Golf mk1 brytarlös tändning går endast med startmotor

MostWanted93
27 juni 2012 · 143 Inlägg

Bytte till brytarlös tändning i tjejens -78 Golf gls, kabelhärva, tändmodul, tändspole och fördelare togs från en Golf mk2(som gick)
Och nu när allt är inkopplat och klart så startar den endast med startmotorn... eller vad man ska kalla de..
Nästan direkt man vrider på nyckeln startar den, helt normalt med andra ord, men så fort man släpper nyckeln från startläge dör den, precis som att den bryter strömmen när startmotorn slutar gå.
Finns de nån som kan ha nån aning om vad de kan bero på?

valle22 Smidd i rostigt stål
28 juni 2012 · 933 Inlägg

Hur är spänningsledningar kopplade? Låter som du beskriver spänningen försvinner när du släpper ifrån startläget. Jag montera ett brytarlöst tändsystem på ett väldigt enkelt sätt på min Manta. Systemet heter Ignitor och allt rymms inuti fördelaren utan byten av fördelare eller kabelhärvor som du nämner.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
MostWanted93
29 juni 2012 · 143 Inlägg

valle22 skrev:
Hur är spänningsledningar kopplade? Låter som du beskriver spänningen försvinner när du släpper ifrån startläget. Jag montera ett brytarlöst tändsystem på ett väldigt enkelt sätt på min Manta. Systemet heter Ignitor och allt rymms inuti fördelaren utan byten av fördelare eller kabelhärvor som du nämner.

Dom är kopplade precis som dom satt i Golf 2´an som systemet kommer ifrån..
Hur skumt som helst..
Vad kostar ett sånt system då?

valle22 Smidd i rostigt stål
29 juni 2012 · 933 Inlägg

Runt 1000kr kostar det, väldigt enkelt att montera och då menar jag ENKELT att montera. Sök på youtube IGNITOR eller PERTRONIX så kan du se hur enkelt det är. Det skulle nog behöva setet som jag även montera 1847V heter den satsen.
Jag köpte min på VW Custom Speed Parts i Hyllinge http://www.vwcustomspeed.com/

Men finns även här:
http://butik.arvikael-motor.se/T%C3%A4ndning/Ignitor

Fördelarna är många, alltid exakt rätt tändtidpunkt, inte fler byten av brutare/kondensator och bättre bränsleförbrukning bl.a samt det som hjälpte mig på min Manta var lätt och starta och jämn gång på tomgång.

Kan inget annan t en rekommendera detta

mvh
Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
valle22 Smidd i rostigt stål
5 juli 2012 · 933 Inlägg

MostWanted93 skrev:

valle22 skrev:
Hur är spänningsledningar kopplade? Låter som du beskriver spänningen försvinner när du släpper ifrån startläget. Jag montera ett brytarlöst tändsystem på ett väldigt enkelt sätt på min Manta. Systemet heter Ignitor och allt rymms inuti fördelaren utan byten av fördelare eller kabelhärvor som du nämner.

Dom är kopplade precis som dom satt i Golf 2´an som systemet kommer ifrån..
Hur skumt som helst..
Vad kostar ett sånt system då?

Här är lite bilder på hur det ser ut samt hur det monteras

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … ;start=105

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
MostWanted93
6 juli 2012 · 143 Inlägg

De ser ut och vara grymma grejjer, dock är de nog inte nått att tänka på pga ekonomin, så jag skulle vilja ha tips på vad de kan vara för fel.. hmm
Tack för tipset iaf!

valle22 Smidd i rostigt stål
7 juli 2012 · 933 Inlägg

MostWanted93 skrev:
De ser ut och vara grymma grejjer, dock är de nog inte nått att tänka på pga ekonomin, så jag skulle vilja ha tips på vad de kan vara för fel.. hmm
Tack för tipset iaf!

jag tror du har en kabel fel kopplad, sedan den bryter så fort du släpper startläget. Kolla så att tändspolen är rätt kopplad på 15 spänning både när startmotorn går och när den släpps

Senast redigerat av valle22 (7 juli 2012)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang