3320
Sök

Bmws m30b35 med turbo

937 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#1
Hallå, vad skulle effekten beräknas till med original motorn och 0.5 i ladd? om man nu har lite chip å skit till tändning å soppa å allt det


2 656 Inlägg
26 juni 2012
#2
Kalasgasarn skrev:
Hallå, vad skulle effekten beräknas till med original motorn och 0.5 i ladd? om man nu har lite chip å skit till tändning å soppa å allt det

hur långt är ett snöre?


937 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#3
ekelund88 skrev:
Kalasgasarn skrev:
Hallå, vad skulle effekten beräknas till med original motorn och 0.5 i ladd? om man nu har lite chip å skit till tändning å soppa å allt det

hur långt är ett snöre?

précis hur långt äre det? vi har en motor som är original vi har boxar som är gjorda för ladd tryck vi har låt oss säga en t70 snurra som laddar 0.5 och ett hemmagjort grenrör och 300cc spridare typ


1 507 Inlägg
26 juni 2012
#4
teoretiskt så får man 50% mer effekt vid 0,5 bars överladd, men det tillkommer diverse effektförluster genom bl.a. värmeutveckling så lite mindre än 50%. Skulle tippa på ca 30-40% effektökning i runda slängor.

Mvh
/T


21 Inlägg
26 juni 2012
#5
å frågan e om 300cc räcker. hade ju varit perfekt att köra den på e85


937 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#7
okej tack för all info smile jag vet inte om ja ska turbo konvntera e3an i ställe tongue


379 Inlägg
28 juni 2012
#8
Tuggummimannen skrev:
teoretiskt så får man 50% mer effekt vid 0,5 bars överladd, men det tillkommer diverse effektförluster genom bl.a. värmeutveckling så lite mindre än 50%. Skulle tippa på ca 30-40% effektökning i runda slängor.

Mvh
/T

Fungerar inte så i verkligheten. De första kilot man överladdar ger nästan alltid över 100% effektökning. Hur skumt de än låter.. Men de är pga restriktioner i orginal motorn, som överkoms med bara lite lite överladd.

Mappade nyligen en M20B25 helt standard på 1.2 i ladd, den gav 362 hjulhästar, alltså 400 i motorn. De är en del mer än 100% då den har 170 orginal.

Har en Kompis, Daniel Carlsson, som har en blå e30 Me M30B35, å han har över 400 hp lätt i den vid 0.6 i ladd. (Bara portad topp) Vid 0.8 så kritar han på 5an..  Då är vi närmare eller kanske tom över 500hp. Så dom masiknerna går nått djuriskt.

Dock är dom stora, klumpiga och vipporna går av på löpande band med överladd.

En annan sak att tänka på, är att med bara chip å höjd tändning så får man ut ett antal fler kusar på de flesta moderna motorer. Min Bmw 325 E36 som är omprogrammerad av mig själv, åker ifrån Saab 95 aero, och chippade 940 turbos utan problem. Å den har bara 193 hp på pappret. I verkligheten med chip borde den alltså ha 220+
Så med turbo på en sån å eftermarknads-sprut så har du tjänat en del effekt å vrid redan innan turbon börjat ladda.

Hur som hellst, 05 på en M30B35, 330-350 HP på hjulen är min kvalifiserade gissning.

937 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#9
Webrex skrev:
Tuggummimannen skrev:
teoretiskt så får man 50% mer effekt vid 0,5 bars överladd, men det tillkommer diverse effektförluster genom bl.a. värmeutveckling så lite mindre än 50%. Skulle tippa på ca 30-40% effektökning i runda slängor.

Mvh
/T

Fungerar inte så i verkligheten. De första kilot man överladdar ger nästan alltid över 100% effektökning. Hur skumt de än låter.. Men de är pga restriktioner i orginal motorn, som överkoms med bara lite lite överladd.

Mappade nyligen en M20B25 helt standard på 1.2 i ladd, den gav 362 hjulhästar, alltså 400 i motorn. De är en del mer än 100% då den har 170 orginal.

Har en Kompis, Daniel Carlsson, som har en blå e30 Me M30B35, å han har över 400 hp lätt i den vid 0.6 i ladd. (Bara portad topp) Vid 0.8 så kritar han på 5an..  Då är vi närmare eller kanske tom över 500hp. Så dom masiknerna går nått djuriskt.

Dock är dom stora, klumpiga och vipporna går av på löpande band med överladd.

En annan sak att tänka på, är att med bara chip å höjd tändning så får man ut ett antal fler kusar på de flesta moderna motorer. Min Bmw 325 E36 som är omprogrammerad av mig själv, åker ifrån Saab 95 aero, och chippade 940 turbos utan problem. Å den har bara 193 hp på pappret. I verkligheten med chip borde den alltså ha 220+
Så med turbo på en sån å eftermarknads-sprut så har du tjänat en del effekt å vrid redan innan turbon börjat ladda.

Hur som hellst, 05 på en M30B35, 330-350 HP på hjulen är min kvalifiserade gissning.

jadu om din info stämmer så blir det turbo på motorn, jobbar du på autotech? tänkte efter som du bor i trollhättan smile vad skull ett vems sprut kosta med alla komponenter och mappat å färdigt?


379 Inlägg
28 juni 2012
#10
Nej jag sysslar me motorer vi sidan av bara smile

http://www.garaget.org/?car=127180 här är bilen jag pratar om.

Håller precis på å skall sätta sprut i en till M30 nu, i en 535 E34 har strulat me ett gammalt MS som vi tröttnade på igår, så nu blir de Vems på den..
Sprut, mappat och klart med allt du behöver ca 10-14k. Beror på va hur mycket du kan göra själv.

937 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#11
Webrex skrev:
Nej jag sysslar me motorer vi sidan av bara smile

http://www.garaget.org/?car=127180 här är bilen jag pratar om.

Håller precis på å skall sätta sprut i en till M30 nu, i en 535 E34 har strulat me ett gammalt MS som vi tröttnade på igår, så nu blir de Vems på den..
Sprut, mappat och klart med allt du behöver ca 10-14k. Beror på va hur mycket du kan göra själv.

okej smile om man inte kan ett skit själv? jag hade ett ms som ja skulle sätta i min 16v turbo men ja sålde bilen å skickade med sprutet för jag fick ingen kontakt med det å det.
Senast redigerat av Kalasgasarn (28 juni 2012)


379 Inlägg
28 juni 2012
#12
Kalasgasarn skrev:
Webrex skrev:
Nej jag sysslar me motorer vi sidan av bara smile

http://www.garaget.org/?car=127180 här är bilen jag pratar om.

Håller precis på å skall sätta sprut i en till M30 nu, i en 535 E34 har strulat me ett gammalt MS som vi tröttnade på igår, så nu blir de Vems på den..
Sprut, mappat och klart med allt du behöver ca 10-14k. Beror på va hur mycket du kan göra själv.

okej smile om man inte kan ett skit själv? jag hade ett ms som ja skulle sätta i min 16v turbo men ja sålde bilen å skickade med sprutet för jag fick ingen kontakt med det å det.

Räkna med 12-14k då tongue Beror lite på va du vill ha för grejer smile

245 Inlägg
28 juni 2012
#13
en vems burk med allt går loss på ca 8000:- sen tillkommer ju kabelhärva och mappning.

S.v.r

937 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#14
Turbo_Davve skrev:
en vems burk med allt går loss på ca 8000:- sen tillkommer ju kabelhärva och mappning.

okej, går vems koppla ihop med typ vatten givare å svänghjulsgivare å allt sån eller måste man skaffa annat?


379 Inlägg
28 juni 2012
#15
Kalasgasarn skrev:
Turbo_Davve skrev:
en vems burk med allt går loss på ca 8000:- sen tillkommer ju kabelhärva och mappning.

okej, går vems koppla ihop med typ vatten givare å svänghjulsgivare å allt sån eller måste man skaffa annat?

Du kan köra på orginal givare! de är bara TPS (spjällägesgivaren) som måste bytas. Den tar du ifrån en M50 maskin tex. Insugstemp givare följer med Vems boxen.

937 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#16
Webrex skrev:
Kalasgasarn skrev:
Turbo_Davve skrev:
en vems burk med allt går loss på ca 8000:- sen tillkommer ju kabelhärva och mappning.

okej, går vems koppla ihop med typ vatten givare å svänghjulsgivare å allt sån eller måste man skaffa annat?

Du kan köra på orginal givare! de är bara TPS (spjällägesgivaren) som måste bytas. Den tar du ifrån en M50 maskin tex. Insugstemp givare följer med Vems boxen.

låter bra smile ska bara sälja en bil så det skramla lite i plånboken tongue



Sök