3375
Sök

Colt 1.3 trimma/byta motor?

69 Inlägg
21 juni 2012
Trådstartare
Någon annan rolig ide med en colt 1.3?smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 juni 2012
Oavsett vad så handlar sugtrim av en sådan bil mest om att jämföra mot motsvarande modell. Jag har själv pysslat med det för att få "den snabbaste av min sort". Dels handlar det om sådant man kan pyssla med hemma. Köp en extra topp som du portar och planar. Tricket är att varva mer. Högre varv=mer hästar. Jag tror du ska överge originalsprutet. Porta och plana tillsammans med en stor förgasare kommer ge mer. Och det kan man hitta begagnat. Skaffa en dcoe och weberhandboken. Där finns massor av olika bestyckningar till olika motorer som bör gå att utgå ifrån. Finns det trimkam så är det bara att handla det.
Lätta svänghjulet ger ingen effekt men bilen accelererar snabbare. Samma med låg vikt på hjulen. Lätta generellt.
Trimma skitbilar är hur kul dom helst, bara man kommer ihåg att grannens V70 eller BMW diesel likförbannat kommer vara snabbare.
Senast redigerat av caromania (22 juni 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

69 Inlägg
22 juni 2012
Trådstartare
caromania skrev:
Oavsett vad så handlar sugtrim av en sådan bil mest om att jämföra mot motsvarande modell. Jag har själv pysslat med det för att få "den snabbaste av min sort". Dels handlar det om sådant man kan pyssla med hemma. Köp en extra topp som du portar och planar. Tricket är att varva mer. Högre varv=mer hästar. Jag tror du ska överge originalsprutet. Porta och plana tillsammans med en stor förgasare kommer ge mer. Och det kan man hitta begagnat. Skaffa en dcoe och weberhandboken. Där finns massor av olika bestyckningar till olika motorer som bör gå att utgå ifrån. Finns det trimkam så är det bara att handla det.
Lätta svänghjulet ger ingen effekt men bilen accelererar snabbare. Samma med låg vikt på hjulen. Lätta generellt.
Trimma skitbilar är hur kul dom helst, bara man kommer ihåg att grannens V70 eller BMW diesel likförbannat kommer vara snabbare.

Jag ser att du pratar om förgasare och bestyckningar, mkt intressant men hjälper tyvärr inte då min är insprut. Vet du någonstans man kanske kan få tag på vassare kamaxel te en sådan?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
22 juni 2012
Alla får göra som dom vill med sina bilar men efter att ha läst i denna tråd så undrar jag om det inte är bättre att skaffa nån annan bil som kanske är mer trimvänlig till kanske en rimlig kostnad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 juni 2012
740tic skrev:
Jag ser att du pratar om förgasare och bestyckningar, mkt intressant men hjälper tyvärr inte då min är insprut. Vet du någonstans man kanske kan få tag på vassare kamaxel te en sådan?

Förmodligen finns det ingen till din motor utan det är slipning hos motorfirma som gäller.. byt colten mot en delta eller liknande så får du mycker mer bang for the buck...

3 235 Inlägg
22 juni 2012
Finns vassare kam till denna motor att köpa (4G13 motor), kostar lite över en tusenlapp:) Den ger en ökning på ca 8-9 hästar på hjulen.
Senast redigerat av engolf (22 juni 2012)

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 juni 2012
740tic skrev:
caromania skrev:

Konvertera tillförgasare. Oerhört enkelt. Riv bort det gamla sedan får du meka ihop ett insug. Du behöver byta pump till en med lägre tryck. Absolut enklast. Ditt sprut är säkerligen inget att hänga i julgran jämfört med en dcoe 45a.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

69 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Har letat men hittar inte annan kam till min.

6 630 Inlägg
23 juni 2012
Köp en separat motor och trimma på, ur med lilla motorn, i med en större och sen bara kör

Wusch!
Senast redigerat av Malheus (23 juni 2012)

De/Dem

3 235 Inlägg
24 juni 2012
740tic skrev:
Har letat men hittar inte annan kam till min.

Här hittar du bl a vassare kam och ställbart kamdrev.
http://sagasquirt.blogspot.no/2010/04/j … -4g15.html

69 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
Tack för alla tipsen:) finns de mer:P

Sök