3904
Sök

Köpråd: Dieselkombi för motorvägspendling

24 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
#1
Jag har nu börjat ett nytt jobb som kräver dagpendling via motorväg 11mil enkel väg (22 mil ToR).
Jag har idag en Opel Vectra 1.9 CDTI  årsmodell 06. Bilen fungerar väldigt bra och är i ok skick men anledningen till att jag vill byta är att den är väldigt högljudd i motorvägsfart och att den saknar automatlåda.

Eftersom jag kommer att köra väldigt många mil har jag riktat in mig på en nyare komfortabel bil som gått "ganska" långt, ca 15'-18' mil. De jag riktat in mig på är dieselversioner av:
Audi A4 (senaste karossmodellen jag tror att den kom till årsmodell -10)
Audi A6
BMW 3-serie
BMW 5-serie
Passat
Volvo V70

Frågorna är många, kraven höga och plånboken tunn..... Jag har inte kört så mycket av någon av bilarna så därför vill ja gförsöka att minska ner antalet alternativ innan jag börjar leta bil.
- Hur är komforten i A4, 3-serien och Passaten i förhållande till A6 och 5-serien som är välkänt komfortabla bilar?
- Skiljer service- och reparationskostnader mycket mellan de olika bilarna?
- Hur skiljer bränsleförbrukningen mellan bilarna? Naturligt vis förstår jag att A6 drar mer än A4 då det är samma motor och större bil, men vad vet jag skillnaden kanske inte är så stor som man kan tro eller också så är skillnaden större än man kan tro....
- Är det orimligt att tro att man ska kunna få ett bra exemplar av dessa bilar för ca 120' kr?


Finns det någon därute som kan hjälpa mig att reda ut den här mentala härvan eller begär jag helt enkelt för mycket?


171 Inlägg
29 juni 2012
#2
ta en liten titt på skoda också smile är ju samma bil som en vw , kollar du på en superb så delar den det mesta ifrån passaten fast att den är rymligare inne, mer prisvärd och en perfekt bil för motorvägspendlig, finns med vags helt underbara dsg låda med !
sedan är det väl lite smaksak när det gäller designen , fast tror man kommer ganska billigt undan när det gäller en skoda med låga mil smile
och du behöver inte vara rädd för kvalitets problem heller då det är en bil som bygger på vags delar smile
lycka till med bil letandet och hoppas du hittar en fin bil som känns rätt efter just dina behov .


326 Inlägg
29 juni 2012
#3
Du ska så klart kolla på en Citroen C5 HDi. Oslagbart mycket bil för pengarna. Komfortabel, rymlig, driftsäker och snål.

Nu kommer ju en del att påstå att Franska bilar bara går sönder. Efter många år i Citroen tror jag det är tvärtom, dom håller ihop bättre än många andra bilar, även om dom kan kännas rappliga i detaljarbetet.

Undvik BMW om du vill ha en bil att lita på. Konstiga elfel någon?

1 171 Inlägg
29 juni 2012
#4
Det finns en sida som heter citroenakuten.com... Det finns nog betydligt bättre franska bilar än C5:an när det gäller kvalitet och ägandekostnader (som värdeminskningen tex).


Jag kan svara för 320dA som jag har nu att det är en helt problemfri bil i mitt fall som kanske kunde varit lite tystare när det gäller vägljud. Har bytt bort rft-däcken och det hjälpte men det är fortfarande en del vägljud kvar typ lågfrekvent buller (ganska tyst på högfrekvent sus och om man kör på jämn asfalt). Ska man ha en tystare bil kanske man ska välja en 5-serie. Fördelarna med 320d är låg milkostnad när det gäller värdeminskning. Låga servicekostnader pga kamkedja osv med partikefiltret som enda framtida frågetecknet. För 120' så får man nog gå ner på den första modellen av E91:an som kom 2005-2007 som har en lite törstigare motor/automat och därför hög skatt. Kan man lägga ut pengarna för en 2008- där vissa typfel har rättats till också så lönar det sig eventuellt i längden totalekonomiskt då skatten och förbrukningen är låg.

Min snittar på 0.54 och drar under 0.5 (närmare 0.48) på motorväg.

Å andra sidan har de Passater jag kört haft ungefär samma vägljudnivå som BMW:n. A4:an tror jag inte heller är tystare.
Senast redigerat av zoopåse (29 juni 2012)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2012
#5
berg35 skrev:
Jag har nu börjat ett nytt jobb som kräver dagpendling via motorväg 11mil enkel väg (22 mil ToR).
Jag har idag en Opel Vectra 1.9 CDTI  årsmodell 06. Bilen fungerar väldigt bra och är i ok skick men anledningen till att jag vill byta är att den är väldigt högljudd i motorvägsfart och att den saknar automatlåda.

Eftersom jag kommer att köra väldigt många mil har jag riktat in mig på en nyare komfortabel bil som gått "ganska" långt, ca 15'-18' mil. De jag riktat in mig på är dieselversioner av:
Audi A4 (senaste karossmodellen jag tror att den kom till årsmodell -10)
Audi A6
BMW 3-serie
BMW 5-serie
Passat
Volvo V70

Frågorna är många, kraven höga och plånboken tunn..... Jag har inte kört så mycket av någon av bilarna så därför vill ja gförsöka att minska ner antalet alternativ innan jag börjar leta bil.
- Hur är komforten i A4, 3-serien och Passaten i förhållande till A6 och 5-serien som är välkänt komfortabla bilar?
- Skiljer service- och reparationskostnader mycket mellan de olika bilarna?
- Hur skiljer bränsleförbrukningen mellan bilarna? Naturligt vis förstår jag att A6 drar mer än A4 då det är samma motor och större bil, men vad vet jag skillnaden kanske inte är så stor som man kan tro eller också så är skillnaden större än man kan tro....
- Är det orimligt att tro att man ska kunna få ett bra exemplar av dessa bilar för ca 120' kr?


Finns det någon därute som kan hjälpa mig att reda ut den här mentala härvan eller begär jag helt enkelt för mycket?

Om du kör mycket långsträckor är steget från 3-serie, A4, Passat med flera upp till t.ex en 5-serie eller A6 helt klart värt att ta. Kör man bara längre sträckor någon gång ibland är det en annan sak och samtidigt blir en stor bil kanske lite klumpig till vardags i och runt staden, men 22mil/dag då hade jag inte längre tvekat utan köpt en större bil som både är markant stadigare och tystare men också säkrare vilket många glömmer. I lägre farter är det nog jämnt, men smäller du i hög fart tror jag starkt på att ett dedikerat Autobahnlok klarar sig bättre.

-På din andra fråga vill jag svara "ja", det skiljer inget nämnvärt mellan en 325d och en 525d eller motsvarande modeller men det skiljer stora summor mellan olika bilmärken. Mellan VW, Audi, BMW och Volvo är det dock inga större summor, min erfarenhet säger mig att BMW är billigast, VAG dyrare och Volvo landar mellan dessa någonstans. Vi har haft ett gäng VAG i jobbet och där dyker upp större service med t.ex ett kamremsbyte som svider ordentligt i kassan efter vissa körsträckor, men totalt är inte VW/Audi någon oekonomisk bil i sig.

-Skillnaden i förbrukning brukar inte bli så stor med rätt motor, visst skiljer det i både vikt och storlek mellan en A4 och en A6 men för en stark dieselmotor är det inget. Tänk dig själv, märker du någon skillnad i förbrukning på din nuvarande bil om du kör den helt själv jämfört med några bekanta och lite last (Säg 400kg)? Jag skulle vilja påstå att otyget på moderna bilar stavas däck, breda däck gör stora skillnader på förbrukningen och A6, 5-serie med flera rullar gärna på bred bestyckning. Och då skall vi inte nämna bullret bredare däck orsakar, kan du släppa utseendet och låta din fräcka 5-serie/A6 rulla på "cykeldäck" kommer du spara mycket pengar på det!

Sedan kan jag inte låta bli att nämna följande: Efter mina upplevelser ser det väldigt fel ut om man ber folk undvika BMW på grund av elfel i meningen efter att man har rekommenderat en fransk bil i allmänhet och Citroen i synnerlighet. BMW är absolut inga felfria bilar, men franska bilar har aldrig presterat några toppresultat i undersökningar kring varken driftsäkerhet, besiktningsresultat eller på hur nöjda ägarna är.

BMW brukar däremot klara sig ganska väl, märket har legat på topp tre i Autoindex undersökningar kring hur nöjda ägarna är i snart tio år som ett exempel. Ibland på förstaplats men oftast på en andraplats efter Subaru.

Citroen sitter på en väldig charm och brukar enligt de exemplar jag har erfarenhet utav sällan svika en mellan A-B, utan man kommer fram däremot brukar dom kunna hitta på de mest intressanta hyss på resan för att underhålla en!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

370 Inlägg
29 juni 2012
#6
Rquired skrev:
berg35 skrev:
Jag har nu börjat ett nytt jobb som kräver dagpendling via motorväg 11mil enkel väg (22 mil ToR).
Jag har idag en Opel Vectra 1.9 CDTI  årsmodell 06. Bilen fungerar väldigt bra och är i ok skick men anledningen till att jag vill byta är att den är väldigt högljudd i motorvägsfart och att den saknar automatlåda.

Eftersom jag kommer att köra väldigt många mil har jag riktat in mig på en nyare komfortabel bil som gått "ganska" långt, ca 15'-18' mil. De jag riktat in mig på är dieselversioner av:
Audi A4 (senaste karossmodellen jag tror att den kom till årsmodell -10)
Audi A6
BMW 3-serie
BMW 5-serie
Passat
Volvo V70

Frågorna är många, kraven höga och plånboken tunn..... Jag har inte kört så mycket av någon av bilarna så därför vill ja gförsöka att minska ner antalet alternativ innan jag börjar leta bil.
- Hur är komforten i A4, 3-serien och Passaten i förhållande till A6 och 5-serien som är välkänt komfortabla bilar?
- Skiljer service- och reparationskostnader mycket mellan de olika bilarna?
- Hur skiljer bränsleförbrukningen mellan bilarna? Naturligt vis förstår jag att A6 drar mer än A4 då det är samma motor och större bil, men vad vet jag skillnaden kanske inte är så stor som man kan tro eller också så är skillnaden större än man kan tro....
- Är det orimligt att tro att man ska kunna få ett bra exemplar av dessa bilar för ca 120' kr?


Finns det någon därute som kan hjälpa mig att reda ut den här mentala härvan eller begär jag helt enkelt för mycket?

Om du kör mycket långsträckor är steget från 3-serie, A4, Passat med flera upp till t.ex en 5-serie eller A6 helt klart värt att ta. Kör man bara längre sträckor någon gång ibland är det en annan sak och samtidigt blir en stor bil kanske lite klumpig till vardags i och runt staden, men 22mil/dag då hade jag inte längre tvekat utan köpt en större bil som både är markant stadigare och tystare men också säkrare vilket många glömmer. I lägre farter är det nog jämnt, men smäller du i hög fart tror jag starkt på att ett dedikerat Autobahnlok klarar sig bättre.

-På din andra fråga vill jag svara "ja", det skiljer inget nämnvärt mellan en 325d och en 525d eller motsvarande modeller men det skiljer stora summor mellan olika bilmärken. Mellan VW, Audi, BMW och Volvo är det dock inga större summor, min erfarenhet säger mig att BMW är billigast, VAG dyrare och Volvo landar mellan dessa någonstans. Vi har haft ett gäng VAG i jobbet och där dyker upp större service med t.ex ett kamremsbyte som svider ordentligt i kassan efter vissa körsträckor, men totalt är inte VW/Audi någon oekonomisk bil i sig.

-Skillnaden i förbrukning brukar inte bli så stor med rätt motor, visst skiljer det i både vikt och storlek mellan en A4 och en A6 men för en stark dieselmotor är det inget. Tänk dig själv, märker du någon skillnad i förbrukning på din nuvarande bil om du kör den helt själv jämfört med några bekanta och lite last (Säg 400kg)? Jag skulle vilja påstå att otyget på moderna bilar stavas däck, breda däck gör stora skillnader på förbrukningen och A6, 5-serie med flera rullar gärna på bred bestyckning. Och då skall vi inte nämna bullret bredare däck orsakar, kan du släppa utseendet och låta din fräcka 5-serie/A6 rulla på "cykeldäck" kommer du spara mycket pengar på det!

Sedan kan jag inte låta bli att nämna följande: Efter mina upplevelser ser det väldigt fel ut om man ber folk undvika BMW på grund av elfel i meningen efter att man har rekommenderat en fransk bil i allmänhet och Citroen i synnerlighet. BMW är absolut inga felfria bilar, men franska bilar har aldrig presterat några toppresultat i undersökningar kring varken driftsäkerhet, besiktningsresultat eller på hur nöjda ägarna är.

BMW brukar däremot klara sig ganska väl, märket har legat på topp tre i Autoindex undersökningar kring hur nöjda ägarna är i snart tio år som ett exempel. Ibland på förstaplats men oftast på en andraplats efter Subaru.

Citroen sitter på en väldig charm och brukar enligt de exemplar jag har erfarenhet utav sällan svika en mellan A-B, utan man kommer fram däremot brukar dom kunna hitta på de mest intressanta hyss på resan för att underhålla en!

du glömde nämna att en Bmw är dyrast att försäkra överlag.
frågan är således om Bmw är billigast även om nu Vag har lite dyrare service
Senast redigerat av Unleash (29 juni 2012)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

1 171 Inlägg
29 juni 2012
#7
Försäkringen verkar ändå vara jämförbar med Audi och VW när jag har kollat. För de flesta kommer dock andra kostnader dominera som värdeminskning och bränsle. Kör man 4000mil/år så är värdeminskningen kring 30'. Då spelar det stor roll om det är 7kr eller 9kr/mil. Därför ska man inte köpa en 6:a om man vill hålla nere kostnaderna.


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
29 juni 2012
#8
Rquired skrev:
berg35 skrev:
Jag har nu börjat ett nytt jobb som kräver dagpendling via motorväg 11mil enkel väg (22 mil ToR).
Jag har idag en Opel Vectra 1.9 CDTI  årsmodell 06. Bilen fungerar väldigt bra och är i ok skick men anledningen till att jag vill byta är att den är väldigt högljudd i motorvägsfart och att den saknar automatlåda.

Eftersom jag kommer att köra väldigt många mil har jag riktat in mig på en nyare komfortabel bil som gått "ganska" långt, ca 15'-18' mil. De jag riktat in mig på är dieselversioner av:
Audi A4 (senaste karossmodellen jag tror att den kom till årsmodell -10)
Audi A6
BMW 3-serie
BMW 5-serie
Passat
Volvo V70

Frågorna är många, kraven höga och plånboken tunn..... Jag har inte kört så mycket av någon av bilarna så därför vill ja gförsöka att minska ner antalet alternativ innan jag börjar leta bil.
- Hur är komforten i A4, 3-serien och Passaten i förhållande till A6 och 5-serien som är välkänt komfortabla bilar?
- Skiljer service- och reparationskostnader mycket mellan de olika bilarna?
- Hur skiljer bränsleförbrukningen mellan bilarna? Naturligt vis förstår jag att A6 drar mer än A4 då det är samma motor och större bil, men vad vet jag skillnaden kanske inte är så stor som man kan tro eller också så är skillnaden större än man kan tro....
- Är det orimligt att tro att man ska kunna få ett bra exemplar av dessa bilar för ca 120' kr?


Finns det någon därute som kan hjälpa mig att reda ut den här mentala härvan eller begär jag helt enkelt för mycket?

Om du kör mycket långsträckor är steget från 3-serie, A4, Passat med flera upp till t.ex en 5-serie eller A6 helt klart värt att ta. Kör man bara längre sträckor någon gång ibland är det en annan sak och samtidigt blir en stor bil kanske lite klumpig till vardags i och runt staden, men 22mil/dag då hade jag inte längre tvekat utan köpt en större bil som både är markant stadigare och tystare men också säkrare vilket många glömmer. I lägre farter är det nog jämnt, men smäller du i hög fart tror jag starkt på att ett dedikerat Autobahnlok klarar sig bättre.

-På din andra fråga vill jag svara "ja", det skiljer inget nämnvärt mellan en 325d och en 525d eller motsvarande modeller men det skiljer stora summor mellan olika bilmärken. Mellan VW, Audi, BMW och Volvo är det dock inga större summor, min erfarenhet säger mig att BMW är billigast, VAG dyrare och Volvo landar mellan dessa någonstans. Vi har haft ett gäng VAG i jobbet och där dyker upp större service med t.ex ett kamremsbyte som svider ordentligt i kassan efter vissa körsträckor, men totalt är inte VW/Audi någon oekonomisk bil i sig.

-Skillnaden i förbrukning brukar inte bli så stor med rätt motor, visst skiljer det i både vikt och storlek mellan en A4 och en A6 men för en stark dieselmotor är det inget. Tänk dig själv, märker du någon skillnad i förbrukning på din nuvarande bil om du kör den helt själv jämfört med några bekanta och lite last (Säg 400kg)? Jag skulle vilja påstå att otyget på moderna bilar stavas däck, breda däck gör stora skillnader på förbrukningen och A6, 5-serie med flera rullar gärna på bred bestyckning. Och då skall vi inte nämna bullret bredare däck orsakar, kan du släppa utseendet och låta din fräcka 5-serie/A6 rulla på "cykeldäck" kommer du spara mycket pengar på det!

Sedan kan jag inte låta bli att nämna följande: Efter mina upplevelser ser det väldigt fel ut om man ber folk undvika BMW på grund av elfel i meningen efter att man har rekommenderat en fransk bil i allmänhet och Citroen i synnerlighet. BMW är absolut inga felfria bilar, men franska bilar har aldrig presterat några toppresultat i undersökningar kring varken driftsäkerhet, besiktningsresultat eller på hur nöjda ägarna är.

BMW brukar däremot klara sig ganska väl, märket har legat på topp tre i Autoindex undersökningar kring hur nöjda ägarna är i snart tio år som ett exempel. Ibland på förstaplats men oftast på en andraplats efter Subaru.

Citroen sitter på en väldig charm och brukar enligt de exemplar jag har erfarenhet utav sällan svika en mellan A-B, utan man kommer fram däremot brukar dom kunna hitta på de mest intressanta hyss på resan för att underhålla en!

http://www.vibilagare.se/autoindex/auto … topp-34527

wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 171 Inlägg
29 juni 2012
#9
Tänkte just säga innan att Fransmännen är bättre på MPV:s och sånt där framrutan är 3meter framför föraren och hastighetsmätaren sitter i taket. BMW har mest vanliga bilmodeller.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2012
#10
Unleash skrev:
Rquired skrev:
berg35 skrev:
Jag har nu börjat ett nytt jobb som kräver dagpendling via motorväg 11mil enkel väg (22 mil ToR).
Jag har idag en Opel Vectra 1.9 CDTI  årsmodell 06. Bilen fungerar väldigt bra och är i ok skick men anledningen till att jag vill byta är att den är väldigt högljudd i motorvägsfart och att den saknar automatlåda.

Eftersom jag kommer att köra väldigt många mil har jag riktat in mig på en nyare komfortabel bil som gått "ganska" långt, ca 15'-18' mil. De jag riktat in mig på är dieselversioner av:
Audi A4 (senaste karossmodellen jag tror att den kom till årsmodell -10)
Audi A6
BMW 3-serie
BMW 5-serie
Passat
Volvo V70

Frågorna är många, kraven höga och plånboken tunn..... Jag har inte kört så mycket av någon av bilarna så därför vill ja gförsöka att minska ner antalet alternativ innan jag börjar leta bil.
- Hur är komforten i A4, 3-serien och Passaten i förhållande till A6 och 5-serien som är välkänt komfortabla bilar?
- Skiljer service- och reparationskostnader mycket mellan de olika bilarna?
- Hur skiljer bränsleförbrukningen mellan bilarna? Naturligt vis förstår jag att A6 drar mer än A4 då det är samma motor och större bil, men vad vet jag skillnaden kanske inte är så stor som man kan tro eller också så är skillnaden större än man kan tro....
- Är det orimligt att tro att man ska kunna få ett bra exemplar av dessa bilar för ca 120' kr?


Finns det någon därute som kan hjälpa mig att reda ut den här mentala härvan eller begär jag helt enkelt för mycket?

Om du kör mycket långsträckor är steget från 3-serie, A4, Passat med flera upp till t.ex en 5-serie eller A6 helt klart värt att ta. Kör man bara längre sträckor någon gång ibland är det en annan sak och samtidigt blir en stor bil kanske lite klumpig till vardags i och runt staden, men 22mil/dag då hade jag inte längre tvekat utan köpt en större bil som både är markant stadigare och tystare men också säkrare vilket många glömmer. I lägre farter är det nog jämnt, men smäller du i hög fart tror jag starkt på att ett dedikerat Autobahnlok klarar sig bättre.

-På din andra fråga vill jag svara "ja", det skiljer inget nämnvärt mellan en 325d och en 525d eller motsvarande modeller men det skiljer stora summor mellan olika bilmärken. Mellan VW, Audi, BMW och Volvo är det dock inga större summor, min erfarenhet säger mig att BMW är billigast, VAG dyrare och Volvo landar mellan dessa någonstans. Vi har haft ett gäng VAG i jobbet och där dyker upp större service med t.ex ett kamremsbyte som svider ordentligt i kassan efter vissa körsträckor, men totalt är inte VW/Audi någon oekonomisk bil i sig.

-Skillnaden i förbrukning brukar inte bli så stor med rätt motor, visst skiljer det i både vikt och storlek mellan en A4 och en A6 men för en stark dieselmotor är det inget. Tänk dig själv, märker du någon skillnad i förbrukning på din nuvarande bil om du kör den helt själv jämfört med några bekanta och lite last (Säg 400kg)? Jag skulle vilja påstå att otyget på moderna bilar stavas däck, breda däck gör stora skillnader på förbrukningen och A6, 5-serie med flera rullar gärna på bred bestyckning. Och då skall vi inte nämna bullret bredare däck orsakar, kan du släppa utseendet och låta din fräcka 5-serie/A6 rulla på "cykeldäck" kommer du spara mycket pengar på det!

Sedan kan jag inte låta bli att nämna följande: Efter mina upplevelser ser det väldigt fel ut om man ber folk undvika BMW på grund av elfel i meningen efter att man har rekommenderat en fransk bil i allmänhet och Citroen i synnerlighet. BMW är absolut inga felfria bilar, men franska bilar har aldrig presterat några toppresultat i undersökningar kring varken driftsäkerhet, besiktningsresultat eller på hur nöjda ägarna är.

BMW brukar däremot klara sig ganska väl, märket har legat på topp tre i Autoindex undersökningar kring hur nöjda ägarna är i snart tio år som ett exempel. Ibland på förstaplats men oftast på en andraplats efter Subaru.

Citroen sitter på en väldig charm och brukar enligt de exemplar jag har erfarenhet utav sällan svika en mellan A-B, utan man kommer fram däremot brukar dom kunna hitta på de mest intressanta hyss på resan för att underhålla en!

du glömde nämna att en Bmw är dyrast att försäkra överlag.
frågan är således om Bmw är billigast även om nu Vag har lite dyrare service

Du har rätt i att det hade varit intressant information, men det är knappast någon universal lag att BMW är dyrare att försäkra. För egen del hade en VW Tiguan kostat 1000:- mer per år i försäkring än min nuvarande motsvarande BMW som ett exempel. Försäkring varierar extremt mycket beroende på vem man är och vart man bor, och BMW är knappast dyrast i alla lägen.

Iceeye´s: Ok då, jag tänkte generellt när man jämför märken. Att fransmännen klarar sig väl inom ett snävt område är lite annorlunda, särskilt när dom aktuella modellerna från Peugeot var max två år gamla (Lanserade 2009. Jag har svårt att tänka mig att Peugeot-ägarna är nöjda än dem med Toyota när det gått ytterligare några år.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök