3069
Sök

Hjullager volvo 945

2 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#1
Är det någon som vet hur hårt främre hjullager på en vilvo 945 98a skall dras åt

948 Inlägg
27 december 2009
#2
nu har inte jag nån moment i huvvet men jag har alltid dragit till någorlunda ordentligt och sen släppt en kvarts varv och sen "känner" du på hjulet hur det känns om det är för hårt eller för löst

130 Inlägg
27 december 2009
#3
brukar ha ett halvmeter spärrskaft å dra åt så hårt ja orkar å lite te


593 Inlägg
27 december 2009
#4
TobbeTT skrev:
nu har inte jag nån moment i huvvet men jag har alltid dragit till någorlunda ordentligt och sen släppt en kvarts varv och sen "känner" du på hjulet hur det känns om det är för hårt eller för löst

Sitter inte koniska lager på 940 så din teori kan du lägga ner (förutsatt att ts inte bytt till 240 framvagn)?

Hjullagret ska dras 100nm sen 45 grader..

mvh

Smålänning
7 883 Inlägg
27 december 2009
#5
Brukar smälla med 3/4 muttermoppe en tre till fyra knack, sen känner jag på hjulet, ner med bilen och känner så det sitter med ett dragskaft smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Whatever :)
1 652 Inlägg
27 december 2009
#6
hmm jag brukar göra så att jag spänner till de inte glappar mer.. sen släpper jag lite åt gången men inte för mycket.. utan bara lite .. har alltid fungerat fint för mig...

för jag har aldrig i mitt liv och under den tiden jag har haft bil och dragit lager i 100nm... fan de är ju skit mycket.. menar

1nm = 1 kg.. 100nm = 1 TON!!! snälla.. smile de hjulet kommer inte snurra en meter big_smile


Newtonmeter (Nm) är en enhet för vridmoment, samt för arbete och energi. 1 Nm = 1 J (joule)
http://upload.wikimedia.org/math/5/6/f/56faad8effdf1fc8a4c76b421e8acf7f.png
Senast redigerat av XeptiQ (27 december 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 december 2009
#7
XeptiQ: Icke koniska lager skall inte dras som du skriver! Jag bytte hjullager fram på min M5 i somras, o de momentsdrogs till ca 300Nm precis efter BMW's instruktioner.
Och en sak till 300Nm=30kg längst ut på en hävarm som är 1m lång....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Whatever :)
1 652 Inlägg
27 december 2009
#8
hmm okej så då menar du att uträkningen inte stämmer.. men använder ingen hävarm utan momentnyckel...
OM man ska vara nogrann..

Sen finns de ju även lagar som skall pressas med... men de är väl bara i axeln bak ? men skit sam de var inte det de handlade om men skit asså.. 300 nm är ju inte 30 kg.. om 1 nm är 1 kg..
Senast redigerat av XeptiQ (27 december 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 december 2009
#9
Nej din uträkning är fel. Klart man använder momentnyckel, vem orkar hålla på att fixa o dona med en 1m lång hävarm o sedan hänga dit 30kg, sen gäller det att hävarmen är stum oxå för annars torskar man lite. En momentnyckel har även den en felvisning på ca 3%.
Nm och kg är två helt olika saker men man brukar i "vardagligt tal" säga att 10N=1kg, vilket egentligen är fel.

Edit: Nm är kraft, Kg är massa...Skall icke förväxlas.
Senast redigerat av dawwe (27 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 december 2009
#10
De är bara till å solla på med mutterknackarn eller valfri nyckel... de är mycke gods i innre lagerbana å yttrelagerbana...innan man har fått dom å bågna så lagret börjar gå trögt så har man nog knäckt ett bar muttermaskiner å gängor...


2 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#11
Tack för svaret hörde med en granne som sa precis samma
/classe

patrik89
29 december 2009
#12
XeptiQ skrev:
1nm = 1 kg.. 100nm = 1 TON!!! snälla.. smile de hjulet kommer inte snurra en meter big_smile

Njaa ta dig en funderare över det där
Senast redigerat av patrik89 (29 december 2009)

767 Inlägg
15 maj 2012
#14
XeptiQ skrev:
hmm okej så då menar du att uträkningen inte stämmer.. men använder ingen hävarm utan momentnyckel...
OM man ska vara nogrann..

Sen finns de ju även lagar som skall pressas med... men de är väl bara i axeln bak ? men skit sam de var inte det de handlade om men skit asså.. 300 nm är ju inte 30 kg.. om 1 nm är 1 kg..

"1 newtonmeter är då ungefär lika med arbetet som krävs för att lyfta en tyngd på 0,1 kilogram 1 meter rakt upp."
saxat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Newtonmeter



Sök