Har en Opel Astra 1,6 16v -96 20800mil som blåryker kraftigt, tar jag upp stiften och tittar ner i cylindern så syns olja Kör jag med bilen ca 1,5 mil så minskar blåröken så länge jag inte belastar den för hårt, vad kan det vara för fel är det ventiltätningar eller ringarna som är slut bilen går bra i övrigt. Det försvinner ca 0,5l olja på 1,5mil och det finns inga större yttre läkage.
Antagligen kolvringarna som börjar ge sig. Hade samma problem på min gammle, misstänkte först v tätningarna, men visade sig vara ringarna istället.
Lycka till.
Det första jag tänker på är ventiltätningarna men även rimngarna kan ju börja på att ge upp.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Finns inte mkt mer att välja på än ventiltätningar eller kolvringar som är utnötta. Gör ett kompressionsprov och se vilken/vilka cylindrar som draggar, desvärre kan du inte se på det viset vad som är fel.
En mkt dum fråga, du har inte för mkt olja i motorn?
vevhusventilationen brukar kladda igen på alla oplar i stort sett, värt att kolla innan du river.
jo justja, då blir det stopp och övertrycket kan göra så att det blir oljerök. håller med till fullo, har tom haft det problemet på en B Ascona samt en VW1200 för evigheter sedan.
Nej jag har nästan för lite olja i motorn men den ryker endå vevhusventilation är kollad och den är okej, det som förbrylar mej mest är att det går in olja i alla cylindrar, kan det vara så att toppackningen är kass?? men nu har bränsletanken börjat läcka också så det är väll dax att skrota bilen.