3120
Sök

Skoda pickup 1.9D motorproblem

185 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#1
tjenare har stött på problem med min skoda pickup 1.9D. vintras så glömde ja stoppa i motorvärmarkabeln.. rättare sakt sov över hos en polare! uttag fanns det ingen tillgång till! men men.. kommer ut dagen efter ska åka till plugget. o så klart är det minus ute! mellan 10-15 minus grader! glöder och försöker starta! Då går startmotorn tungt. inge mer med de fick inte gång den.. tar den till skolan o kopplar i motorvärmaren! och laddar batteriet! efter många försök får jag i gång den! Och när den startar så lät den som en stenkross! knacka hur länge som helst efter en bra stund så tystnade det av!

Idagens dags läge så får jag inte igång bilen utan motorvärmare! måste ha motorvärmaren i annars startar den inte ?

Kan det vara Dieselpumpen eller en tryckare! ? Mvh Niklas

Volvo For Life

3 292 Inlägg
23 april 2012
#2
Startmotorn kan det vara, hade ett liknande fel på min BMW 525TDS... startmotorn orkade bara med att starta motorn om det var varmgrader ute eller motorvärmare..

Är det bra snurr på motorn när du kör på startmotorn.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

185 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#3
okej. jo det är okej fart men start motorn har skrikit ibland förut! Har haft mina tankar om det kan vara dieselpumpen..? om vi säger nu att ja har inte haft motorvärmarkabeln i, o lyckas få igång bilen låter den som en stenkross i motorn o svart rycker som fan sen tystnar det efter ett tag! men lyckan med att få igång den utan värmarn är inprencip helt omöjligt!

Volvo For Life

3 292 Inlägg
23 april 2012
#4
lillkjell skrev:
okej. jo det är okej fart men start motorn har skrikit ibland förut! Har haft mina tankar om det kan vara dieselpumpen..? om vi säger nu att ja har inte haft motorvärmarkabeln i, o lyckas få igång bilen låter den som en stenkross i motorn o svart rycker som fan sen tystnar det efter ett tag! men lyckan med att få igång den utan värmarn är inprencip helt omöjligt!

Ja det är ju inte startmotorn orsakar det, bara att konstatera

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

185 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#5
nej precis. Antingen är det dieselpumpen eller en tryckare som har spruckit ? måste ja vara något sånt ?

Volvo For Life

Sothora <3
1 201 Inlägg
23 april 2012
#6
nej men prova mät så glödstiften är hela!

Bildemonterare samt egen verkstad. !

185 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#7
glödstiftena har jag mätt upp det är rätt ohm styrka prova tryckt spridare med o det öppnar vid det bar trycket det ska (130 bar )

Volvo For Life

3 292 Inlägg
23 april 2012
#8
Och ta bort dom ett och ett och mät dom individuellt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Sothora <3
1 201 Inlägg
23 april 2012
#9
vad hade du för ohm värde då?

Bildemonterare samt egen verkstad. !

90 Inlägg
23 april 2012
#10
Kolla så du inte har haft luftbubblor eller kondens i systemet! Hade en kangoo innan där en slang hade ett jättelitet hål och tjuva in luft!


Sothora <3
1 201 Inlägg
23 april 2012
#11
Japp de låter som att de kan vara tjyvluft med. Men brukar inte va så vanligt på dom här. Men definitivt ett alternativ!

Bildemonterare samt egen verkstad. !

3 292 Inlägg
23 april 2012
#12
Ja men spridarna ska ju inte bara öppna.. står en spridare och droppar så får du ju ett hårt dieselknack i motorn.. det ska vara en tunn fin dimma, inget annat.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

185 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#13
Omh reistansen ligger på 32 omh då äre alla glödstift. 8 omh på varje glödstift!

Okej! får testa lufta ledningarna och kolla det ?

Volvo For Life

Sothora <3
1 201 Inlägg
23 april 2012
#15
Jag skulle helt enkelt tagit ur stiften o mätt dom individuellt, Och prova glött dom när dom inte sitter i toppen. Låter helt klart som dålig glödning eller tjyvluft

Bildemonterare samt egen verkstad. !

185 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#16
Enligt skolans dator där allt står hur mycket "Ohm" styrkan ska va med alla glödstift "32 Ohm" och felsökningsdatorn vissar att det är "32 Ohm " när den glöder. så är nog inte stiftena dåliga! och just spridarna tycker ja inte ska vara dåliga häller för 2 st spridare är plomberade!

ska kolla med att lufta systemet. Om då det inte hjälper så måste dieselpumpen vara dåliga? eller att en tryckare har spruckit o får inte rätt kompression, så den inte orkar när den är kall?

Volvo For Life

Sothora <3
1 201 Inlägg
23 april 2012
#17
Dieselpumpen njae,, Har du luft i systemet har du läcka. Då måste du byta slangar.         

Har du inte luft så tror ja helt sonika du har "dödat" den

Bildemonterare samt egen verkstad. !

3 292 Inlägg
23 april 2012
#18
Som jag sa tidigare.. säkraste mätningen du kan få är att du tar bort dom och mäter dom individuellt som jag sa, lätt att du får ett felaktigt värde annars, du kan åxå som nån annan sa sätta en kabel på batteriet och jorda stiftet o se så det blir glöd rött. Då vet du att det funkar.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

90 Inlägg
23 april 2012
#19
Jag hoppas du får rätt på den ska höra runt lite och se om jag kan få fram något vettigt
Lycka till smile


185 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#20
ja får ta och checka dom grejerna ni har uppgivit till mig! funkar inte det så blire att köpa en ny motor o kasta i ! Tack för alla goda råd så återkommer jag senare och ger er vad felet va! Trevlig kväll gott folk! Mvh Niklas

Volvo For Life


Sök