Lycka till alla stackare, det var några månader sen nu men jag kommer aldrig glömma känslan när man fick lappen i handen, allt slit är verkligen värt det.
Ni har säkert hört allt tidigare men det viktigaste enligt mig har jag knåpat ihop i en behändig liten lista ni kan skriva ut och klistra fast i instrumentbrädan (eller att ha under kudden):
* Kör som ni brukar göra på trafikskolan (eller hemma om ni kör privat), att börja fundera över regler och hur saker och ting ska vara när man väl sitter bredvid uppkörningsförättaren kommer inte hjälpa dig, se till att reda ut allt du undrar över innan det är dags.
* Kallprata lite, det hjälper dig mot nervositet och det får dig att verka lite självsäkrare inför din medpassagerare.
* VAR självsäker utan att vara arrogant eller dryg, alternativt agera åtminstone som om bilkörning är allt du gjort sedan du var 5, visa att du är trygg med vad du gör helt enkelt.
* Håll koll på din bilkörning förstås; Använd backspeglar flitigt, se till att uppkörningsförättaren ser att du ser så att säga, det räcker inte med att du "vet" att du har tittat. Rörlig blick, placera dig rätt på vägen och ta det säkra före det osäkra. Blir du tex tillsagd att parkera nära en viss plats så gör det "the easy way", alltså parkera på enklast möjliga sätt istället för att fickparkera någonstans(om du inte blir specifikt tillsagd that is, då är det bara att ta tjuren vid hornen). Gör det så enkelt som möjligt för dig själv, det är smartare på alla sätt.
Lycka till!