3534
Sök

Högtryckstvätt vs spolslang

139 Inlägg
6 juni 2012
#21
PartilleMalm skrev:
Att köra med högtryckstvätt är inte jättebra för lacken, det sliter ner den fortare än om man gör det oldschool:)

du menar väll tvärt om? annars ni som inte har något vettigare att skriva borde låt bli


arenwik
6 juni 2012
Trådstartare
#22
Bike skrev:
jobbar inte längre med bilrekond men då jag gjorde det så gjorde vi så här

spruta hela bilen i avfettning
vänta

högtryck hela bilen

sedan tvätta hela bilen med svamp
och en hink med schampo och vatten så klart
och spola av igen

Då vet du ju cool

139 Inlägg
6 juni 2012
#23
Bike skrev:
jobbar inte längre med bilrekond men då jag gjorde det så gjorde vi så här

spruta hela bilen i avfettning
vänta

högtryck hela bilen

sedan tvätta hela bilen med svamp
och en hink med schampo och vatten så klart
och spola av igen

du har garanterat inte jobbat med bilrekond eftersom det var du som gjorde denna tråden


Bike
6 juni 2012
Trådstartare
#24
jo jag vet ju i vilka steg man använder och att högtryck gör rent
men det är inte riktigt det jag försökte få fram

Men om jag säger så här

Om bilen inte är jätte smutsig
är högtryck nödvändigt då

141 Inlägg
6 juni 2012
#25
Bike skrev:
en som äntligen säger motsatsen smile

lite på skämt nu
har aldrig tvätta min bil med högtryck
men har polera och vaxa i flera år sedan skaffa jag sådan lera (clay)
och den blev knappt svart
så min bil måste strunta i det där med att enbart bli ren med högtryck wink

Det handlar inte om att bilen inte blir ren, för det blir den när du svampar, det handlar om att du får bort majoriteten av smutsen med svampen i stället för med vattnet INNAN du svampar

Jag fixar din A/C, skicka PM

139 Inlägg
6 juni 2012
#26
Bike skrev:
jo jag vet ju i vilka steg man använder och att högtryck gör rent
men det är inte riktigt det jag försökte få fram

Men om jag säger så här

Om bilen inte är jätte smutsig
är högtryck nödvändigt då

alltid högtryckstvätt om du vill undvik att få tvättrepor på lacken


Bike
6 juni 2012
Trådstartare
#27
TheMPG

Tack nu börjar vi få fram det svaret jag letade efter
Senast redigerat av Bike (6 juni 2012)

arenwik
6 juni 2012
Trådstartare
#28
Bike skrev:
jo jag vet ju i vilka steg man använder och att högtryck gör rent
men det är inte riktigt det jag försökte få fram

Men om jag säger så här

Om bilen inte är jätte smutsig
är högtryck nödvändigt då

Enda gånger jag inte använder högtryck är när jag inte behöver använda avfettning.
Och det är när jag inte ser en enda liten smutsfläck på hela bilen.

Om du har lite stänk längst ner på framdörrarna så tar du avfettning där och kör högtryck.

Bike
6 juni 2012
Trådstartare
#29
Men för det mesta sommar tid kan man väl klara sig undan användningen av avfettning ?
om man inte lyckas köra på vägar som slungar upp tjära

arenwik
6 juni 2012
Trådstartare
#30
Bike skrev:
Men för det mesta sommar tid kan man väl klara sig undan användningen av avfettning ?
om man inte lyckas köra på vägar som slungar upp tjära

Ja om du tvättar ofta, inte kör på smutsiga ytor och har däcken innanför karossen.

Men på sommaren blir ju rutan, backspeglar och hela fronten täckt av insekter. Ganska skönt med avfettning och högtryck då. Så fort det regnar blir hela bakdelen skitig som på vintern.
Samt fälgarna är ganska skönt att slippa schamponera, fälgrent+högtryck=klart.

Högtryck sparar tid och lack, finns ingen anledning att inte använda det om man har tillgång.

Bike
6 juni 2012
Trådstartare
#31
för flugor kör jag insekt bort (medel)
och fälgar använder jag fälg rent,

Men kan ju inte förneka att det går fortare med högtryck

Bike
6 juni 2012
Trådstartare
#32
den jag har är 380volt typen och står på gummi fötter så lagom rolig och dra fram och tillbaka
därför jag drar mig lite och lite därför jag starta denna tråden

arenwik
6 juni 2012
Trådstartare
#33
Bike skrev:
för flugor kör jag insekt bort (medel)
och fälgar använder jag fälg rent,

Men kan ju inte förneka att det går fortare med högtryck

den jag har är 380volt typen och står på gummi fötter så lagom rolig och dra fram och tillbaka
därför jag drar mig lite och lite därför jag starta denna tråden

Insektsmedel är avfettning.
Hemma har jag min högtryckstvätt ute och inkopplade hela tiden, smidigt om man vill tvätta hemma smile

arenwik
6 juni 2012
Trådstartare
#34
Men för att inte låta så jävla dryg då, haha tongue JA du kan tvätta bilen utan högtryck!
Du har ju en tacksam färg också som inte visar tvättrepor så väl. Sen polerar du ju säkerligen bilen med jämna mellanrum. Så kör på säger jag smile

152 Inlägg
6 juni 2012
#35
Jag brukar använda vanlig vattenslang om bilen inte är smutsig. Dvs om bilen bara har damm, pollen och en viss trafikfilm så avfettar jag med alkalisk avfettning som jag låter verka en stund, sedan spolar av och går på med tvättvante, två hinkar, en med vaxschampo och en som jag sköljer av tvättvanten i.

Är bilens lack i bra skick så ska (teoretiskt sett) skiten inte kunna fastna. En alkalisk avfettning ska få smutsen att vilja lämna bilens lack utan hjälp av högtryck. Jag var ute och körde efter jag använt en vända polish och sedan vaxat ordentligt, insekterna som sattes sig på fronten av bilen lossnade efter avfettning och bara slang!

Är bilen smutsig så att det behövs kallavfettning, mycket insekter eller grövre ingrodd smuts så är högtryck ett måste.


arenwik
6 juni 2012
Trådstartare
#36
Interlagos skrev:
Jag brukar använda vanlig vattenslang om bilen inte är smutsig. Dvs om bilen bara har damm, pollen och en viss trafikfilm så avfettar jag med alkalisk avfettning som jag låter verka en stund, sedan spolar av och går på med tvättvante, två hinkar, en med vaxschampo och en som jag sköljer av tvättvanten i.

Är bilens lack i bra skick så ska (teoretiskt sett) skiten inte kunna fastna. En alkalisk avfettning ska få smutsen att vilja lämna bilens lack utan hjälp av högtryck. Jag var ute och körde efter jag använt en vända polish och sedan vaxat ordentligt, insekterna som sattes sig på fronten av bilen lossnade efter avfettning och bara slang!

Är bilen smutsig så att det behövs kallavfettning, mycket insekter eller grövre ingrodd smuts så är högtryck ett måste.

Smuts fastnar alltid mer eller mindre, spelar ingen roll vad man gör. Låter man sen det sitta några dagar och gotta sig i solen så sätter det sig ännu mer.

Använda avfettning på vaxade ytor är ingen bra idé.

En avfettning ska få smuts att lösas upp, sen måste man spola bort det med högtryck.
Visst har du en klinisk ren lack så kanske du kan få bort lättare smuts med lågtryck och avfettning.
Dock ser jag ingen mening med det.
Senast redigerat av arenwik (6 juni 2012)

152 Inlägg
7 juni 2012
#37
arenwik skrev:
Interlagos skrev:
Jag brukar använda vanlig vattenslang om bilen inte är smutsig. Dvs om bilen bara har damm, pollen och en viss trafikfilm så avfettar jag med alkalisk avfettning som jag låter verka en stund, sedan spolar av och går på med tvättvante, två hinkar, en med vaxschampo och en som jag sköljer av tvättvanten i.

Är bilens lack i bra skick så ska (teoretiskt sett) skiten inte kunna fastna. En alkalisk avfettning ska få smutsen att vilja lämna bilens lack utan hjälp av högtryck. Jag var ute och körde efter jag använt en vända polish och sedan vaxat ordentligt, insekterna som sattes sig på fronten av bilen lossnade efter avfettning och bara slang!

Är bilen smutsig så att det behövs kallavfettning, mycket insekter eller grövre ingrodd smuts så är högtryck ett måste.

Smuts fastnar alltid mer eller mindre, spelar ingen roll vad man gör. Låter man sen det sitta några dagar och gotta sig i solen så sätter det sig ännu mer.

Använda avfettning på vaxade ytor är ingen bra idé.

En avfettning ska få smuts att lösas upp, sen måste man spola bort det med högtryck.
Visst har du en klinisk ren lack så kanske du kan få bort lättare smuts med lågtryck och avfettning.
Dock ser jag ingen mening med det.

Njae, jag håller inte riktigt med. Smuts fastnar självklart alltid mer eller mindre, så är det. Lack som är ordentligt polerad, lackbehandlad och sedan underhållen med skydd tex vax gör att smuts får mycket svårare att fästa. Det finns helt enkelt färre öppna porer i lacken som smutsen kan fästa i.

Jag låter aldrig smuts få gotta sig i solen :-) Jag använder bara vattenslangen när bilen är dammig, pollen etc. Aldrig när det är smuts, tex salt, tjära, lera, sand, jord eller grov nedsmutsning.

Avfettning på vax är i in erfarenhet helt beroende på både avfettning och vaxet som används.
Avfettningen sliter alltid på vaxet, ett bra vaxshampo väger upp det.

Högtryck är alltid bra, men i mitt fall inte alltid nödvändigt. Det finns nog ganska många som har dåliga högtryckstvättar som bara skjuter luft i 130 bar och lämnar 3L vatten i minuter. I praktiken så blästrar dom sin lack eller skjuter in smutsen ända in i plåten. Att använda högtryck kräver en bra maskin som lämnar ordentligt med vatten och att den som håller i den vet hur man ska vinkla munstycket och rätt avstånd.



Sök