En felsökning med ett slags elektroniskt verktyg på Mekonomen visade att det var EGR-ventilen som var fel på. Jag vet att man både kan byta ut den (vilket nog är bäst) och rengöra den. Jag har även hört att man kan dra ut elkontakten till EGR-ventilen, så att den inte fungerar alls antar jag. Det sistnämda känns som det kan förstöra andra saker...?
Men, antagligen är det fel på mer än EGR-ventilen, som alltså är en avgasåterföringsventil. Jag mailade Vi Bilägare och fick två svar från samma person. Vill bara delge svaren här om det är någon mer som har samma problem.
"Tack for ditt mail om din hoppande Opel. Det ar tyvarr valdigt svart att hjalpa dig pa distans. Det ar sannolik ett flertal fel som samverkar och enda sattet ar att forsoka eliminera dem ett efter ett. Sedan ar nog fragan om motorn inte ar valdigt sliten eftersom den drar mycket olja. I sa fall kan det vara sa illa att du aldrig far ordning pa den. Sok pa skrotarna efter en battre motor, de har ofta bra koll pa tillstandet hos de motorer de saljer. Ledsen att jag inte kan hjalpa dig battre men att gora detta utan att ha patienten framfor sig ar en omojlighet. Enkla och billiga atgarder ar att byta tandstift, brytarkontakter, tandkablar och ev tandspole. Risken ar att katalysatorn tagit stryk av all oljan och da borjar det handla om pengar. Kan inte annat an att onska dig lycka till.
Vanliga halsningar"
"Tack för ditt brev till Bilfrågan. Tyvärr är det inte mycket vi kan hjälpa dig med. Orsaken till ryckig gång kan sökas i ett flertal av bilens system och att göra denna felsökning per brev är inte möjlig. Att bilen drar mycket olja indikerar att katalysatorn kan ta skada och sända felaktig information till bilens motorstyrning. Vanligtvis börjar man med de billigaste komponenterna som tändstift och tändkablar men hjälper inte detta måste de dyrbarare åtgärderna övervägas. Det kan vara databoxen, en läckande topplockspackning eller dylikt. Tyvärr ställer sig dessa åtgärder för dyra i förhållande till bilens värde. Du bör försöka hitta en erfaren bilmekaniker som kan sortera ut felkällorna. Allt kan bero på en struntdetalj som en bristfällig kondensator. Gäller bara att hitta detta. Att köra bilen vidare gör inte saken varken bättre eller sämre. Prova under tiden att använda den starkaste bränsletillsatsen du kan hitta för att rengöra insprutningsmunstyckena t ex."