3196
Sök

Köpråd: Bmw e38 vs e34 som förstabil.. lite tankar och funderingar!

11 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#1
Hej! Jag har sökt en hel del här på garaget och google men inte hittat någon tråd där min fråga tas upp. Jag vill veta vilken ni bil erfarna män ( och kvinnor) skulle föredra som förstabil.

Min låtsas pappa har en e38 730 -95 3Liters V8 på 218hk (M60B30) manuell som har gått 20000mil. Jag får den billigt om jag vill köpa den sa han.

Har provkört den och den går ruggigt bra enligt mig. Vår E39 523 känns väldigt slö mot den. Skatt, försäkring, bensinkostnad ökar och om ett haveri skulle ske så blir det dyrare. De fyra faktorerna känner jag till. Men blir det egentligen så mycket billigare om jag skulle satsa på en e34 525 istället? Det är de två bilarna jag pendlar mellan som första bil.

Så vad säger ni lite mer erfarna? Jag är 17år och har inga större erfarenheter om bilar.


// Kevin


Forummoderator
18 009 Inlägg
23 april 2012
#2
Välkommen till Garaget!

Haft i ungdomen flera E38 och även då 730. Tyckte den var rätt slö men med manuell kanske det är lite mer klipp i den? Oljepumpsbultarna ska kollas annars vet jag inte mer än att mina gick fint och rätt billigt med tanke på storlek.

Har du tur vaknar vår "BMW-guru" och ser tråden under dagen och då får du mer info!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 april 2012
#3
Som du skriver blir en 7-serie dyrare på punkterna skatt, sannolikt försäkring och bränsle men även underhåll. Åtta tändstift istället för sex, mer olja och så vidare. Men varken olja eller tändstift är något man byter ofta eller några dyrare delar, men för en ung students ekonomi kan skillnaden vara mycket pengar.

Ett haveri tror jag inte du behöver bekymra dig över, skulle bilen rasa är det inte ekonomiskt lönt att montera ner den gamla motorn och gå igenom den jämfört med att köpa en ny motor och montera den om du inte är kunnig nog att göra jobbet själv. Liknande exempel går att ta för växellådan och andra delar!

Det jag främst tänker på är ändå reparationskostnader, en 7-serie rent allmänt är mer avancerad än en 5-serie och en E38 är dessutom en generation nyare än E34 där en bilmodell brukar bli mer avancerad för varje generation. En 7-serie E38 är mer komplicerad att felsöka, det finns något fler punkter som kan krångla och den är generellt lite dyrare att reparera kort sagt.

Glöm inte heller att E38 är tyngre och dimensionerad för det, det blir ett högre slitage av det skälet och dom kraftigare delarna är också lite dyrare i inköp. Åter igen inga stora skillnader, men för en del kan det vara mycket pengar.

Men annars är E38 rent allmänt en modernare och mer komplett bil än E34 med ålderns rätt, eftersom du inte nämner något om din ekonomi funderar jag istället på om någon av dem är lämplig?

Det kan bara du avgöra (och du behöver inte nämna något i den här tråden om ekonomin om du inte vill) men en 316i samt pengar över till att köra så mycket du vill är betydligt roligare än att ha en stor BMW med mycket motor hemma och ta cykeln till skolan. Det är värt att tänka på! smile
Senast redigerat av Rquired (23 april 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

11 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#4
Dieselsmurfen skrev:
Välkommen till Garaget!

Haft i ungdomen flera E38 och även då 730. Tyckte den var rätt slö men med manuell kanske det är lite mer klipp i den? Oljepumpsbultarna ska kollas annars vet jag inte mer än att mina gick fint och rätt billigt med tanke på storlek.

Har du tur vaknar vår "BMW-guru" och ser tråden under dagen och då får du mer info!

Tackar! Okej, så det är en för stor första bil? Vem är denna Guru?


Rquired skrev:
Som du skriver blir en 7-serie dyrare på punkterna skatt, sannolikt försäkring och bränsle men även underhåll. Åtta tändstift istället för sex, mer olja och så vidare. Men varken olja eller tändstift är något man byter ofta eller några dyrare delar, men för en ung students ekonomi kan skillnaden vara mycket pengar.

Ett haveri tror jag inte du behöver bekymra dig över, skulle bilen rasa är det inte ekonomiskt lönt att montera ner den gamla motorn och gå igenom den jämfört med att köpa en ny motor och montera den om du inte är kunnig nog att göra jobbet själv. Liknande exempel går att ta för växellådan och andra delar!

Det jag främst tänker på är ändå reparationskostnader, en 7-serie rent allmänt är mer avancerad än en 5-serie och en E38 är dessutom en generation nyare än E34 där en bilmodell brukar bli mer avancerad för varje generation. En 7-serie E38 är mer komplicerad att felsöka, det finns något fler punkter som kan krångla och den är generellt lite dyrare att reparera kort sagt.

Glöm inte heller att E38 är tyngre och dimensionerad för det, det blir ett högre slitage av det skälet och dom kraftigare delarna är också lite dyrare i inköp. Åter igen inga stora skillnader, men för en del kan det vara mycket pengar.

Men annars är E38 rent allmänt en modernare och mer komplett bil än E34 med ålderns rätt, eftersom du inte nämner något om din ekonomi funderar jag istället på om någon av dem är lämplig?

Det kan bara du avgöra (och du behöver inte nämna något i den här tråden om ekonomin om du inte vill) men en 316i samt pengar över till att köra så mycket du vill är betydligt roligare än att ha en stor BMW med mycket motor hemma och ta cykeln till skolan. Det är värt att tänka på! smile

Tack för inlägget! Kanon fakta för min del. Jag måste erkänna att jag har det väldigt bra ekonomiskt för min ålder. Rent pengar mässigt spelar det ingen roll. Jag har kollat på både e34, e36 och e38. Och då har jag kollat 525, 325/8 och 730. Nu blev jag lite fundersam om man skulle gå ner till en 5 eller till och med en 3serie.

Vilken bil är roligast på vägen? 730n blir lite för klumpig kan jag tänka mig.. speciellt när man ska busa.

Mvh Kevin
Senast redigerat av pAd105 (23 april 2012)


2 401 Inlägg
23 april 2012
#5
Jag personligen hade köpt 7 serien om man verkligen har råd med soppa och service.  Man åker riktigt gött i 7 serien och 3l motorn drar inte allt för mycket och den funkar till lek (speciellt om det är manuell låda)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 april 2012
#6
pAd105 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Välkommen till Garaget!

Haft i ungdomen flera E38 och även då 730. Tyckte den var rätt slö men med manuell kanske det är lite mer klipp i den? Oljepumpsbultarna ska kollas annars vet jag inte mer än att mina gick fint och rätt billigt med tanke på storlek.

Har du tur vaknar vår "BMW-guru" och ser tråden under dagen och då får du mer info!

Tackar! Okej, så det är en för stor första bil? Vem är denna Guru?


Rquired skrev:
Som du skriver blir en 7-serie dyrare på punkterna skatt, sannolikt försäkring och bränsle men även underhåll. Åtta tändstift istället för sex, mer olja och så vidare. Men varken olja eller tändstift är något man byter ofta eller några dyrare delar, men för en ung students ekonomi kan skillnaden vara mycket pengar.

Ett haveri tror jag inte du behöver bekymra dig över, skulle bilen rasa är det inte ekonomiskt lönt att montera ner den gamla motorn och gå igenom den jämfört med att köpa en ny motor och montera den om du inte är kunnig nog att göra jobbet själv. Liknande exempel går att ta för växellådan och andra delar!

Det jag främst tänker på är ändå reparationskostnader, en 7-serie rent allmänt är mer avancerad än en 5-serie och en E38 är dessutom en generation nyare än E34 där en bilmodell brukar bli mer avancerad för varje generation. En 7-serie E38 är mer komplicerad att felsöka, det finns något fler punkter som kan krångla och den är generellt lite dyrare att reparera kort sagt.

Glöm inte heller att E38 är tyngre och dimensionerad för det, det blir ett högre slitage av det skälet och dom kraftigare delarna är också lite dyrare i inköp. Åter igen inga stora skillnader, men för en del kan det vara mycket pengar.

Men annars är E38 rent allmänt en modernare och mer komplett bil än E34 med ålderns rätt, eftersom du inte nämner något om din ekonomi funderar jag istället på om någon av dem är lämplig?

Det kan bara du avgöra (och du behöver inte nämna något i den här tråden om ekonomin om du inte vill) men en 316i samt pengar över till att köra så mycket du vill är betydligt roligare än att ha en stor BMW med mycket motor hemma och ta cykeln till skolan. Det är värt att tänka på! smile

Tack för inlägget! Kanon fakta för min del. Jag måste erkänna att jag har det väldigt bra ekonomiskt för min ålder. Rent pengar mässigt spelar det ingen roll. Jag har kollat på både e34, e36 och e38. Och då har jag kollat 525, 325/8 och 730. Nu blev jag lite fundersam om man skulle gå ner till en 5 eller till och med en 3serie.

Vilken bil är roligast på vägen? 730n blir lite för klumpig kan jag tänka mig.. speciellt när man ska busa.

Mvh Kevin

Om man struntar i rakt fram-prestanda utan fokuserar på hur bilen beter sig på vägen är 3-serie roligast i mina ögon, dels för att den har mindre vikt men framför allt för att de större modellerna fokuserar lite mer på komfort och ett stadigt beteende i alla lägen än att vara så "lätt på foten" som möjligt genom kurvorna. I gengäld är större modeller också lite stadigare och bekvämare, men det skall till svensk motorvägsfart eller allra helst Autobahn-fart för att man skall märka skillnaden tydligt.

Men för att vara en stor bil går E38 bra på vägen, jämför med den modellens konkurrenter så upplevs den inte som särskilt tung eller klumpig.

Oavsett så kanske det inte är någon dum idé att börja med er 730i om du får den billigt och har bra ekonomi? Värdeminskningen på dylika modeller är väldigt liten på dem om man håller dem i bra skick, så beroende på priset kanske du kan äga den ett år framöver och få igen pengarna när du säljer den?

Får jag fråga hur lång tid du har kvar tills du fyller år? Övningskörning är en sak, men om inte det sker privat särskilt ofta är det dels dyrt att ha en bil ståendes ett år (?) och sedan mår dom ofta inte så bra av det heller. Fast det är kanske bara några månader med frekvent övningskörning kvar?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 009 Inlägg
23 april 2012
#7
Klart du ska ha en 730!

Ska man busa upplever jag stora bilar som lite mer lätthanterliga än mindre kälkar. Fetaste bilen utanför den lokala grillen vinner. Gamla 940 och sura 325:or finns ju i drivor.

Dessutom är man med nytaget körkort en katastrof bakom ratten. Vad vill du krocka med? Stor eller liten? Vet inte vad billigt är för din plastfarsa men 15000:- är väl lagom?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

11 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#8
Rquired skrev:
Om man struntar i rakt fram-prestanda utan fokuserar på hur bilen beter sig på vägen är 3-serie roligast i mina ögon, dels för att den har mindre vikt men framför allt för att de större modellerna fokuserar lite mer på komfort och ett stadigt beteende i alla lägen än att vara så "lätt på foten" som möjligt genom kurvorna. I gengäld är större modeller också lite stadigare och bekvämare, men det skall till svensk motorvägsfart eller allra helst Autobahn-fart för att man skall märka skillnaden tydligt.

Men för att vara en stor bil går E38 bra på vägen, jämför med den modellens konkurrenter så upplevs den inte som särskilt tung eller klumpig.

Oavsett så kanske det inte är någon dum idé att börja med er 730i om du får den billigt och har bra ekonomi? Värdeminskningen på dylika modeller är väldigt liten på dem om man håller dem i bra skick, så beroende på priset kanske du kan äga den ett år framöver och få igen pengarna när du säljer den?

Får jag fråga hur lång tid du har kvar tills du fyller år? Övningskörning är en sak, men om inte det sker privat särskilt ofta är det dels dyrt att ha en bil ståendes ett år (?) och sedan mår dom ofta inte så bra av det heller. Fast det är kanske bara några månader med frekvent övningskörning kvar?

Okej då låter ju 730n som en solklar första bil för min del! Elegant och den går att busa med till en viss nivå. Kanon! Tack återigen för infon. Jag fyller om 18 om 17månader, dvs oktober 2013. Bilen används då och då men till största del står den i värmegarage.

Dieselsmurfen skrev:
Klart du ska ha en 730!

Ska man busa upplever jag stora bilar som lite mer lätthanterliga än mindre kälkar. Fetaste bilen utanför den lokala grillen vinner. Gamla 940 och sura 325:or finns ju i drivor.

Dessutom är man med nytaget körkort en katastrof bakom ratten. Vad vill du krocka med? Stor eller liten? Vet inte vad billigt är för din plastfarsa men 15000:- är väl lagom?

Okej kanon! haha helt rätt tänk.. e38an är betydligt fetare än alla maxsänkta 740's (och då menar jag INTE bmw)

Min pappa och plast pappa säger likadant.. det får bli en e38 för min del.

Tack för svaren! Kul att man känner sig så välkommen på ett nytt forum



Sök