Hej!
Jag har fått tag på en SAAB 9000 Turbo (2,0 16v) som jag tänkte slakta och sammansvetsa med min 360 (GLS, dvs 2 liter-snurran). Nu är då frågan, är det någon som monterat saab-motorn på 340n eller 360n? Isåfall, hur gjorde ni?
För mig känns det som att det finns två alternativ.
Det ena är att sätta motorn bak, dvs skära upp bakändan och bygga en ram som håller saab-motorn och sedan ta det mesta av framvagnen och sätta bak. Fördelen med det är att jag lätt kan uppgradera bromsar och upphängning bak och jag tror att saab-grejorna håller bättre än vad som sitter original på S-modellen av 360n. En annan fördel är att jag får för mig att det kan vara enklare att hitta nån typ av LSD till saaben än till 360n.
Det bättre valet är att sätta motorn under huven och lösa sprängkåpan och drivaxelövergången på något sätt. Jag hade tänkt använda bilen för att öva drifting på budgetbudget-nivå och med motorn bak kommer det bli en större utmaning... Finns det något enkelt man kan hitta på skroten och snickra ihop så blir det mindre jobb och mindre huvudbry att få igång den också
Motorn ger i dagsläget nånstans mellan 230 och 260 hk vilket borde fungera med drivlinan, iaf ett tag, hoppas jag
Jag hör hemskt gärna vad ni har för idéer och vad ni tror jag kan hamna i för trubbel när jag gör denna modifikation
Snör med lite bilder på hur den ser ut i dagsläget också, det finns nog med plats för en motor bakom sätena: