Fördelen med kamkedja är självklar, den håller motorns livslängd ut. Att sedan vissa märken har problem är en annan sak, SAAB är ett exempel men det härstammar från att dom har andra motorproblem.
Det finns mängder med exempel på bilar med kamkedja som med rätt skötsel håller 60, 70, 100.000mil eller mer utan några som helst problem med kedjan och aldrig har bytt denna heller. Några sådana miltal kommer man aldrig ens i närheten av med en kamrem.
Förtydligande: Man kommer inte i närheten av de miltalen utan att byta denna rem förstås, motorerna i sig kan hålla lika länge om bara remmen byts.
Kamrem har andra fördelar, dom är mer exakta i längden bland annat på grund av att dom byts ofta (I förhållande till ovanstående). Det är viktigt på en Ferrari-motor med små marginaler, men knappast på normala bilar.
Generellt och på rätt modell är kamkedja ett stort plus, på fel modell (Vissa SAAB, VAG VR6 och några till) kan det däremot innebära ett dyrare byte än om samma bil haft kamrem i teorin.
Senast redigerat av Rquired (26 maj 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.