3745
Sök

Saab 9-5 2,0t (T7), motorn kluven, felsökning, vad bör bytas? Bilder

249 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!
Förlitar mig på er här på forumet nu eftersom jag inte har någon kunnig att fråga såhär på en helgkväll..
Idag klöv jag min Saabmotor som började knacka för ett tag sedan, nedan följer lite bilder..

Bild på cyl 4 lagerbana i blocket, ser inte speciellt bra ut..
http://forumbilder.se/images/d32201293104P9677.jpg

Cylinder 4 och cylinder 3
http://forumbilder.se/images/e62201293250Pef81.jpg

Ovansidan kolv cylinder 1, här börjar man misstänka en trasig topplockspackning på grund av vattnet just i ettans förbränningsrum
http://forumbilder.se/images/252201294944P028c.jpg

Förbränningsrummet på cylinder 1, ser väldigt kletigt ut, just på denna cylinder
http://forumbilder.se/images/e42201293342Pa94c.jpg

Så här ser typ alla ramlagren ut..
http://forumbilder.se/images/342201293304Pfa86.jpg

Så här ser samtliga vevlager ut ungefär, inte alls lika farligt
http://forumbilder.se/images/312201293718P79ad.jpg



Alltså, ramlagren är trasiga, vevlagren är inte alls lika illa därann, det finns en kännbara ojämnheter på 3 vevtappar, 1 lagarbana i blocket som syns på bild är repig vilket borde betyda att blocket måste arborras, kolven på ettans cylinder är  repig, cylinderloppen ser okej ut.

Vad har detta hänt med denna motor egentligen? ingen oljekanal sitter igen och det är inte speciellt mycket koks i motorn heller.. Kan det hända att topplockspackningen börjat läcka för tidigare ägare och därmed försämrat oljans smörjning?
Motorn gick som en klocka utan minsta missljud och pajjade en vecka efter jag köpte den, allt började med att oljetrycket försvann då och då men återkom efter omstart av motorn.

Kamkedjan har aldrig låtit, hur kontrollerar man denna? För om den är bra vilket jag faktiskt tror den är så hoppas jag slippa byta denna..

Kan jag köpa ett t5 block med fräsch vev och sätta som underdel på min eller blir det för stora modifieringar??

Om man utesluter att köpa ny motor, hur får jag då den här motorn att gå för minst pengar utan att göra en fuskrenovering?

Tack på förhand!
MVH


Konstruktör
1 053 Inlägg
23 april 2012
#2
Börja med att köp hem följande;

Ny packning.
Nya ramlager.
Nya vevlager.
Nya ventilpackningar.

Lämna in veven på polering, vilket lär behövas ifall lagerna såg ut sådär.



Ang att den tappade oljetryck.
Oljepumpen är hel?
Alla packningar i den är hela?
Tillräckligt med olja i den?


Låter skumt att den tappar tryck utan vidare hmm


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
23 april 2012
#3
Hur ser oljesilen i tråget ut? Och oljepickuppen?

2slow

249 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#4
Hallojsan! Oljesilen satt inte igen värst mycket, inte tillräckligt för att kunna sabba hela oljetrycket iaf..

Jag har en konspiration iaf, hör på detta!: Jag sätter dit en T5 bottendel från 9000 2.0T eller 900 2.0T där det är fräscha kolvar och fräsch vevaxel. Byter ramlagren och vevlagren i förebyggande syfte, lämnar in toppen för provtryckning och en ev. planing, monterar sedan ihop allt med en t5 topplockspackning, det borde bli bra, T5an ska ha bättre kolvar med högre friktion vilket i stort tar fram kommande oilsludge..

Vad tror ni? smile

Ska jag laga motorn jag har så måste man ju arborra blocket och byta en kolv som är lite repig och eventuellt hona blocket

Uppgifter jag fått fram genom att ringa till lokala motorverkstäder lyder följande.
Arborrning lagerbanor motorblock ca. 3500 kr inkl moms.
Provtryckning av topplock och planing 2000kr inkl. moms.
Polering/Slipning av vevaxel ca 2000 kr inkl. moms
Honing av cylindrar ca 1000 kr inkl. moms
1 ny/bättre beg kolv m. ringar ca 500kr
Vevlager ca 400 kr
Ramlager ca 600 kr
Axiallager ca 300 kr
Insugspackning till T7 topp 35 kr
Grenrörspackning till T7 topp 95kr
Topplockspackning till T5 motor att kompensera med ist för att svarva av kolvarna som är högre på T5 295 kr

Allt sammanlagt blir ruskigt mycket pengar, det blir mer än halva bilens värde tyvärr.. =/
Senast redigerat av robbaxxxx (23 april 2012)


249 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#5
Förutsatt att jag behöver arborra blocket, hona cylindrarna och byta 1 kolv, jag måste låta någon mer kunnig än mig kika på sakerna, slipper jag dessa tre moment har renoveringen plötsligt blivit 5000 billigare typ.


Konstruktör
1 053 Inlägg
24 april 2012
#6
Vad kostar en ny likadan motor som du har nu då?
Kan ju vara värt att lägga pengar på det istället.


249 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#7
Jag har köpt en motor med kamkedjerassel från Ådalens Bildemontering för 4300 med frakt hit till Sundsvall. Då tar jag kamkedjan från min gamla motor också beställde jag ram o vevlager som kommer imorgon som jag kommer sätta i den nya motorn i förebyggande syfte=)


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
24 april 2012
#8
robbaxxxx skrev:
Jag har köpt en motor med kamkedjerassel från Ådalens Bildemontering för 4300 med frakt hit till Sundsvall. Då tar jag kamkedjan från min gamla motor också beställde jag ram o vevlager som kommer imorgon som jag kommer sätta i den nya motorn i förebyggande syfte=)

Kamdrivningsatsen kostar under 2000-spänn för allt. Varför fuska dit en beg. med tanke på hur kassa och jävliga den är att byta?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

249 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#9
Ska jag vara ärlig så har jag inte råd,jag går i tvåan på gymnasiet och har gjort av med alla mina pengar som förra sommarens sommarjobb genererade och har inte hunnit jobba ihop några större summor ännu och jag har precis kvar det som krävs för att göra det jag nyss nämnde..
hotrodder skrev:
robbaxxxx skrev:
Jag har köpt en motor med kamkedjerassel från Ådalens Bildemontering för 4300 med frakt hit till Sundsvall. Då tar jag kamkedjan från min gamla motor också beställde jag ram o vevlager som kommer imorgon som jag kommer sätta i den nya motorn i förebyggande syfte=)

Kamdrivningsatsen kostar under 2000-spänn för allt. Varför fuska dit en beg. med tanke på hur kassa och jävliga den är att byta?


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
24 april 2012
#10
robbaxxxx skrev:
Ska jag vara ärlig så har jag inte råd,jag går i tvåan på gymnasiet och har gjort av med alla mina pengar som förra sommarens sommarjobb genererade och har inte hunnit jobba ihop några större summor ännu och jag har precis kvar det som krävs för att göra det jag nyss nämnde..
hotrodder skrev:
robbaxxxx skrev:
Jag har köpt en motor med kamkedjerassel från Ådalens Bildemontering för 4300 med frakt hit till Sundsvall. Då tar jag kamkedjan från min gamla motor också beställde jag ram o vevlager som kommer imorgon som jag kommer sätta i den nya motorn i förebyggande syfte=)

Kamdrivningsatsen kostar under 2000-spänn för allt. Varför fuska dit en beg. med tanke på hur kassa och jävliga den är att byta?


Tjae jag skulle aldrig ens funder på att stoppa i en beg. Mät sträckarn så ser du hur illa det är. Trist att stå med ett nytt motoras om nån månad menar jag.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

249 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#11
Jag flyttar ju även över kamdreven från min motor som har lagerknack, jag vet till hundra procent att kedjan var knäpptyst innan ramlagren började knacka eller vad som nu knackar
hotrodder skrev:
robbaxxxx skrev:
Ska jag vara ärlig så har jag inte råd,jag går i tvåan på gymnasiet och har gjort av med alla mina pengar som förra sommarens sommarjobb genererade och har inte hunnit jobba ihop några större summor ännu och jag har precis kvar det som krävs för att göra det jag nyss nämnde..
hotrodder skrev:

Kamdrivningsatsen kostar under 2000-spänn för allt. Varför fuska dit en beg. med tanke på hur kassa och jävliga den är att byta?


Tjae jag skulle aldrig ens funder på att stoppa i en beg. Mät sträckarn så ser du hur illa det är. Trist att stå med ett nytt motoras om nån månad menar jag.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
24 april 2012
#12
robbaxxxx skrev:
Jag flyttar ju även över kamdreven från min motor som har lagerknack, jag vet till hundra procent att kedjan var knäpptyst innan ramlagren började knacka eller vad som nu knackar
hotrodder skrev:
robbaxxxx skrev:
Ska jag vara ärlig så har jag inte råd,jag går i tvåan på gymnasiet och har gjort av med alla mina pengar som förra sommarens sommarjobb genererade och har inte hunnit jobba ihop några större summor ännu och jag har precis kvar det som krävs för att göra det jag nyss nämnde..

Tjae jag skulle aldrig ens funder på att stoppa i en beg. Mät sträckarn så ser du hur illa det är. Trist att stå med ett nytt motoras om nån månad menar jag.


Att kedjan är tyst är ingen garanti. Är sträckarn i botten går kedjan efter ett tag och det gör den lika ofta utan att fört oväsen innan. Rekomenderat byte på kedjor/drev är när sträckaren nått 15mm. Vid 18mm bottnar den och då är raset ofta inte mer än några hundra mil bort, bättre än så är inte konstruktionen. Så tänk själv om din sträckare är ute 16-17mm
Det finns en solklar anledning varför kamdrevsatsen är så pass billig som under 2000spänn. Lådan innehåller alla drev, släpor och kedja/drev ÄVEN till balansaxeln. Det är delar för över 5000kr men satsen är subventionerad eftersom Saab har fått bytt på i princip varenda 9-5´a.
På min SE rasade kedjan vid 11-tusen mil och det gick direkt på garantin eftersom det rasat på bilar som inte ens gått åtta. På Aeron helrenoverade jag själv maskin vid 19-tusen. Dels eftersom sträckaren var ute på 17,5mm och jag misstänkte att toppackningen läkte (också mycket vanligt på 9-5´an) Bägge mina 9-5´or har full servicebok men det hjälper inte ändå och din är knappast ett undantag.
Just my two cents...

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

5 710 Inlägg
25 april 2012
#13
Håller med hotrodder här, mät sträckaren och agera efter det men om jag får tro något (och det får man ju på ett forum) är din kedja rätt slak.

En sak som bör kontrolleras som har med oljetrycket att göra är reducerventilen.
Kärvar den kan trycket bli vadsom....

MVH Jonas
..............

249 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#14
jonTe skrev:
Håller med hotrodder här, mät sträckaren och agera efter det men om jag får tro något (och det får man ju på ett forum) är din kedja rätt slak.

En sak som bör kontrolleras som har med oljetrycket att göra är reducerventilen.
Kärvar den kan trycket bli vadsom....

Vad är reducerventilen? sen kostar kitet 2100 hos northcar där vi köper lokala saabdelar..


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 april 2012
#15
robbaxxxx skrev:
jonTe skrev:
Håller med hotrodder här, mät sträckaren och agera efter det men om jag får tro något (och det får man ju på ett forum) är din kedja rätt slak.

En sak som bör kontrolleras som har med oljetrycket att göra är reducerventilen.
Kärvar den kan trycket bli vadsom....

Vad är reducerventilen? sen kostar kitet 2100 hos northcar där vi köper lokala saabdelar..

Hmm joe jag ser att kitet har gått upp i pris, men annars har du ju en budgetvariant för 1400 här:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … 31003.html

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

249 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#16
Korrekt, men då är den restad och finns inte i lager hos speedparts själva.. =P Jag ska mäta kamkedjesträckaren som alla säger och se om den har gått för långt ut på gamla motorn, vilka mått ska den hållas mellan? Därefter får jag ta ställning till hur jag ska göra isf..


5 710 Inlägg
25 april 2012
#17
robbaxxxx skrev:
jonTe skrev:
Håller med hotrodder här, mät sträckaren och agera efter det men om jag får tro något (och det får man ju på ett forum) är din kedja rätt slak.

En sak som bör kontrolleras som har med oljetrycket att göra är reducerventilen.
Kärvar den kan trycket bli vadsom....

Vad är reducerventilen?

Reducerventilen reducerar oljeflödet för att trycket skall bli rätt.
En liten slid som löper i en cylinder och är fjäderbelastad.
Repas denna och att den fastnar i öppet läge blir trycket för lågt.
Du hitter den i oljepumpstrakterna bakom en plugg.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
25 april 2012
#18
robbaxxxx skrev:
vilka mått ska den hållas mellan?

Måtten står i tidigare post.....

MVH Jonas
..............


Sök