3534
Sök

B230et som drar EXTREMT mkt soppa.

342 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#1
tjana alla garaget folk.

jag har en volvo 745-turbo -88 som rullat 17800mil i dagen läge och har motronic styrsystem.

bilen är utrustad med BSR chip samt högre laddtryck. (ca 1.2bar) och T3kamaxel från kl-racing

oavsett körstil full gas eller landsvägskörning så kommer jag ca 20-25mil på full tank
detta känns inte riktigt rätt enligt mig.

har co-halt på ca 14%
hc-halt på ca 750
lambda ligger på ca 0,995

toppen renoverades i våras nu då den gick lite varm så jag tog det säkra före det osäkra.

senaste året har jag bytt båda bränslepumparna samt relä.
turbo utbytt
toppen ´totalrenoverad,
kam byttes när topp renoverades.  därav höga avgasvärden ??? tror jag...

har för ett par år sen haft problem med ryckningar samt hög förbrukning oxå,,,  med tröttna på detta då..

bilen dränker sig mer eller mindre i soppa när man kallstartar den samt ryker svart vid gaspådrag..

någon som har erfarenhet av dessa styrsystem och kan dela med sig av lite tips??


77 Inlägg
22 april 2012
#2
Är det mycket kallkörning? Kammen kan vara felställd så att du får mycket genomspolning. Lambda-sonden kan ju även vara kass så att den ger helt fel värden till styrsystemet.

1 365 Inlägg
26 april 2012
#3
+ fel spridardata till ECU:n kanske.

3CSi skrev:
Är det mycket kallkörning? Kammen kan vara felställd så att du får mycket genomspolning. Lambda-sonden kan ju även vara kass så att den ger helt fel värden till styrsystemet.


MOPAR
44 Inlägg
26 april 2012
#4
3CSi skrev:
Är det mycket kallkörning? Kammen kan vara felställd så att du får mycket genomspolning. Lambda-sonden kan ju även vara kass så att den ger helt fel värden till styrsystemet.

motronic e inte ett lambda styrt system...

men skruva isär styrboxen o kolla hur den e ställd
ska sitta på kretskortet som e på undersidan av boxen om ja minns rätt.
de ska iaf vara en blå kontakt med en typ konad ratt på 1-7 lägen finns 4 o 6
ställer man ner tändningen på tror ja de va.

MVH

Hmmm Does it Spool??

342 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#5
kimb0 skrev:
3CSi skrev:
Är det mycket kallkörning? Kammen kan vara felställd så att du får mycket genomspolning. Lambda-sonden kan ju även vara kass så att den ger helt fel värden till styrsystemet.

motronic e inte ett lambda styrt system...

men skruva isär styrboxen o kolla hur den e ställd
ska sitta på kretskortet som e på undersidan av boxen om ja minns rätt.
de ska iaf vara en blå kontakt med en typ konad ratt på 1-7 lägen finns 4 o 6
ställer man ner tändningen på tror ja de va.

MVH

mkt riktigat motronic har inte lamdasond eller knacksensor.

jupp det finns en ställbar skruv på databoxen som jag såg när jag satte i chip i den. har dock försökt leta upp hur man ska ställa denn skruv med utan resultat
har bara funnit luddiga svar som jag inte vågat testa utan mer info. 

renoverade toppen i våras då byttes kammremmen samtidigt så den vet jag står "riktigt" enligt markeringarna.

nja kallkörningar e det väl varje gång man startar den men blir ju varm fort å kör längre sträckor varje gång.

//tobbe


179 Inlägg
29 april 2012
#6
Gissar på kass tempgivare till motorstyrningen. Är andra givaren under insuget. Kolla även så inte kallstarten har "hängt" sig. Givaren som talar om hur länge den ska stå öppen är sista givaren på toppen närmast torpedplåten...


342 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#7
denna givare är bytt 2gånger och även "testad" (ohm mätt)

Gomez skrev:
Gissar på kass tempgivare till motorstyrningen. Är andra givaren under insuget. Kolla även så inte kallstarten har "hängt" sig. Givaren som talar om hur länge den ska stå öppen är sista givaren på toppen närmast torpedplåten...


89 Inlägg
8 maj 2012
#8
jag hade en commodore en gång med omegasprut.för mig det va motornic oxå...iaf..hade ungefär samma problem..kollade alla givare o skit...allt va som det skulle...tillslut visade det sig att en kabel till ett motsånd till spridarna hade lossnat..vilket gav resultatet att dom flåsade på för kung och fosterland hela tide. kanske kan vara något liknande smile



Sök