3191
Sök

Colt 1.3 trimma/byta motor?

69 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
#1
Nu är de så att jag går i tankar om att krama ut mer hästar i bilen. Bilen i fråga är en Mitsubishi Colt 1.3 med 75 hästkrafter. Nu är frågan hur man ska ta sig till, inget turbosnack helst. Motorbyte eller kan man hitta på något annat? plana, vassare kammar, avgas? allt möjligt. Målet är runt 100-130 ponnys

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juni 2012
#2
Finns det delar till den överhuvudtaget? Sök på ebay etc. Att trimma den kommer dock att bli fasligt dyrt även om det kan vara väldigt skoj. Men 10 hästar kan du nog krama ur för ca10.000kr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
16 juni 2012
#3
Bästa trimtipset är att du köper en bil med 130 hästar.  De kommer bli otroligt dyrt för denne troligen.

1 365 Inlägg
16 juni 2012
#4
Sälj och köp en honda crx VTI istället. Tro mig, du kommer ångra dig.....


69 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
#5
Ne köpa någon annan bil blir de inte. De är denna jag ska bygga på. smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 juni 2012
#6
Det kommer kosta tio-tusentals kronor att ens komma upp i 90-95hk.
Är det verkligen värt?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Hjultomte
1 500 Inlägg
17 juni 2012
#7
vad har 1.6an i HK?

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

274 Inlägg
17 juni 2012
#8
Blir det så mycket motor kvar om du ska trimma?
billigaste trimmet är väl att rensa ut bilen så mycket som möjligt! (DVS lätta den)

ska du trimma den 1,3 så lär du få lägga ut redigt med kosing!

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 juni 2012
#9
Billigast borde vara att bygga insug och sedan knacka på en weber dcoe, sedan experimentera med munstycken och halsringar. Då kanske du kan få ut 90 för runt 10k. Eller lustgas.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 juni 2012
#10
Köp nån gti istället...


69 Inlägg
19 juni 2012
Trådstartare
#11
De är bara lite rolig ide från min sida. 1.6 motorn har 90 häst, min är förövrigt insprut.

MitsuNörd
880 Inlägg
19 juni 2012
#12
Du kan slänga ner 1,6 motor på 89 hk eller så kan du ta 1.6 sport på 101hk
Och om du letar å lyckas få tag så.... finns det Cyborg som du kan söka efter... gudomlig motor...

Själv så lurar jag på att pilla lite på en sport motor med kompressor, men får hoppas att det alldrig blir av :p

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

329 Inlägg
19 juni 2012
#13
varför ska alla "gnälla" om hur dyrt det är att trimma bara för att han inte vill ha turbo???
men som redan skrivet porta/plana byta kammar o.s.v


3 235 Inlägg
20 juni 2012
#14
Det finns en del delar till den motorn, har en Colt själv.
En vassare kam kostar runt en tusenlapp, ställbart kamdrev ca 450 kr, extraktorgrenrör - ett par tusen. Du kommer nog upp i 90 hästar  med det, inte mer. Ska du upp i 100 hk och mer är turbo ett måste, alt lustgas.
Jag kör med lustgas, och får ca 100 hästar.


69 Inlägg
20 juni 2012
Trådstartare
#15
Jag hade tanke på kompressor också ett tag. då luta de mot en kompressor från en golf G60 motor. frågan är bara om hur svårt de skulle vara att fixa de, mkt jobb? och hur mkt kan få ut av detta.
Evolution_6SiC6 skrev:
Du kan slänga ner 1,6 motor på 89 hk eller så kan du ta 1.6 sport på 101hk
Och om du letar å lyckas få tag så.... finns det Cyborg som du kan söka efter... gudomlig motor...

Själv så lurar jag på att pilla lite på en sport motor med kompressor, men får hoppas att det alldrig blir av :p

MitsuNörd
880 Inlägg
20 juni 2012
#16
Kompisen hade fått gjort det i så fall, så kan inte allt tongue
Men lättast är väl att köpa en komplett 1,6 motor å bygg på å sedan släng ner. Ladda kanske 0,4 får att vara stabilt å funka som brukis. Men du behöver ju lite runtomkring saker för att få detta å lira. Och beror helt på setupen på motorn vad du handlar för prylar till den angående HK.


740tic skrev:
Jag hade tanke på kompressor också ett tag. då luta de mot en kompressor från en golf G60 motor. frågan är bara om hur svårt de skulle vara att fixa de, mkt jobb? och hur mkt kan få ut av detta.
Evolution_6SiC6 skrev:
Du kan slänga ner 1,6 motor på 89 hk eller så kan du ta 1.6 sport på 101hk
Och om du letar å lyckas få tag så.... finns det Cyborg som du kan söka efter... gudomlig motor...

Själv så lurar jag på att pilla lite på en sport motor med kompressor, men får hoppas att det alldrig blir av :p


You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

69 Inlägg
20 juni 2012
Trådstartare
#17
Va finns de annars för rimlig motor om man vill byta?smile
Evolution_6SiC6 skrev:
Kompisen hade fått gjort det i så fall, så kan inte allt tongue
Men lättast är väl att köpa en komplett 1,6 motor å bygg på å sedan släng ner. Ladda kanske 0,4 får att vara stabilt å funka som brukis. Men du behöver ju lite runtomkring saker för att få detta å lira. Och beror helt på setupen på motorn vad du handlar för prylar till den angående HK.


740tic skrev:
Jag hade tanke på kompressor också ett tag. då luta de mot en kompressor från en golf G60 motor. frågan är bara om hur svårt de skulle vara att fixa de, mkt jobb? och hur mkt kan få ut av detta.
Evolution_6SiC6 skrev:
Du kan slänga ner 1,6 motor på 89 hk eller så kan du ta 1.6 sport på 101hk
Och om du letar å lyckas få tag så.... finns det Cyborg som du kan söka efter... gudomlig motor...

Själv så lurar jag på att pilla lite på en sport motor med kompressor, men får hoppas att det alldrig blir av :p



MitsuNörd
880 Inlägg
20 juni 2012
#18
Sök på Mirage Cyborg wink

740tic skrev:
Va finns de annars för rimlig motor om man vill byta?smile
Evolution_6SiC6 skrev:
Kompisen hade fått gjort det i så fall, så kan inte allt tongue
Men lättast är väl att köpa en komplett 1,6 motor å bygg på å sedan släng ner. Ladda kanske 0,4 får att vara stabilt å funka som brukis. Men du behöver ju lite runtomkring saker för att få detta å lira. Och beror helt på setupen på motorn vad du handlar för prylar till den angående HK.


740tic skrev:
Jag hade tanke på kompressor också ett tag. då luta de mot en kompressor från en golf G60 motor. frågan är bara om hur svårt de skulle vara att fixa de, mkt jobb? och hur mkt kan få ut av detta.




You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

69 Inlägg
20 juni 2012
Trådstartare
#19
Tänkte snabbt på MI16 eller CRX motor?
Evolution_6SiC6 skrev:
Sök på Mirage Cyborg wink

740tic skrev:
Va finns de annars för rimlig motor om man vill byta?smile
Evolution_6SiC6 skrev:
Kompisen hade fått gjort det i så fall, så kan inte allt tongue
Men lättast är väl att köpa en komplett 1,6 motor å bygg på å sedan släng ner. Ladda kanske 0,4 får att vara stabilt å funka som brukis. Men du behöver ju lite runtomkring saker för att få detta å lira. Och beror helt på setupen på motorn vad du handlar för prylar till den angående HK.






1 365 Inlägg
21 juni 2012
#20
Den stora anledningen är väl för att vi som faktiskt trimmat sugis med liten cylindervolym ångrat oss och känt att det inte varit värt pengarna när man till slut tröttnar. Lite som att pissa i motvind, kändes som en bra idé tills man märker hur det går. Men känner man att det är en colt man vill satsa på så önskar jag lycka till

Mattias_Vejdeland skrev:
varför ska alla "gnälla" om hur dyrt det är att trimma bara för att han inte vill ha turbo???
men som redan skrivet porta/plana byta kammar o.s.v



Sök