Hej, tycker mig inte hitta någon passande befintlig tråd som fått fram något vettigt svar från ett liknande problem så jag gjorde mig en egen. Bilen är en Volvo 940 gl med b230fb-motorn. Häromdan när jag hade kört ca 8 mil långsträck så stängde jag av bilen, för att sedan ca 3 timmar senare försöka starta den igen. Den har tidigare kunnat vara lite trögstartad, men nu ville den inte alls. Med startmotorn går den runt precis som den ska, men tänder inte så hoppar aldrig igång. Har kollat, fördelare, rotor, och tändstift, vilket alla är i toppskick (ganska nybytt). Har bytt tändspole och tomgångs''motor'', och styrbox. har kollat de flesta kablar jag kommit åt, men lyckas inte lokalisera felet. Ända sättet att få igång bilen är att dra igång den och få upp över ca 2000 varv, men går den under det så dör den direkt. Hoppas det finns någon vänlig volvokunnig själ här som kan hjälpa mig med mitt problem! Håller på att få psykbryt på bilen!
Tycker att du ska kolla så båda funkar. den främre orkar inte dra upp soppan själv.
Men det fanns Gnista eller
Nej tyvärr inte ens gnista. Annars hade ju bränslepumpen helt klart varit högt misstänkt. Dock var stiften helt torra, vilket dom inte borde vara efter att ha dragit runt motorn massor.
Sitter inte bränslpumps reläet in till väster vid säkringarna inne i bilen
Jo det har du nog rätt i, relä E om jag inte minns helt fel. Men man hör att pumpen hoppar igång, så måste vara något annat... Kanske är kamremmen som står galet? fast då borde den väl få gnista i alla fall?