berg35 skrev:
Jag har nu börjat ett nytt jobb som kräver dagpendling via motorväg 11mil enkel väg (22 mil ToR).
Jag har idag en Opel Vectra 1.9 CDTI årsmodell 06. Bilen fungerar väldigt bra och är i ok skick men anledningen till att jag vill byta är att den är väldigt högljudd i motorvägsfart och att den saknar automatlåda.
Eftersom jag kommer att köra väldigt många mil har jag riktat in mig på en nyare komfortabel bil som gått "ganska" långt, ca 15'-18' mil. De jag riktat in mig på är dieselversioner av:
Audi A4 (senaste karossmodellen jag tror att den kom till årsmodell -10)
Audi A6
BMW 3-serie
BMW 5-serie
Passat
Volvo V70
Frågorna är många, kraven höga och plånboken tunn..... Jag har inte kört så mycket av någon av bilarna så därför vill ja gförsöka att minska ner antalet alternativ innan jag börjar leta bil.
- Hur är komforten i A4, 3-serien och Passaten i förhållande till A6 och 5-serien som är välkänt komfortabla bilar?
- Skiljer service- och reparationskostnader mycket mellan de olika bilarna?
- Hur skiljer bränsleförbrukningen mellan bilarna? Naturligt vis förstår jag att A6 drar mer än A4 då det är samma motor och större bil, men vad vet jag skillnaden kanske inte är så stor som man kan tro eller också så är skillnaden större än man kan tro....
- Är det orimligt att tro att man ska kunna få ett bra exemplar av dessa bilar för ca 120' kr?
Finns det någon därute som kan hjälpa mig att reda ut den här mentala härvan eller begär jag helt enkelt för mycket?
Om du kör mycket långsträckor är steget från 3-serie, A4, Passat med flera upp till t.ex en 5-serie eller A6 helt klart värt att ta. Kör man bara längre sträckor någon gång ibland är det en annan sak och samtidigt blir en stor bil kanske lite klumpig till vardags i och runt staden, men 22mil/dag då hade jag inte längre tvekat utan köpt en större bil som både är markant stadigare och tystare men också säkrare vilket många glömmer. I lägre farter är det nog jämnt, men smäller du i hög fart tror jag starkt på att ett dedikerat Autobahnlok klarar sig bättre.
-På din andra fråga vill jag svara "ja", det skiljer inget nämnvärt mellan en 325d och en 525d eller motsvarande modeller men det skiljer stora summor mellan olika bilmärken. Mellan VW, Audi, BMW och Volvo är det dock inga större summor, min erfarenhet säger mig att BMW är billigast, VAG dyrare och Volvo landar mellan dessa någonstans. Vi har haft ett gäng VAG i jobbet och där dyker upp större service med t.ex ett kamremsbyte som svider ordentligt i kassan efter vissa körsträckor, men totalt är inte VW/Audi någon oekonomisk bil i sig.
-Skillnaden i förbrukning brukar inte bli så stor med rätt motor, visst skiljer det i både vikt och storlek mellan en A4 och en A6 men för en stark dieselmotor är det inget. Tänk dig själv, märker du någon skillnad i förbrukning på din nuvarande bil om du kör den helt själv jämfört med några bekanta och lite last (Säg 400kg)? Jag skulle vilja påstå att otyget på moderna bilar stavas däck, breda däck gör stora skillnader på förbrukningen och A6, 5-serie med flera rullar gärna på bred bestyckning. Och då skall vi inte nämna bullret bredare däck orsakar, kan du släppa utseendet och låta din fräcka 5-serie/A6 rulla på "cykeldäck" kommer du spara mycket pengar på det!
Sedan kan jag inte låta bli att nämna följande: Efter mina upplevelser ser det väldigt fel ut om man ber folk undvika BMW på grund av elfel i meningen efter att man har rekommenderat en fransk bil i allmänhet och Citroen i synnerlighet. BMW är absolut inga felfria bilar, men franska bilar har aldrig presterat några toppresultat i undersökningar kring varken driftsäkerhet, besiktningsresultat eller på hur nöjda ägarna är.
BMW brukar däremot klara sig ganska väl, märket har legat på topp tre i Autoindex undersökningar kring hur nöjda ägarna är i snart tio år som ett exempel. Ibland på förstaplats men oftast på en andraplats efter Subaru.
Citroen sitter på en väldig charm och brukar enligt de exemplar jag har erfarenhet utav sällan svika en mellan A-B, utan man kommer fram däremot brukar dom kunna hitta på de mest intressanta hyss på resan för att underhålla en!