3884
Sök

Trött efter rengöring av bsr optiflow filter? saab 93 aero 2001

18 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
Jag tänkte va lite smart och rengöra mitt öppna sportluftfilter här om dagen. Jag hade då ett JR rengöringspack som inkluderar någon form av avfettning och sen ett spray som du oljar in filtret med innan du monterar det!

Jag tog då bort filtret och baddade det i avfettningsmedlet som jag har från JR. Både ut och insidan av filtret fick sig en dusch! Sen spolade jag ur smutsen med kranvatten från toan och lät det torka. Sen sprayade jag på med oljesprayet, såklart så rann det ingen olja utan det var bara så det fick lite färg och såg fräscht ut!

Men jag upplever nu att bilen är lite slöare vid lägre varv, får lixom inte det här riktiga skjutsen. Dock går bilen renare och mkt lugnare. Men han är inte lika rapp vid halvgas? Men å andra sidan håller han ett stabilare laddtryck och går jämnare. Antar att jag inte gjort något fel? Men känns bara som det eftersom han va lite piggare innan jag rengjorde det!

mvh!

Forummoderator
26 375 Inlägg
27 maj 2012
Luftfiltret kanske blev lite tätare efter att du oljade in det, och därför får den inte riktigt samma mängd luft som tidigare?
Dock ska man vara VÄLDIGT försiktig med oljan. Är väldigt lätt att man sprayar på för mycket, som sen sugs fast på trådarna till lmm:en och pajar den.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

18 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Luftfiltret kanske blev lite tätare efter att du oljade in det, och därför får den inte riktigt samma mängd luft som tidigare?
Dock ska man vara VÄLDIGT försiktig med oljan. Är väldigt lätt att man sprayar på för mycket, som sen sugs fast på trådarna till lmm:en och pajar den.

Ja att det blev lite tätare kan man väl uttrycka det. Bilen går iofs bättre nu, behöver inte ladda lika mkt, vridet vid lägre varv är knappt märkbart men man märker det lite..

Vad det gäller oljan så sprayade jag knappt någonting. Det fick lite skikt bara. Torkade även av ordenligt och lät det lufttorka lite innan jag monterade det

Kan ju vara så att jag är nojjig med...

Forummoderator
26 375 Inlägg
27 maj 2012
Syntix skrev:
Mack skrev:

Ja att det blev lite tätare kan man väl uttrycka det. Bilen går iofs bättre nu, behöver inte ladda lika mkt, vridet vid lägre varv är knappt märkbart men man märker det lite..

Vad det gäller oljan så sprayade jag knappt någonting. Det fick lite skikt bara. Torkade även av ordenligt och lät det lufttorka lite innan jag monterade det

Kan ju vara så att jag är nojjig med...

Så blir jag också så fort jag har gjort nåt, haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
27 maj 2012
Jag skulle nog köpa ett olje fritt filter om jag var du. Även om du är försiktig med oljan finns det ju en risk att du får lite på tråden i lmm.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Sök