Det sitter 4 stycken kablar från varvräknaren 1 svart=jord 1 vit=belysning 1 röd=plus och en grön=signalkabeln
Men nu till problemet får den inte att funka har en opel astra f 92 med 1.6liters motor
Enliget schemat så skall den gröna kabeln kopplas til minus på tändspolen men har ingen riktig tändspole på min bil allt värkar sitta i fördelaren någon som har en astra och har en extern varvräknare tackar så jättemycket för hjälpen i förväg.
det är allt jag har om någon vet nått om hur man kopplar in en externvarvräknare på denna motorn så hojta till
//Jocke
Din Astra har ett Direct Ignition system som är fördelarlöst system med inbyggda tändspolar.
Cylinder 1 och 4a på en spole och cylinder 2 och 3 på den andra.
Detta system har heller inga rörliga delar.
Som jag ser det så finns bara möjligheten om man kan plocka signalen från fördelarens styrsignal, det ska sitta en 2polig kontakt någonstans vid "fördelaren". Ett annat alternativ är att få signalen direkt från tändkablarna via en liten enkel elektronisk enhet som inte är allt för svår att bygga.
Hör av dig om du inte får ordning på det.
Senast redigerat av dbjanoz (28 februari 2007)
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
det är allt jag har om någon vet nått om hur man kopplar in en externvarvräknare på denna motorn så hojta till
//Jocke
Din Astra har ett Direct Ignition system som är fördelarlöst system med inbyggda tändspolar.
Cylinder 1 och 4a på en spole och cylinder 2 och 3 på den andra.
Detta system har heller inga rörliga delar.
Som jag ser det så finns bara möjligheten om man kan plocka signalen från fördelarens styrsignal, det ska sitta en 2polig kontakt någonstans vid "fördelaren". Ett annat alternativ är att få signalen direkt från tändkablarna via en liten enkel elektronisk enhet som inte är allt för svår att bygga.
Hör av dig om du inte får ordning på det.
Missade det du skrev innan om den lilla kontakten, det är någon av de fyra små ledningarna som är minus signalen du ska koppla till. två av dem har du ju plus och minus 12Volt på så någon av de andra två är det.
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
det är allt jag har om någon vet nått om hur man kopplar in en externvarvräknare på denna motorn så hojta till
//Jocke
Din Astra har ett Direct Ignition system som är fördelarlöst system med inbyggda tändspolar.
Cylinder 1 och 4a på en spole och cylinder 2 och 3 på den andra.
Detta system har heller inga rörliga delar.
Som jag ser det så finns bara möjligheten om man kan plocka signalen från fördelarens styrsignal, det ska sitta en 2polig kontakt någonstans vid "fördelaren". Ett annat alternativ är att få signalen direkt från tändkablarna via en liten enkel elektronisk enhet som inte är allt för svår att bygga.
Hör av dig om du inte får ordning på det.
Missade det du skrev innan om den lilla kontakten, det är någon av de fyra små ledningarna som är minus signalen du ska koppla till. två av dem har du ju plus och minus 12Volt på så någon av de andra två är det.
Hej tack för svaret har testar 2 av dom 4 kablarna i kontakten utan resultat men skall testa dom andra 2 på fredag har av mig i helgen hur det gick.
varför kopplar du inte den gröna sladden till din befintliga varvräknare? så gjorde jag. funkade på min bil direkt och perfekt och det är antagligen lättaste sättet.
varför kopplar du inte den gröna sladden till din befintliga varvräknare? så gjorde jag. funkade på min bil direkt och perfekt och det är antagligen lättaste sättet.
Tyvär så har jag ingen varvräknare i instrumenthuset fins ju 2 modeller till astra vad jag vet en med och en utan varvräknare har den uten
Nu i helgen har jag försökt koppla in varvräknaren igen men utan resultat.
har provat den på en annan bil och den funkar har försökt med alla kablar typ provade denna kontakt som du skrev som sitter på "fördelaren" http://static.garaget.org/archive/11836 … 374733.jpg Kabel 1 är svart 2 är brun 3 är svart/röd 4 är gul/svart får ingen signal i från dessa kablar.