2795
Sök

Problem med helljus inför besiktning - Är denna lösning tillåten?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#1
Helljuset på min SAAB 9000 har haft den mindre lyckade timingen att haverera inför besiktningen som äger rum inom kort.

Jag har dubbelkollat samtliga säkringar, bytt relä (båda), samt helljusspaken utan resultat, så gissningsvis är det en kabel någonstans som är av (om inte någon har en annan förklaring?).

Nu funderar jag på att dra en ny helljuskabel in i kupén som aktiverar helljuset via en separat knapp, men kommer Bilprovningen acceptera denna lösning eller är det krav på att ljuset ska aktiveras via helljusspaken?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

268 Inlägg
22 maj 2012
#2
Dom kollar väll bara halvljuset. ?

Handledare
1 481 Inlägg
22 maj 2012
#3
Dum fråga, har du kollat lamporna?
Lyssna om reläet slår till när du växlar hel/halv. Mät om du får signalspänning och matning fram till reläet.
Multimeter är bra att ha. Sitter väl ett skarvdon på vänster hjulhus om den inte togs bort sedan jag ritade -95:an.
Oxid i den kanske.


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#4
Szummi skrev:
Dom kollar väll bara halvljuset. ?

Vill minnas att BP kollade helljuset vid förra besiktningen, men nu blir jag lite osäker.


saab_sonett: Lamporna fungerar. Jag kopplade på ström från ett externt batteri med lysande resultat. Jag bad en polare lyssna om reläet slog till medan jag växlade mellan hel/halv men det hördes inget enligt honom.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Handledare
1 481 Inlägg
22 maj 2012
#5
Då har du fel på signalspänningen fram till relät. Eller så fungerar inte relät. Har du provat att det fungerar med lösa kablar från batteriet? Jord till pos 85 och +12v till pos 86. Då ska relät "slå". Mät med multimeter om du får signalspänning i relähållaren.  Du ska få 12v mellan pos 85 och 86 i relähållaren när du växlar till hel.


113 Inlägg
22 maj 2012
#6
De kollar helljuset, fick själv nedslag på de förra månaden då jag besiktade, de ansåg mitt vänstra helljus lös svagt.


Muttley
22 maj 2012
#7
Min släkting fick problem med spaken för helljus. Så han köpte en som man trampa på och hade på golvet, och de gick genom. Som tillfällig lösning om du har brått.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#8
saab_sonett skrev:
Dum fråga, har du kollat lamporna?
Lyssna om reläet slår till när du växlar hel/halv. Mät om du får signalspänning och matning fram till reläet.
Multimeter är bra att ha. Sitter väl ett skarvdon på vänster hjulhus om den inte togs bort sedan jag ritade -95:an.
Oxid i den kanske.

Relät bör vara ok eftersom jag testade med ett relä från en bekants 9000, men jag ska testa mätningarna som du föreslog imorgon smile 

I värsta fall får jag köra på lösningen med separat knapp och åtgärda huvudproblemet efter besiktningen.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone


Sök