3494
Sök

NGK Iridium stift till 328 E36?

90 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#1
Tjena!
Någon som provat att köra med NGK Iridium BKR6EIX i sin E36a?
Får gärna ge respons om ni har andra modeller också om ni upplevt någon skillnad.

I min instruktionsbok står det NGK BKR6EK & kollar man ersättningslistor ska det gå bra med dessa Iridium stift som ersättare:
http://www.clubplug.net/ngk_ngk_iridium.html

Kom gärna med åsikter, för & nackdelar smile
Mvh

Tre Ord Som Knäcker Alla Män: Är Den Inne?

1 365 Inlägg
11 juni 2012
#2
Irdiumstift har en extremt stor nackdel i att toppen ej kan förstöras av värme. Det innebär att om toppen på ett stift går sönder så kan du räkna med att delar kommer gå sönder i din motor. Fördelen är naturligtvis att de håller i 10 000 mil, inga andra fördelar finns. Själv kör jag på de absolut billigaste ngk stiften i min bil, dvs standard eller V-power. Visst de håller bara 2500 mil men du kan vara helt säker på att det som eventuellt går sönder förbränns direkt utan möjlighet att kunna skada motorn på något sätt.


2 011 Inlägg
11 juni 2012
#3
Hade själv lite problem ang misständning på min tidigare och haft tråd uppe på Autopower ang stift.
De jag hade i från början var NGK Laser 4 elektrods stift som skulle hålla 10000 mil. Kört c:a 6000 mil med dem och bilen misstände mellan åt.

Idag kör jag med Iridium stift http://www.ebay.com/itm/96-00-BMW-328I- … 3a4d65c77c
och bilen har inte misstänt sedan jag bytte till dessa. De håller inte lika länge som 4 elektrods stiften, för de får bytas var 4000 mil, men skönt att slippa misständning.

Du får avgöra själv vad din bil kan behöva och hur du använder den. Jag pratade med NGK när jag hade mina problem och förklaringen var i stora drag som följer inom parentes.


(Har pratat med Ngk här hemma.

Skillnaden mellan Iridium och 4 elektrods stiften är att Iridium stiften är kraftfullare med en mer precisis/kraftfullare gnista än 4 elektrods stiften under sin livslängd.

Det som vi kom fram till är att de 4 elektrods stiften jag har i slits på 4 ställen varpå plattan blir rektangulärt/fyrkantigt sliten och gnistan vandrar på en större yta och tänder sämre.

Har man då modifierat motorn med diverse och högre soppa mängd krävs, så är det bättre med Iridium stiften.

Man får titta över lite hur man använder sin bil och välja stift därefter. Kör man vanlig Svensson och centrum körning alltid som exempel inne i Stockholm, så är det bättre med 4 elektrods stiften som rengör sig själv lite bättre.

Det är även en samverkan mellan bil och stift tillverkarna vilka stift som rekomenderas i standard bil. Handlar om hur många grader (450 grader) osv. Bmw motorer är tydligen rätt så kalla och kommer inte upp i grad antal.
Varpå 4 elektrods stiften valdes till just denna typen av motor i standard utförande med själv rengörande effekter osv.

Tydligen går man mer och mer tillbaks till Iridium stiften igen, för de visat sig vara bättre.)

Inte farten som dödar. Det är stoppen


Sök