Som du skriver blir en 7-serie dyrare på punkterna skatt, sannolikt försäkring och bränsle men även underhåll. Åtta tändstift istället för sex, mer olja och så vidare. Men varken olja eller tändstift är något man byter ofta eller några dyrare delar, men för en ung students ekonomi kan skillnaden vara mycket pengar.
Ett haveri tror jag inte du behöver bekymra dig över, skulle bilen rasa är det inte ekonomiskt lönt att montera ner den gamla motorn och gå igenom den jämfört med att köpa en ny motor och montera den om du inte är kunnig nog att göra jobbet själv. Liknande exempel går att ta för växellådan och andra delar!
Det jag främst tänker på är ändå reparationskostnader, en 7-serie rent allmänt är mer avancerad än en 5-serie och en E38 är dessutom en generation nyare än E34 där en bilmodell brukar bli mer avancerad för varje generation. En 7-serie E38 är mer komplicerad att felsöka, det finns något fler punkter som kan krångla och den är generellt lite dyrare att reparera kort sagt.
Glöm inte heller att E38 är tyngre och dimensionerad för det, det blir ett högre slitage av det skälet och dom kraftigare delarna är också lite dyrare i inköp. Åter igen inga stora skillnader, men för en del kan det vara mycket pengar.
Men annars är E38 rent allmänt en modernare och mer komplett bil än E34 med ålderns rätt, eftersom du inte nämner något om din ekonomi funderar jag istället på om någon av dem är lämplig?
Det kan bara du avgöra (och du behöver inte nämna något i den här tråden om ekonomin om du inte vill) men en 316i samt pengar över till att köra så mycket du vill är betydligt roligare än att ha en stor BMW med mycket motor hemma och ta cykeln till skolan. Det är värt att tänka på!