3733
Sök

Vtec problem

15 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#1
Som tråden lyder så har jag ett litet problem med min Del sol -93 ESi, När jag drar på så att vtec:en ska slå in händer oftast inget! man känner ingen "kick" och hör ingen skillnad på ljudet, Det jag har kollat redan är följande:

*Olja Red line high performance 5w/40 rätt mängd
*Kylvatten mängd
*Tempen kommer upp till mitten av mätaren (tar dock ett tag)
*Motorlampan lyser/tänds inte!
*Ny lambdasond (sitter endast en vid grenröret)
*Hela kablar (vad man kan se)
*Sitter BERU ULTRA 7DUX tänd-stift i funkar dessa till vtec(?)

Med tanke på att den funkar ibland så är den ju inte HELT död.. Vilka mer faktorer spelar in på Vtec:en? Ska kolla vtec-solenoiden också! någon som vet exakt hur man mäter den?

Behöver hjälp snart slut på idéer! xD

Bättre att hamna i en god trekant än en ond cirkel.

653 Inlägg
10 juni 2011
#2
En polares prelude ville inte heller gå in på vtec efter ett kopplingsbyte, då va de "vtec-sladden" som dom hade glömt sätta in i motorn igen. Dock lös motorlampan då.

Smoke tires not drugs

15 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#3
Ja jag har kollat alla sladdar jag vet har med vtec:en att göra.. kan ju självklart ha missat någon! Men min motorlampa lyser ju inte... tongue

Bättre att hamna i en god trekant än en ond cirkel.

176 Inlägg
1 september 2011
#4
Sent svar...

Har den alltid varit sån? Annars kanske du behöver göra rent "skärmen" i VTEC solenoiden

15 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
#5
Nej den har inte alltid varit sådan.. men har felsökt som en tok nu och tror det är lite dålig topplockspackning... Ska plocka ned den nu i vinter å göra en motorrenovering osv smile Den har blivit bättre nu på slutet.. och har inte gjort något speciellt så vette fan asså tongue

Bättre att hamna i en god trekant än en ond cirkel.

176 Inlägg
14 september 2011
#6
Gjort komptest o leakdown? Så sätt kanske du kan slippa o plocka ner den!

15 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
#7
Nej har jag inte gjort, vad innebär det? eller komptest fattar jag men leakdown? och hur utför man det?

Bättre att hamna i en god trekant än en ond cirkel.

SSS -12
3 217 Inlägg
30 maj 2012
#8
Uppar denna tråd då jag har råkat ut för liknande problem på min Prelude!

När man trycker gasen i botten så hör man ett väldigt lågt insugsljud som sedan vid 5,200 rpm övergår i ett enormt VTEC-vrål, fast med mindre effekt i motorn än vid uppladdningen, där den redan kan framstå som trött.

Bilen har gått 16000 välservade mil och olje- och vattennivån är på rätt mängd, temperaturen är där den skall vara, mer än så har jag inte kunnat kolla.

Problemet jag har återkommer dock enbart efter en stunds körning, lugn som aggressiv.
Men om jag stannar till för att sedan dra iväg igen, så fungerar den exakt som sig bör, tills den helt plötsligt sätter sig på tvären igen.

Videos på detta finns på denna länk: http://www.youtube.com/user/DittX?feature=mhee

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu


Sök