3271
Sök

Högt vevhusventilationstryck i motor Volvo 854 T5-R

9 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Volvo 854 t5-r som har ett högt vevhustryck när man belastar den.
Slangen som sitter uppe på toppen hoppar alltid av när man belastar den och så trycker den ut olja så det kommer på grenröret och topplocket, inte så roligt precis för det ryker rätt så bra

Jag bytte alla slangar och oljefällan för 2-3 år sedan och jag tänkte att det var igensatt igen så jag rev ner det och det såg jätte fint ut och rent så där var det inget fel.

Då är ju frågan den om det är tätt i motorn någonstans eller om det är kolvringarna som är dåliga?

Bilen är trimmad med steg 4 från Atech och har gått 23600

Är väldigt tacksam för svar!

Rickard


2 763 Inlägg
6 juni 2012
#2
sierra_doch skrev:
Hej!

Jag har en Volvo 854 t5-r som har ett högt vevhustryck när man belastar den.
Slangen som sitter uppe på toppen hoppar alltid av när man belastar den och så trycker den ut olja så det kommer på grenröret och topplocket, inte så roligt precis för det ryker rätt så bra

Jag bytte alla slangar och oljefällan för 2-3 år sedan och jag tänkte att det var igensatt igen så jag rev ner det och det såg jätte fint ut och rent så där var det inget fel.

Då är ju frågan den om det är tätt i motorn någonstans eller om det är kolvringarna som är dåliga?

Bilen är trimmad med steg 4 från Atech och har gått 23600

Är väldigt tacksam för svar!

Rickard

Du glömde inte någon slang till vevhusventen? hmm Det gjorde en polare på sin men det löste han till slut.

Volvo - For Life

9 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#3
ne inte vad jag kunde se när jag tog ner det förut.
Jag trodde att nån slang hade lossnat men icke som icke
Tack för tipset ändå!


2 763 Inlägg
6 juni 2012
#4
sierra_doch skrev:
ne inte vad jag kunde se när jag tog ner det förut.
Jag trodde att nån slang hade lossnat men icke som icke
Tack för tipset ändå!

Okej hmm Så lite så, man vill ju försöka hjälpa till! smile

Volvo - For Life

8 252 Inlägg
7 juni 2012
#5
Har du kollat kanalerna som går in i blocket bakom oljeällan? Är det tjockt där så spelar det ju ingen roll med nya slangar och fälla. Annars med tanke på miltal och trimnivå ide att ta ett kompressionsprov.


9 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
#6
ja och det ser jättefint och rent ut smile vilket är positivt

Men kan det vara tätt någonstans i vevhusventilation i motorn? Vart går dom här kanalerna någonstans?

Med tanke på att jag laddar 1.2-1.3 så är jag rädd för att han släpper igenom komp.
Vet du hur mycket komp. det ska vara?

Sen så har han börjat "bluddra" när man drar på, kan det ha med att han släpper igenom komp? Att det inte tänder riktigt?

Tack på förhand!


8 252 Inlägg
8 juni 2012
#7
Ena kanalen går in i vevhuset bara (den övre) och den andra går ner i tråget. kompressionstrycket ska ligga mellan 11 och 13 bar. Att den blöddrar kan bero på många saker.


9 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
#8
okej. får kolla det när jag ska greja nästa gång.

Men om jag ska riva motorn, är det något som man ska kolla på extra noga t.ex slitagedelar?

ska man borra upp den till 81,4 mm när man ändå så har nere den isåfall?

Är SPM kolvar och stakar pålitliga grejer?

Finns det bättre topplockspackning än original eller är det original som gäller när man byter?

Tack på förhand!


8 252 Inlägg
8 juni 2012
#9
Klara man sig med att borra till 81,4 så är det ju inte fel. Och för dem flesta så räcker vanliga överdimensionskolvar bra. Har SPM stakar i min motor, och dem är väl ungefär som alla andra. Har dock bytt bussningarna i lilländen på mina stakar. Original packning duger alledes utmärkt.


9 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
#10
Så det räcker med en renov.sats som innehåller stakar och packningar och sen köra med original öd kolvar?

Bara lite nyfiken, varför har du bytt kolvtappsbussningen?


8 252 Inlägg
8 juni 2012
#11
sierra_doch skrev:
Så det räcker med en renov.sats som innehåller stakar och packningar och sen köra med original öd kolvar?

Ser man bara till att mäta upp stakarna och att skaffa rätt ramlager så räcker det ja.

sierra_doch skrev:
Bara lite nyfiken, varför har du bytt kolvtappsbussningen?

Bussningarn varierade för mycket i storlek, så nya tillverkades i bättre material och med ett specificerat spel.


9 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
#12
Okej. Vi får se hur det går men vi hoppas på det bästa! smile

Jag tackar så mycket för all hjälp så länge Marlboroman!


9 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
#13
Hej Igen!

Tog ett kompprov i veckan och det visade sig vara 4:e cyl som var dålig, bara 9 bar. Resten hade 12 bar så det var ok.

Så idag tog jag och rev ner toppen och sumpen för att konstatera vad det var för fel, och det visade sig när jag fick ur kolven att en bit av kanten mellan första och andra kolvringen hade gått av!?

Hur kan det bli så?

Det var ju en himla tur att jag rev ner motorn nu annars hade det nog inte blivit bra om jag hade fortsatt kört med bilen som den va. smile

Tacksam för svar!



Sök