Nu är de så att jag går i tankar om att krama ut mer hästar i bilen. Bilen i fråga är en Mitsubishi Colt 1.3 med 75 hästkrafter. Nu är frågan hur man ska ta sig till, inget turbosnack helst. Motorbyte eller kan man hitta på något annat? plana, vassare kammar, avgas? allt möjligt. Målet är runt 100-130 ponnys
Finns det delar till den överhuvudtaget? Sök på ebay etc. Att trimma den kommer dock att bli fasligt dyrt även om det kan vara väldigt skoj. Men 10 hästar kan du nog krama ur för ca10.000kr.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Billigast borde vara att bygga insug och sedan knacka på en weber dcoe, sedan experimentera med munstycken och halsringar. Då kanske du kan få ut 90 för runt 10k. Eller lustgas.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Du kan slänga ner 1,6 motor på 89 hk eller så kan du ta 1.6 sport på 101hk Och om du letar å lyckas få tag så.... finns det Cyborg som du kan söka efter... gudomlig motor...
Själv så lurar jag på att pilla lite på en sport motor med kompressor, men får hoppas att det alldrig blir av :p
Det finns en del delar till den motorn, har en Colt själv. En vassare kam kostar runt en tusenlapp, ställbart kamdrev ca 450 kr, extraktorgrenrör - ett par tusen. Du kommer nog upp i 90 hästar med det, inte mer. Ska du upp i 100 hk och mer är turbo ett måste, alt lustgas. Jag kör med lustgas, och får ca 100 hästar.
Jag hade tanke på kompressor också ett tag. då luta de mot en kompressor från en golf G60 motor. frågan är bara om hur svårt de skulle vara att fixa de, mkt jobb? och hur mkt kan få ut av detta.
Evolution_6SiC6 skrev:
Du kan slänga ner 1,6 motor på 89 hk eller så kan du ta 1.6 sport på 101hk Och om du letar å lyckas få tag så.... finns det Cyborg som du kan söka efter... gudomlig motor...
Själv så lurar jag på att pilla lite på en sport motor med kompressor, men får hoppas att det alldrig blir av :p
Kompisen hade fått gjort det i så fall, så kan inte allt Men lättast är väl att köpa en komplett 1,6 motor å bygg på å sedan släng ner. Ladda kanske 0,4 får att vara stabilt å funka som brukis. Men du behöver ju lite runtomkring saker för att få detta å lira. Och beror helt på setupen på motorn vad du handlar för prylar till den angående HK.
740tic skrev:
Jag hade tanke på kompressor också ett tag. då luta de mot en kompressor från en golf G60 motor. frågan är bara om hur svårt de skulle vara att fixa de, mkt jobb? och hur mkt kan få ut av detta.
Evolution_6SiC6 skrev:
Du kan slänga ner 1,6 motor på 89 hk eller så kan du ta 1.6 sport på 101hk Och om du letar å lyckas få tag så.... finns det Cyborg som du kan söka efter... gudomlig motor...
Själv så lurar jag på att pilla lite på en sport motor med kompressor, men får hoppas att det alldrig blir av :p
Va finns de annars för rimlig motor om man vill byta?
Evolution_6SiC6 skrev:
Kompisen hade fått gjort det i så fall, så kan inte allt Men lättast är väl att köpa en komplett 1,6 motor å bygg på å sedan släng ner. Ladda kanske 0,4 får att vara stabilt å funka som brukis. Men du behöver ju lite runtomkring saker för att få detta å lira. Och beror helt på setupen på motorn vad du handlar för prylar till den angående HK.
740tic skrev:
Jag hade tanke på kompressor också ett tag. då luta de mot en kompressor från en golf G60 motor. frågan är bara om hur svårt de skulle vara att fixa de, mkt jobb? och hur mkt kan få ut av detta.
Evolution_6SiC6 skrev:
Du kan slänga ner 1,6 motor på 89 hk eller så kan du ta 1.6 sport på 101hk Och om du letar å lyckas få tag så.... finns det Cyborg som du kan söka efter... gudomlig motor...
Själv så lurar jag på att pilla lite på en sport motor med kompressor, men får hoppas att det alldrig blir av :p
Va finns de annars för rimlig motor om man vill byta?
Evolution_6SiC6 skrev:
Kompisen hade fått gjort det i så fall, så kan inte allt Men lättast är väl att köpa en komplett 1,6 motor å bygg på å sedan släng ner. Ladda kanske 0,4 får att vara stabilt å funka som brukis. Men du behöver ju lite runtomkring saker för att få detta å lira. Och beror helt på setupen på motorn vad du handlar för prylar till den angående HK.
740tic skrev:
Jag hade tanke på kompressor också ett tag. då luta de mot en kompressor från en golf G60 motor. frågan är bara om hur svårt de skulle vara att fixa de, mkt jobb? och hur mkt kan få ut av detta.
Va finns de annars för rimlig motor om man vill byta?
Evolution_6SiC6 skrev:
Kompisen hade fått gjort det i så fall, så kan inte allt Men lättast är väl att köpa en komplett 1,6 motor å bygg på å sedan släng ner. Ladda kanske 0,4 får att vara stabilt å funka som brukis. Men du behöver ju lite runtomkring saker för att få detta å lira. Och beror helt på setupen på motorn vad du handlar för prylar till den angående HK.
Den stora anledningen är väl för att vi som faktiskt trimmat sugis med liten cylindervolym ångrat oss och känt att det inte varit värt pengarna när man till slut tröttnar. Lite som att pissa i motvind, kändes som en bra idé tills man märker hur det går. Men känner man att det är en colt man vill satsa på så önskar jag lycka till
Mattias_Vejdeland skrev:
varför ska alla "gnälla" om hur dyrt det är att trimma bara för att han inte vill ha turbo??? men som redan skrivet porta/plana byta kammar o.s.v