tja ja undrar om det är någon som skulle kunna ge mig länkar om trim och styling till min Golf VR6 ? och gärna tips om trim typ intercooler,chip,turbo m.m och helst inte bli för dyrt ! skulle vara jätte tacksam:)
Chip finns billigt och bra på Itsfun.nu. Extraktorgrenrör och 2.5 helsystem gör sitt också. Hittar du på någon sida som säljer Ferrita elr Remus rör. Lite vassare kammar. Annars skicka iväg toppen på portning osv. Ger en hel del effekt de också. Behövs ingen styling på Vr6 orna:) feta fälgar, sänkning och angeleyes gör dock susen. Mvh Jonas
Chip finns billigt och bra på Itsfun.nu. Extraktorgrenrör och 2.5 helsystem gör sitt också. Hittar du på någon sida som säljer Ferrita elr Remus rör. Lite vassare kammar. Annars skicka iväg toppen på portning osv. Ger en hel del effekt de också. Behövs ingen styling på Vr6 orna:) feta fälgar, sänkning och angeleyes gör dock susen. Mvh Jonas
Okej tack så mtk Jonas men ja vill inte ha 2.5 det känns så mesigt är mer ute efter 3.5-4 tum finns det ?`//Emil
Chip finns billigt och bra på Itsfun.nu. Extraktorgrenrör och 2.5 helsystem gör sitt också. Hittar du på någon sida som säljer Ferrita elr Remus rör. Lite vassare kammar. Annars skicka iväg toppen på portning osv. Ger en hel del effekt de också. Behövs ingen styling på Vr6 orna:) feta fälgar, sänkning och angeleyes gör dock susen. Mvh Jonas
Okej tack så mtk Jonas men ja vill inte ha 2.5 det känns så mesigt är mer ute efter 3.5-4 tum finns det ?`//Emil
Jaha okej. Jag har Ferrita 2.5 på min hela vägen. Ger ett skönt men inte överdrivet ljud. Sen ett riktigt sportluftfilter är ett måste på Vr6 orna. De ger mer än vad man tror. Mvh Jonas
Chip finns billigt och bra på Itsfun.nu. Extraktorgrenrör och 2.5 helsystem gör sitt också. Hittar du på någon sida som säljer Ferrita elr Remus rör. Lite vassare kammar. Annars skicka iväg toppen på portning osv. Ger en hel del effekt de också. Behövs ingen styling på Vr6 orna:) feta fälgar, sänkning och angeleyes gör dock susen. Mvh Jonas
Okej tack så mtk Jonas men ja vill inte ha 2.5 det känns så mesigt är mer ute efter 3.5-4 tum finns det ?`//Emil
Jaha okej. Jag har Ferrita 2.5 på min hela vägen. Ger ett skönt men inte överdrivet ljud. Sen ett riktigt sportluftfilter är ett måste på Vr6 orna. De ger mer än vad man tror. Mvh Jonas
okej vet du några mer sidor? har tänkt att verkligen sattsa på trimet:) är det vid chip steg 2 som man måste använda sig av intercooler,spridare,turbo och så vidare något tips gällade det? Mvh Emil
Att trimma en VR6 utan turbo ger dyra hästkrafter, så jag hade satsat på ett 2,5" avgas (möjligtvis med sportkat) samt ett chip som mest. Större avgas ger ingen effektökning på en sug VR6.
För att få kostnadseffektiv effekt (så som jag ser det i alla fall kan ju tilläggas) så krävs turbo-konvertering.
Men ett VR6 turbobygge är inte direkt något som en glad amatör fixar på en fredag eftermiddag, kan man inte göra det mesta själv blir det väldigt dyrt det med. Du behöver en helt ny mappning, spridare, intercooler inkl diverse rör, turbo, grenrör, annan topp-packning osv...
Att trimma en VR6 utan turbo ger dyra hästkrafter, så jag hade satsat på ett 2,5" avgas (möjligtvis med sportkat) samt ett chip som mest. Större avgas ger ingen effektökning på en sug VR6.
För att få kostnadseffektiv effekt (så som jag ser det i alla fall kan ju tilläggas) så krävs turbo-konvertering.
Men ett VR6 turbobygge är inte direkt något som en glad amatör fixar på en fredag eftermiddag, kan man inte göra det mesta själv blir det väldigt dyrt det med. Du behöver en helt ny mappning, spridare, intercooler inkl diverse rör, turbo, grenrör, annan topp-packning osv...
Men samtidigt. En riktigt trimmad sugmotor är något av det porrigaste som finns enligt mig:) Bra drag hela vägen. Ljudet är inte att leka med heller. Visst krävs det en del arbete och kunskap. Men om man vill ha bra fart i en motor utan turbolagg så får man ju betala priset till det. Lämna iväg toppen för portning, vassare kammar, sportrör, exktraktor, chip, riktigt sportfilter, kostar mycket pengar men ack vad fin motor man hade haft med underbar karaktär. Ska du trimma för måtliga pengar så är ett filter och sportsystem samt kanske chip eller extraktorgrenrör att föredra. Ger förmodligen mest "bang for buck". Mvh Jonas
Chip finns billigt och bra på Itsfun.nu. Extraktorgrenrör och 2.5 helsystem gör sitt också. Hittar du på någon sida som säljer Ferrita elr Remus rör. Lite vassare kammar. Annars skicka iväg toppen på portning osv. Ger en hel del effekt de också. Behövs ingen styling på Vr6 orna:) feta fälgar, sänkning och angeleyes gör dock susen. Mvh Jonas
Tänkte bara fråga dig vad du grundar att portningen ger mycket på? Har mest bara läst om detta då jag inte har några egna erfarenheter, vad jag förstår kan man lika gärna göra något annat för de pengarna, Portningen ger inget vettigt för pengarna.
Eftersom det e olika långa insugsrör till bakre o främre raden är de avstämda jäkligt bra som det är. läste någonstans här om avstämda insug o avgasrör. sen har jag läst väldigt mycket på www.vr6.nu att det inte verkar som att några har fått dokumenterat högre flöde efter portning.
Däremot skulle jag nog vilja tipsa dig om ett högvarvs/99oktan eller E85 Chip plus vassare kammar.
Det verkar vara de mest rimliga trimmet på en vr6a.
Ska man turbo eller kompressor mata springer det iväg så jävla mycket
Chip finns billigt och bra på Itsfun.nu. Extraktorgrenrör och 2.5 helsystem gör sitt också. Hittar du på någon sida som säljer Ferrita elr Remus rör. Lite vassare kammar. Annars skicka iväg toppen på portning osv. Ger en hel del effekt de också. Behövs ingen styling på Vr6 orna:) feta fälgar, sänkning och angeleyes gör dock susen. Mvh Jonas
Tänkte bara fråga dig vad du grundar att portningen ger mycket på? Har mest bara läst om detta då jag inte har några egna erfarenheter, vad jag förstår kan man lika gärna göra något annat för de pengarna, Portningen ger inget vettigt för pengarna.
Eftersom det e olika långa insugsrör till bakre o främre raden är de avstämda jäkligt bra som det är. läste någonstans här om avstämda insug o avgasrör. sen har jag läst väldigt mycket på www.vr6.nu att det inte verkar som att några har fått dokumenterat högre flöde efter portning.
Däremot skulle jag nog vilja tipsa dig om ett högvarvs/99oktan eller E85 Chip plus vassare kammar.
Det verkar vara de mest rimliga trimmet på en vr6a.
Ska man turbo eller kompressor mata springer det iväg så jävla mycket
Hoppas du hittar någe
Ja jag pratar mest i nattmössan faktiskt:) De du säger stämmer säkert. Har läst någonstans folk som lämnat in sin topp på portning hoss Erland och de pratar om 20%- 25% effektökning. Dock har jag ingen kunskap att stödja de jag just skrivit. Mvh Jonas
Chip finns billigt och bra på Itsfun.nu. Extraktorgrenrör och 2.5 helsystem gör sitt också. Hittar du på någon sida som säljer Ferrita elr Remus rör. Lite vassare kammar. Annars skicka iväg toppen på portning osv. Ger en hel del effekt de också. Behövs ingen styling på Vr6 orna:) feta fälgar, sänkning och angeleyes gör dock susen. Mvh Jonas
Tänkte bara fråga dig vad du grundar att portningen ger mycket på? Har mest bara läst om detta då jag inte har några egna erfarenheter, vad jag förstår kan man lika gärna göra något annat för de pengarna, Portningen ger inget vettigt för pengarna.
Eftersom det e olika långa insugsrör till bakre o främre raden är de avstämda jäkligt bra som det är. läste någonstans här om avstämda insug o avgasrör. sen har jag läst väldigt mycket på www.vr6.nu att det inte verkar som att några har fått dokumenterat högre flöde efter portning.
Däremot skulle jag nog vilja tipsa dig om ett högvarvs/99oktan eller E85 Chip plus vassare kammar.
Det verkar vara de mest rimliga trimmet på en vr6a.
Ska man turbo eller kompressor mata springer det iväg så jävla mycket
Hoppas du hittar någe
Ja jag pratar mest i nattmössan faktiskt:) De du säger stämmer säkert. Har läst någonstans folk som lämnat in sin topp på portning hoss Erland och de pratar om 20%- 25% effektökning. Dock har jag ingen kunskap att stödja de jag just skrivit. Mvh Jonas
25% effekt för portning låter mycket på en sugmotor tycker jag. Kanske om du redan har avgas och chip. Då rullar pengarna iväg. Klart att du kan få mera sprätt i din kärra utan turbo/compressor men det kommer att kosta många slantar per Hk. Lättast gör du väl att gå med i en Vr6 klubb och lär dej av dom, kolla hur dom får upp eff. i deras åk.