3361
Sök

Motor halft ner plockad, tappat bort nollinställningen. Gärna hjälp! Volvo B21 motor!

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
#1
Ha morton i motorstativ och tagit av toppen, svänghjulet. Även tagit bort hela fördelaren för ska byta till brytalöst. Jag ha då varit slarvig så jag ha tappart bort nollinställningen för hela motorn, så nu behöver jag hjälp med hur jag ska för allt rätt igen, och att jag få ner fördelaren i rätt läge?

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
13 maj 2012
#2
Finns märken på alla drev som ska stämma överens med märkena i motorn. vad gäller fördelaren så ska rotorn stå mot cyl 1 i fördelarlocket, finns märke i rotorn och på kanten till fördelaren.

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#3
Okej.
Men jag ha inte öppnat blocket, bara tagit av toppen och svänghjulet, Men om jag ställer vevaxelen rätt med märket för hur veven ska stå när man byter kamrem och även axelen för fördelaren så. Förstå du hur jag menar?
Då bode jag väl kunna sätta ner fördelaren och på med svänghjulet då få jag väl motorn rätt?

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
14 maj 2012
#4
ja det stämmer. Men du måste stoppa i fördelaren rätt så den tänder på rätt ställe vid rätt tidpunkt.
Du har en liten rits på rotorn som ska stämma med en liten rits i alu kanten på fördelaren(syns när fördelarlocket är borta), bara att stoppa i den så skruven passar och så rätt som möjligt mot ritsen och sedan vrida den så det stämmer helt och skruva fast.

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#6
Karlsson_1988 skrev:
ja det stämmer. Men du måste stoppa i fördelaren rätt så den tänder på rätt ställe vid rätt tidpunkt.
Du har en liten rits på rotorn som ska stämma med en liten rits i alu kanten på fördelaren(syns när fördelarlocket är borta), bara att stoppa i den så skruven passar och så rätt som möjligt mot ritsen och sedan vrida den så det stämmer helt och skruva fast.

Okej då förstå jag. Tackar.
Om jag förstå rätt nu så gör de alltså inget att jag råkat strulla till de lite för bara jag få tändningen rätt och vevaxelen rätt så de stå som de ska, då ska de inte påverka när jag sätter ditt topp och kam (rätt så klart) ?


Sök