einar- skrev:
Jag förstår inte hur alla kan påstå att det är en törstig motor. Jag kör min på runt 0,8 - 1 liter milen med hård blandad körning med mycket lekkörning och fullgas accelerationer. Jag har hittills inte fått den att dra över litern och den är inte slö så den går inte för magert.
Och bottenvridet är då bättre än på vanliga 230F, jag åker då på tomgång i uppförsbackar på överväxeln och det hade då definitivt inte en B230 orkat.
Jag hade också föreställningar om att det var en dålig motor tills jag köpte en själv och sen dess kommer jag då aldrig köpa en 740 med 8V motor igen. 50hk till för samma bränsleförbrukning tackar man inte nej till

Min motor är väl inkörd med sina 38000 hårt körda mil så man kan ju inte direkt skylla på att den är fräsch heller...
så här 3år efter att tråden blev till och jag haft min 16v ett tag innan jag bytte jämnt mot en 855turbo
så var faktist bilen mer och mer okej
innan jag sålde bilen satt det M90 slungdiff
och då började bilen bli "rolig"
som vinterbil är den äkligt klockren
hur snäll och fullt tillräckligt med effekt
men snål minns jag den inte som om du lyckades få din att dra mellan 0.8-1liter/milen så skiljer sig våra sätt att se på att gasa på rätt mycket

efter att ha konstant åkt fullt ös medvetslös så var den inte snålare än en B230F men roligare
men sen kör jag inte direkt snällt med grejerna
men det gick att göra ringar på 2:an t.o.m vilket förvånade mig
visst inte direkt någon risk att man stötte i mot varvstoppet
och 215blås på 4:an är godkänt

fördelen med M90 och 940turbo axel det varva inget när man åkte på 5:an
motorn höll bra för mig förutom att det läckte olja i varenda hörn av motorn

2ägare efter mig körde ras på motorn vid lugn körning på julaftonmorgonen =/
var nedre drevet som gjorde att det blev ventilsallad
ska jag köpa sladdbil blir det en 88:ans 740glt 16v igen
dom nyare modellerna brukar vara så sjukt trötta testade en polares 90:ans och han var tvungen att öppna huven innan han fick mig att tro att det satt en B234F där under istället för en b230F =/