Så ja. Idag byttes då slutligen oljekylaren. Detta skulle göras i vilket fall som, men efter en runda på 8-10mil i helgen som gjorde att det blev väldigt lite olja kvar i Kermit, blev det lite högre prio på det.
O som vanligt är det mobilbilder, o det får ni leva med
Här nere finns det jag ska åt...jo...faktiskt. Man skymtar ett blått oljefilter där nere...nästan;
I vanlig ordning är jag dum i huvudet och envis som få. Men efter 30-45minuter gav jag upp o slängde bort även spolarvätsketanken (expansionskärlet åkte direkt) och titta; så mycket plats;
Ny möter gammal....
Jag är ganska så övertygad om att detta inte är ett bra tecken
Men visst, antagligen den som suttit där sen fabrik, men, man kan nog konstatera att efter 14 år var det nog dags att byta. Speciellt med tanke på hur ena slangen dessutom såg ut invändigt;
Det lilla vattnet som var kvar i oljekylaren...borde inte se ut såhär;
Har man inte plåster, så bygger man ett;
Slutligen på med lite "permatex"...alldeles ypperligt, och sen är det bara att göra om allt i omvänd ordning. Burken köpte väl min far när han började skruva någon gång i mitten på 1500-talet eller så
;
Så här i efterhand har tanken slagit mig att det kanske inte var fläktsäkringen, eller snarare bristen på denna, som helt o hållet ställde till det. Det är inte alls omöjligt att det börjat med att oljan kommit ut i vattnet vid oljekylaren, som sen i sin tur satt sig i kylare o slangar. Därefter har bilen blivit varm och kokat, detta då kanske som ett delresultat av att fläkten inte fungerade. Hur eller hur, så hade antagligen oavsett vad, oljan slutligen satt igen kylaren helt och totalt, och det hade varit oundvikligt iaf.
Men, det är ju bara en tanke.
Nu hoppas jag att jag slipper göra mer "pisstråkigt skruvande". Det är visserligen ett nödvändigt ont, men SÅ tråkigt (i min värld)