3314
Sök

Hur går man tillväga för att byta ratt på en e30?

135 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
#1
Har nu den nya ratten inklusive rattnavet hemma, men hur fan får jag av original ratten och navet? :-S

Bifogar en bild på nuvarande ratten för att underlätta för er att hjälpa till :-)
Tack på förhand!


http://hem.passagen.se/slogo.se/bilder/4.jpg

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
23 februari 2007
#2
Plocka bort rattkåpan, du ser skarvarna vid tutknapparna och "M" färgerna nertill på ratten.
Skruva sedan bort den stora muttern i mitten, sedan är det bara att dra bort originalratten.
Ratten kan sitta ganska hårt, så lite milt våld får du räkna med.

Montera den nya ratten inkl. nav i omvänd ordning.
Senast redigerat av insane_1 (23 februari 2007)


135 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
#3
Hur är det med rattnavet? Inga konstigheter? :-)

Administratör
2 979 Inlägg
23 februari 2007
#4
Rattlåset får inte va i har jag för mig.....

En kopp av den svarta såsen...

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
23 februari 2007
#5
MaxB skrev:
Hur är det med rattnavet? Inga konstigheter? :-)

Originalrattar har oftast inget separat rattnav, det är "inbyggt" i ratten.
Eftermarknadsrattar har lösa rattnav som man sedan skruvar fast ratten i.

Eller menade du något annat?


135 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
#6
insane_1 skrev:
MaxB skrev:
Hur är det med rattnavet? Inga konstigheter? :-)

Originalrattar har oftast inget separat rattnav, det är "inbyggt" i ratten.
Eftermarknadsrattar har lösa rattnav som man sedan skruvar fast ratten i.

Eller menade du något annat?

Tack för svaren till att börja med!

Nja, jag tänkte mer på om det är några svårigheter att fästa det nya rattnavet, eller om man ser direkt hur det skall sitta? :-)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
23 februari 2007
#7
ta bort BMW emblemet i mitten på ratten, bara bända bort med en liten skruvmejsel t.ex, skruva bort muttern, tror det är 24mm.ha tändningslåset i läge 1, annars får du inte av ratten. skruva på nya ratten.

ett tips är att ha ratten rak när du tar bort originalratten, då blir det mycket lättare att få dit den nya ratten rakt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

248 Inlägg
24 februari 2007
#8
Är detta samma på alla bil sorter eller är det någon skillnad i fall man har tex airbag i ratten osv?

Magnus Betnér - "Det är blattar eller hur? Det ska lysa blått under bilen, skit i fall det går och öppna dörr jävlarna"

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
24 februari 2007
#9
Abbbby skrev:
Är detta samma på alla bil sorter eller är det någon skillnad i fall man har tex airbag i ratten osv?

I stort sett är det väl samma på alla bilar, dock kanske inte exakt lika.

Har inte bytt ratt på en bil med airbag någon gång, men jag skulle nog ha lossat batteripolen och låtit bilen stå en stund innan man börjar...skulle kännas lite säkrare.
Efter det bör det ju bara vara att koppla bort sladdarna från airbagen och lyfta bort hela paketet. Ett motstånd av lämplig storlek kan ju vara på sin plats så att inte airbaglampan lyser för jämnan.
Men som sagt, har inte gjort det på en bil med airbag så någon kunnig kan ju fylla på med info.


248 Inlägg
25 februari 2007
#10
insane_1 skrev:
Abbbby skrev:
Är detta samma på alla bil sorter eller är det någon skillnad i fall man har tex airbag i ratten osv?

I stort sett är det väl samma på alla bilar, dock kanske inte exakt lika.

Har inte bytt ratt på en bil med airbag någon gång, men jag skulle nog ha lossat batteripolen och låtit bilen stå en stund innan man börjar...skulle kännas lite säkrare.
Efter det bör det ju bara vara att koppla bort sladdarna från airbagen och lyfta bort hela paketet. Ett motstånd av lämplig storlek kan ju vara på sin plats så att inte airbaglampan lyser för jämnan.
Men som sagt, har inte gjort det på en bil med airbag så någon kunnig kan ju fylla på med info.

Men har värkligen airbagen något med ström att göra?

Magnus Betnér - "Det är blattar eller hur? Det ska lysa blått under bilen, skit i fall det går och öppna dörr jävlarna"

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
25 februari 2007
#11
Abbbby skrev:
Men har värkligen airbagen något med ström att göra?

Det ligger ju inte bara en ballong under rattkåpan som blåser upp sig av sig själv vid en krock, den får ju en signal när den ska lösas ut.


135 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
#12
24 eller 23mm var det inte på muttern i varjefall, kommer inte åt med 22mm då det är en fast nyckel! :@ Attans.. får åka och köpa en hylsa.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
26 februari 2007
#13
insane_1 skrev:
Abbbby skrev:
Men har värkligen airbagen något med ström att göra?

Det ligger ju inte bara en ballong under rattkåpan som blåser upp sig av sig själv vid en krock, den får ju en signal när den ska lösas ut.

Stämmer riktigt.. när du ska ta bort  din airbag ratt så SKA du ta bort minusspolen..
Ratten är kopplad till ström.. lr rentutsagt är airbagen det.. och om det bildas ett slag lr något som kommer åt de känsliga ställerna på sirbagen lr bildas en gnista vid airbagens strömkontakter..
Då kan olyckan vara framme och du får en sprängladdning rakt i ansiktet..
Så alla verkstäder tar och bort minusspolen innan de utför ett byta av en airbag..
Hoppas du förstår hur jag menar?smile
mvh kimpa



Sök