95 oktan till 98 oktan, mera effekt?

Mortalis VW-nörd?
4 juni 2007 · 4 332 Inlägg

Drog in 98 på min 1.6a golf efter att farsan sa att hans 1.8 s40 gick mkt bättre. Man kan ju pröva å se vad man tycker, jag och han märkte iaf en definitiv skillnad i gasresponsen och att de gick mjukare på 1an och 2an framförallt. Värt 15kr per tankning liksom ;P

Kettunen
4 juni 2007 ·

Kör sj nån gång i månan med full tank på 100 oktanig! Inget att rekomendera om man inte har råd med en ny katalysator!
Men visst fan går det MYCKET bättre.

Mr_Gear Biltokig
4 juni 2007 · 870 Inlägg

Ganska enkelt
Modern bil = ställer tändning efter oktantal
Högre oktan = Mer effekt & mjukare gång
Sen så får man ju lägre bensinförbrukning på 98oktan, hur mycket lägre varierar...
På din bil tror jag säkert att det gör skillnad! på en 740 från 88 gör det ingen skillnad! Men hade jag varit du hade jag tankat 98, finns bara fördelar på en såpass modern bil...

enda nackdelen är ju att priset är något högre, men det kompenseras oftast av lägre bränsleförbrukning...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
moose46019 study
5 juni 2007 · 772 Inlägg

min bmw varvar bättre samt drar mindre per milen.

Jonni
5 juni 2007 · 1 256 Inlägg

Kör ibland med Shell's "V-Power".
Man märker en viss skillnad då bilen dricker mindre och går bättre..

Dock så är min bil Turbomatad, tror inte man skulle märka den skillnaden på en sugmotor

unix
5 juni 2007 · 17 Inlägg

Högre oktantal = Mer svårantändlig
Vid trimning = Kan vara bra med högre oktantal
Som redan har nämnts smile

Senast redigerat av unix (5 juni 2007)

twin_cam Smålänning
5 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Saaben tar lite mindre bensin och drar lite bättre i höga farter med 98 istället för 95.
Den ställer, enligt boken, in sig själv efter oktantalet om det ligger mellan 91 - 99.

Antagligen så ställer den bara fram tändningen om man kör på högre oktan.

På vintern så tar det längre tid för den att bli varm på 98 också.

Jag tror faktiskt man märker störst skillnad på en äldre motor som gått långt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
alminjo SLK
5 juni 2007 · 610 Inlägg

Tror inte du märker någon skillnad om du tankar V-power jämfört med 98 oktan..... sitter mest o huvvet smile

moose46019 study
6 juni 2007 · 772 Inlägg

alminjo skrev:
Tror inte du märker någon skillnad om du tankar V-power jämfört med 98 oktan..... sitter mest o huvvet smile

mmm det handlar ju bara om 1 oktens skillnad åd w-power är 99 oktan plus essence olja från ferrari elelr vad det nu är.

Seeker
6 juni 2007 · 49 Inlägg

min uppfattning (och erfarenhet) turbo bilar känns annorlunda jämfört att köra på 95a mot 99a. trimmad bil ger därefter skillnad på bensinen också.. enligt mig iaf..

ironhead volvoraggare
6 juni 2007 · 4 776 Inlägg

kör på 98 oktan jämt numera min bil går sämre på 95 oktan

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
backspinn The Stig for president!
4 oktober 2007 · 4 Inlägg

Kommer PRECIS från tv:n (hehe, skönt att jobba hemifrån!) där jag såg ett avsnitt av Fifth Gear på Discovery. De gjorde precis ett test av just detta. Mycket intressant!!

De gjorde testat på 3 bilar, en liten Renault eller vad det var, en Golf VR6 och sist av allt en ny Subaru Impreza.

Hör och häpna när de via tester i en dyno kom fram till att Subarun får hela 15 hk MER med Shells bensin! (motsvarade V-power). Tydligen har BP en liknande bensin, men den gav några hästar färre.

För golfen var det en skillnad på cirka 5 hästar, och på standard Renaulten var det ingen skillnad alls.

Dessutom så fick Subarun 30 extra Nm!! Därmed borde det vara en kännbar skillnad såvida man har en bil med turbo och en fin motor!

Synd bara att man har Statoilkort..  ;-)

Christer

Volvo S60 R AWD -05
Black Sapphire Metallic, 6 vxl Manuell,
354 hk/493Nm, Kjolpaket Sport, Läder,
Taklucka, RTI, Telefon, BI-Xenon.
Audi RS3 (2018)
gtjim
24 januari 2012 · 692 Inlägg

Ja har kört 98i min legacy det är en vanlig legacy turbo med 1bar i ladd ca 250hk men har funderingar på hur motorn skulle må om man körde med95 och oktan höjande medel istället eller kan det bli helt fel?  Kör enbart på 98nu pågrund av alla ryckten om att man ska köra 98i turbo bilar. Men skulle det andra fungera men?95+oktanhöjande?

Mvh

Senast redigerat av gtjim (24 januari 2012)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
jonTe
24 januari 2012 · 5 710 Inlägg

gtjim skrev:
Ja har kört 98i min legacy det är en vanlig legacy turbo med 1bar i ladd ca 250hk men har funderingar på hur motorn skulle må om man körde med95 och oktan höjande medel istället eller kan det bli helt fel?  Kör enbart på 98nu pågrund av alla ryckten om att man ska köra 98i turbo bilar. Men skulle det andra fungera men?95+oktanhöjande?

Mvh

O vad skulle vinsten bli? Kör 98 istället, ekonomiskt blir det säkert samma om du räknar på´t.

MVH Jonas
..............
gtjim
24 januari 2012 · 692 Inlägg

jonTe skrev:

gtjim skrev:
Ja har kört 98i min legacy det är en vanlig legacy turbo med 1bar i ladd ca 250hk men har funderingar på hur motorn skulle må om man körde med95 och oktan höjande medel istället eller kan det bli helt fel?  Kör enbart på 98nu pågrund av alla ryckten om att man ska köra 98i turbo bilar. Men skulle det andra fungera men?95+oktanhöjande?

Mvh

O vad skulle vinsten bli? Kör 98 istället, ekonomiskt blir det säkert samma om du räknar på´t.

NA 98 LIGGER PÅ 16 kr litern lagom dyrt   men om det är onödigt o köra på 98 kan man lika gärna  köra på 95 eller 95 + oktanhöjande

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
Janneutanb
24 januari 2012 · 7 272 Inlägg

Oktanhöjare är bara skräp.
Ska bilen gå på 98 så kör på 98. Kostar lite mer men bilen brukar kunna dra lite mindre så det jämnar ut sig.

Volvodude CNC-Operatör
12 juni 2012 · 561 Inlägg

tror det beror lite på från bil till bil wink

Truckeroffe Ovejävel!
12 juni 2012 · 261 Inlägg

En kompis Volvo 960 300+ hp kördes alltid med 98 oktan, tankade fel en gång o den blev märkbart tröttare och den spikade som fan.

Jag själv har bara kört 95 okt men ska ut idag o tanka 98. Min spikar med ibland då jag har lite för högt ladd o lite för lite soppa.

Återkommer senare ikväll om hur de gick smile

Kör du så dör du!
Audi S6 4.2 (1995)
epic_mazur
12 juni 2012 · 274 Inlägg

98 såklart big_smile

Fsi motorerna på Golfarna/audi trivs bäst med 98!

min drar minder+piggare med 98 oktan och tvärt om med 95
står tillomed i boken att man ska undvika 95 så gott det går på fsi motorena big_smile

och 80 öre litern mer!! kan jag faktiskt kosta på för att få e piggare kärra big_smile

Senast redigerat av epic_mazur (12 juni 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang