3894
Sök

Kan man kolla felkoder audi 100 med kjet

29 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#1
hej

jag har nu fixat upp en audi 100 som stått sen 2004 och bytt bromsar vindruta och andra saker men den vill inte gå riktigt som den ska utan den bluddrar och går allmänt dåligt innan den blivit varm.

jag har kollat bränsletryck, gnista, komp och vakuum.

så jag undrar om det finns något sätt att kolla felkoder på en audi 100 med mekaniska insprutet

eller om någon har nått tips vad som kan göra att den bluddrar

/Linuc

Fri fart för ett fritt folk!
14 349 Inlägg
28 april 2012
#2
eftersom den stått så länge så ska du tanka i lite 2takts olja i bensinen inga stora mängder men en lagom skvätt

något man ska göra ibland för att smörja upp kolven

i bränslefördelaren har du en luftvåg denna ska gå att lyfta lätt och smidigt utan något hårt motstånd ett visst motstånd har du såklart eftersom styrtrycket balanserar motståndet i vågen

om allt sånt går lätt så skulle jag riva ner och byta samtliga oringar till spridarna sitter dom i koppar ska även den tunna orignen på hållaren bytas


k-jet är ett enkelt system men kan krångla som f-n
och är MYCKET!!!!!!! känsligt för vakum problem även en spricka i en slang eller något fel på vevhusventilation så som en trasig ventilkåpas packning kan ställa till STORA bekymmer

så kontrollera allt sånt noga och ännu nogrannare

detta ska man göra oavsätt om den fungerar skapligt

en annan fråga är det Ke-jetronic eller k-jetronic tror audi 100 fanns med båda beronde på om det är lambda styrning eller ej

är det gamla k-jetronicet så ska du använda en avgasmätare som mäter både co-halt och hc halt
sen ställer du på ställskruven som sitter mellan vågen och bränslefördelaren
en 5mm insex skruv kan vara 6mm minns inte exakt

då låter du motorn vara varm ordenkligt
sen kollar du på inställningsvärdena på bilen brukar sitta en lapp som anger vilket inställningsområde

borde vara mellan 1%-2% cohalt
då skruvar du på skruven så du hamnar inom dom gränserna och där hc halten är som lägst

detta kräver att du tar ur insexnyckeln gasar till väntar tills den stabilserar sig kolla
och sen skruva lite till osv tills du får hc som lägst och inom övre och undre gränsen för co-halten

detta kan göra underverk för motorns gång
min 245:a startade utan kallstartsventil även vid -10grader med k-jetronic
blev väldigt balanserat och motorn gick nästan jämnare än ett elsprut

men det förutsätter att allt är tipptopp mellan bränsle till motorn utan vakumläckor och annat

Kör fort så hinner inget hända...

29 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#3
Growe skrev:
eftersom den stått så länge så ska du tanka i lite 2takts olja i bensinen inga stora mängder men en lagom skvätt

något man ska göra ibland för att smörja upp kolven

i bränslefördelaren har du en luftvåg denna ska gå att lyfta lätt och smidigt utan något hårt motstånd ett visst motstånd har du såklart eftersom styrtrycket balanserar motståndet i vågen

om allt sånt går lätt så skulle jag riva ner och byta samtliga oringar till spridarna sitter dom i koppar ska även den tunna orignen på hållaren bytas


k-jet är ett enkelt system men kan krångla som f-n
och är MYCKET!!!!!!! känsligt för vakum problem även en spricka i en slang eller något fel på vevhusventilation så som en trasig ventilkåpas packning kan ställa till STORA bekymmer

så kontrollera allt sånt noga och ännu nogrannare

detta ska man göra oavsätt om den fungerar skapligt

en annan fråga är det Ke-jetronic eller k-jetronic tror audi 100 fanns med båda beronde på om det är lambda styrning eller ej

är det gamla k-jetronicet så ska du använda en avgasmätare som mäter både co-halt och hc halt
sen ställer du på ställskruven som sitter mellan vågen och bränslefördelaren
en 5mm insex skruv kan vara 6mm minns inte exakt

då låter du motorn vara varm ordenkligt
sen kollar du på inställningsvärdena på bilen brukar sitta en lapp som anger vilket inställningsområde

borde vara mellan 1%-2% cohalt
då skruvar du på skruven så du hamnar inom dom gränserna och där hc halten är som lägst

detta kräver att du tar ur insexnyckeln gasar till väntar tills den stabilserar sig kolla
och sen skruva lite till osv tills du får hc som lägst och inom övre och undre gränsen för co-halten

detta kan göra underverk för motorns gång
min 245:a startade utan kallstartsventil även vid -10grader med k-jetronic
blev väldigt balanserat och motorn gick nästan jämnare än ett elsprut

men det förutsätter att allt är tipptopp mellan bränsle till motorn utan vakumläckor och annat

jo vågen har jag kollat och den går lätt och som den ska,

och det är k jetronic inte Ke på den

samt att spridarna är testtryckta hos verkstad och de var alla friska och då byttes även oringar,

men jag får kolla upp vakuumet igen då och byta slangar som kan vara i tvivelaktigt skick samt byta ventilkåpspackning då jag byter ventilkåpa(den är väldigt rostig, men bland det enda rostiga på hela bilen)

tack för svar också

Fri fart för ett fritt folk!
14 349 Inlägg
28 april 2012
#4
linuc skrev:
Growe skrev:
eftersom den stått så länge så ska du tanka i lite 2takts olja i bensinen inga stora mängder men en lagom skvätt

något man ska göra ibland för att smörja upp kolven

i bränslefördelaren har du en luftvåg denna ska gå att lyfta lätt och smidigt utan något hårt motstånd ett visst motstånd har du såklart eftersom styrtrycket balanserar motståndet i vågen

om allt sånt går lätt så skulle jag riva ner och byta samtliga oringar till spridarna sitter dom i koppar ska även den tunna orignen på hållaren bytas


k-jet är ett enkelt system men kan krångla som f-n
och är MYCKET!!!!!!! känsligt för vakum problem även en spricka i en slang eller något fel på vevhusventilation så som en trasig ventilkåpas packning kan ställa till STORA bekymmer

så kontrollera allt sånt noga och ännu nogrannare

detta ska man göra oavsätt om den fungerar skapligt

en annan fråga är det Ke-jetronic eller k-jetronic tror audi 100 fanns med båda beronde på om det är lambda styrning eller ej

är det gamla k-jetronicet så ska du använda en avgasmätare som mäter både co-halt och hc halt
sen ställer du på ställskruven som sitter mellan vågen och bränslefördelaren
en 5mm insex skruv kan vara 6mm minns inte exakt

då låter du motorn vara varm ordenkligt
sen kollar du på inställningsvärdena på bilen brukar sitta en lapp som anger vilket inställningsområde

borde vara mellan 1%-2% cohalt
då skruvar du på skruven så du hamnar inom dom gränserna och där hc halten är som lägst

detta kräver att du tar ur insexnyckeln gasar till väntar tills den stabilserar sig kolla
och sen skruva lite till osv tills du får hc som lägst och inom övre och undre gränsen för co-halten

detta kan göra underverk för motorns gång
min 245:a startade utan kallstartsventil även vid -10grader med k-jetronic
blev väldigt balanserat och motorn gick nästan jämnare än ett elsprut

men det förutsätter att allt är tipptopp mellan bränsle till motorn utan vakumläckor och annat

jo vågen har jag kollat och den går lätt och som den ska,

och det är k jetronic inte Ke på den

samt att spridarna är testtryckta hos verkstad och de var alla friska och då byttes även oringar,

men jag får kolla upp vakuumet igen då och byta slangar som kan vara i tvivelaktigt skick samt byta ventilkåpspackning då jag byter ventilkåpa(den är väldigt rostig, men bland det enda rostiga på hela bilen)

tack för svar också

mät även upp termotidgivaren den känner av tempen på motorn den kan göra att bilen tex kan bli omöjlig att starta varm osv
vart den sitter kan jag ej svara på då jag enbart hållts på med K-jet på min 245:a

Kör fort så hinner inget hända...

29 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#5
okej ska kolla upp det men bilen är alltid lätt att starta oavsett om den är varm eller kall, den går även bra på tomgången men det är bara det att den bluddrar när man gasar


Sök