3246
Sök

Hela bilen börjar skaka vid hastigheter över 15 km/h (Volvo 940)

27 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#1
Tjosan!

Har fått ett litet(stort) problem med min 940.

När jag åkte härom dagen så small det bara till när jag accelererade i rättså låg hastighet. Det hördes att det kom i bakre delen utav bilen. Så nu när jag kommer upp i över 15km/h så börjar hela bilen skaka sjukt mycket, har inte vågat köra snabbare än 30km/h efter det här, så vet inte om det är likadant på högre hastigheter.

Har bara tagit en snabbtitt under bilen och såg inge läckage eller något sånt, och såg inget ovanligt heller. Har inte tagit bort kåpan än för att kolla där. Tänkte kika här innan, ifall någon här har en susning om vad det kan vara.

Mvh Pennerborn

Jävel
2 018 Inlägg
29 maj 2012
#2
Ta inte detta som något elakt nu, men extrakolla att hjulen sitter fast ordentligt.

You got to risk it, to get the biscuit :)

27 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#3
loow skrev:
Ta inte detta som något elakt nu, men extrakolla att hjulen sitter fast ordentligt.

Jodå, de sitter

Jävel
2 018 Inlägg
29 maj 2012
#4
Kanske en drivaxel som gått av då? De borde smälla som satan

You got to risk it, to get the biscuit :)

27 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#5
loow skrev:
Kanske en drivaxel som gått av då? De borde smälla som satan

Kanske, men har bara hört en smäll, och det var när det hände.

124 Inlägg
29 maj 2012
#6
De hände mig en liknande grej på en 740i ja hade där var de hardyskivan mellan lådan o kardan som exploderade. Då gick de knappt köra bilen. men de är inte säkert du har hardyskiva på din men kan ju vara värt o kolla upp.


27 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#7
thule_92 skrev:
De hände mig en liknande grej på en 740i ja hade där var de hardyskivan mellan lådan o kardan som exploderade. Då gick de knappt köra bilen. men de är inte säkert du har hardyskiva på din men kan ju vara värt o kolla upp.

Är det något större ingrepp eller?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 maj 2012
#8
Kardan eller diffras. Att byta gummit eller knutkorset (om ett sådant finns) är ingen jättestor operation, men om man ska byta ett knutkors så måste man ha ett skruvstycke & tänka efter före.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

27 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#9
RD_87 skrev:
Kardan eller diffras. Att byta gummit eller knutkorset (om ett sådant finns) är ingen jättestor operation, men om man ska byta ett knutkors så måste man ha ett skruvstycke & tänka efter före.

Såg inge fel på knutkorset, men det kanske är fel på den ändå?

Då kanske man ska öppna luckan och kolla in?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 maj 2012
#10
Pennerborn skrev:
RD_87 skrev:
Kardan eller diffras. Att byta gummit eller knutkorset (om ett sådant finns) är ingen jättestor operation, men om man ska byta ett knutkors så måste man ha ett skruvstycke & tänka efter före.

Såg inge fel på knutkorset, men det kanske är fel på den ändå?

Då kanske man ska öppna luckan och kolla in?

Kan så vara, kompisen rasade diffdreven på sin Volvo nyligen med liknande problem som följd.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Supraman
2 300 Inlägg
30 maj 2012
#11
Kolla allt under bilen.
Kolla så att inget glappar i kardan, kolla hardyskivan och stödlagret.
Sen kan du kolla bakaxeln.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

124 Inlägg
30 maj 2012
#12
palla upp bilen i bak o lägg i en växel o kolla under om du se nått som inte stämmer, de låter ju som att de har nått med kardan historiet o göra.


27 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#13
Stefan Varberg skrev:
Kolla allt under bilen.
Kolla så att inget glappar i kardan, kolla hardyskivan och stödlagret.
Sen kan du kolla bakaxeln.

Snacka med en på Bilia idag, och han sa också att det kunde va ett stödlager. Så ska åka ner med den imorn till dom så får de ta sig en titt på den.

1 353 Inlägg
30 maj 2012
#14
kolla även så att staget som håller i bakaxel i längsled sitter fast!
sitter typ uppepå klumpen lite i framkant och går framåt, har varit med om att det lossnat och det vibrerade lite då också ^^

There's no replacement for displacement

27 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#15
Enligt Bilia så kan det vara stödlagret till kardanen som har pajjat, men ska de ska ta en närmre titt på den imorn.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
31 maj 2012
#16
Inte ovanligt, stödlagergummi har man nytt i garaget om man åker volvo. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök