tank nämligen..


466 Inlägg
23 april 2012
#16
Har en volvo 740 turbo med b230 motor som kört på E85 nu 4 sommar utan en hicka smile
Och ja mappad etc för E85 ^^

Men går ju att tanka 95 men gärna så lite som möjligt för motorn går "fetare" och ja vi vet ju alla vad det gör med motorn..

"vinter ställd när kylan kommer och dom ändrar till E,XX ? "

//skane
Senast redigerat av skanepiraten (23 april 2012)



Sök