3537
Sök

Problem med bilen: Överhettning

Avstängd
233 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#1
Tjena,

Igår så när jag var ute och körde så hände något konstigt, bilen gick helt plötsligt direkt upp till max varme och värmelampan började lysa efter att jag kört ca 200 meter(hade kört innan men ställt bilen i 5 minuter och sedan kört iväg igen), stängde då av bilen så klart... Kollade kylarvattnet och behållaren var halv full, tänkte höra ifall det kan vara så simpelt att bara fylla på vatten och sedan testa köra?(låter ju konstigt att den bara helt plötsligt överhettas och att den inte har gått upp i värme innan). vågar inte köra ifall något annat kan gå sönder men men. Vad kan det annars vara för fel? Topp locks packning, ventiler?

PS: Det är en Skoda octavia 1,6LX -98.
Tack på förhand,
Nick.

Blå saab 9-3 turba

Diamond
540 Inlägg
28 september 2008
#2
vattenpumpen..  så var det på min bil..

I'm Rick James Bitch!

Avstängd
233 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#3
diamond_ skrev:
vattenpumpen..  så var det på min bil..

Okej, får kollas up, något annat förslag? är det smart och hälla i vatten och testa köra en runda för och se om det hjälper?

Blå saab 9-3 turba

Avstängd
233 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#4
Gick ner innan idag och fyllde på lite vatten, startade och lät den gå på tomgång tills arbetstemp. sedan körde jag en runda och när ja kom tillbaka så var den fortfarande på arbetstemp, men när jag ställde mig stilla på tomgången så gick den upp i värme igen.. det jag märkte då var att kylarfläkten inte startade, även efter jag stängt av bilen startade den inte... vad kan det vara för fel på den tro? säkringen var hel i alla fall.

kan även tilllägga att den kom mycket rök från avgasröret enligt kompisarna.
Senast redigerat av Niick (28 september 2008)

Blå saab 9-3 turba

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
28 september 2008
#5
vit eller svart rök? var den varm när de kollade så de inte så vattnet som kvar kvar i avgassystemet när bilen varit kall?

vitrök även vid varm bil=topplockspackning.

har du kolla om det bubblar/luktar avgaser i expansionskärlet?


Avstängd
233 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#6
sir_daniel skrev:
vit eller svart rök? var den varm när de kollade så de inte så vattnet som kvar kvar i avgassystemet när bilen varit kall?

vitrök även vid varm bil=topplockspackning.

har du kolla om det bubblar/luktar avgaser i expansionskärlet?

Vit rök, den var rätt varm när de såg det, bubblar gör det bara när vi skruvade upp locket när den var varm. Men eftersom kylarfläkten inte sätts igång överhuvud taget, kan det inte vara den som är problemet?

Blå saab 9-3 turba

1 353 Inlägg
28 september 2008
#7
om det kommer vitrök när bilen var varm, och det bubblar i expansionkärlet när bilen är igång så har du med största sannolikhet blåst topplockspackningen..

och jo, om fläkten inte startar när bilen är igång så är det nog det som orsakat att bilen överhettats.

There's no replacement for displacement

Avstängd
233 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#8
Nu har den varit inne på verkstad och han bytte kamrem, vattenpump, termostat och serva den, han sa att vattenpumpen var sönder. Men sen när jag hade kört ett tag så började den igen gå upp i värme..., killen på verkstaden sa att det kommer mycket vatten från avgasröret och det ryker lite mer än vanligt(men det gör det ju när den blir varmare än vanligt), så ja tänkte höra än en gång innan jag lämnar in den igen vad som kan vara fel?

   för vattenpumpen var sönder men han bytade den... kylarfläkten startar fortfarande inte men han säger att den inte skall starta i det här sammanhanget så det är inte den.. men vad är det löna att ha den fläkten då tänkte jag...

PS: jag hade nog fel, det var inte vit rök, det var bara vanlig rök... dvs typ gråvit.

Edit: nu efter han bytat vattenpumpen så kan man endå kör 5-6 kilometer innan den blir varm, innan har jag för mig att den blev typ varm nästan direkt.

tack i förhand än en gång,
Nick.
Senast redigerat av Niick (4 oktober 2008)

Blå saab 9-3 turba

3 235 Inlägg
4 oktober 2008
#9
Jag tror din topplockspackning har tackat för sig.
När motorn gick för varm första gången blev din topp skev.

Kolla om det fortfarande bubblar/luktar avgaser i expansionskärlet.


Avstängd
233 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#10
engolf skrev:
Jag tror din topplockspackning har tackat för sig.
När motorn gick för varm första gången blev din topp skev.

Kolla om det fortfarande bubblar/luktar avgaser i expansionskärlet.

Vid vilken värme snackar vi om här att ja ska kolla? om den är på max värme så bubblar den tror jag, men inte så konstigt ju.. inte säkert men ska ta en titt på det, men borde det inte komma vit rök då också ifall topplockspackningen har gått. Vad kan det annars vara? Mekanikern säger att kylarfläkten inte skall starta när man kör typ.. vad säger ni andra om det? borde inte den få veta ifall bilen börjar bli varm och starta? som det är nu startar den aldrig.

Blå saab 9-3 turba

3 235 Inlägg
4 oktober 2008
#11
Viften ska starta automatiskt när vattnet når en viss temperatur. (sitter en vattentemp.sensor där).

Luktar det avgaser ur expansionskärlet?

Nu har du ny vattenpump, och om bilen fortfarande blir för varm kan det bero på antingen viften, eller kass topplockspackning.

När du kör i t ex 90-100km/h, blir det överhettad då?

Koppla 12 v direkt på viften och se om den fungerar. Annars är det nog vattentemp.sensorn, dålig säkring eller kabelbrott nånstans.


Avstängd
233 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#12
engolf skrev:
Viften ska starta automatiskt när vattnet når en viss temperatur. (sitter en vattentemp.sensor där).

Luktar det avgaser ur expansionskärlet?

Nu har du ny vattenpump, och om bilen fortfarande blir för varm kan det bero på antingen viften, eller kass topplockspackning.

När du kör i t ex 90-100km/h, blir det överhettad då?

Koppla 12 v direkt på viften och se om den fungerar. Annars är det nog vattentemp.sensorn, dålig säkring eller kabelbrott nånstans.

Har kollat lite nu och lämnat in den igen och ska få tillbaka den idag. Det är inte topplockspackningen, och inte tempgivaren, och både mekanikern och en fordonslärare på min skola säger att den kylarfläkten ska inte behöva sättas igång när det är så här kallt ute, så dom utesluter den. I alla fall, nu när jag får tillbaka den så har mekanikern inte fixat något, för att han var ute och körde en lång runda(flera gånger) utan att den steg över arbetstemp. vilket låter väldigt konstigt, för den gick över arbetstemp senast jag körde...
så nu är jag här igen, ingen aning vad felet kan vara, ska ut och köra lite senare och se ifall den inte blir varm, men vad jag vet så fixar inte bilar sig själv.

Blå saab 9-3 turba

Evilmonkey
11 oktober 2008
#13
Niick skrev:
engolf skrev:
Viften ska starta automatiskt när vattnet når en viss temperatur. (sitter en vattentemp.sensor där).

Luktar det avgaser ur expansionskärlet?

Nu har du ny vattenpump, och om bilen fortfarande blir för varm kan det bero på antingen viften, eller kass topplockspackning.

När du kör i t ex 90-100km/h, blir det överhettad då?

Koppla 12 v direkt på viften och se om den fungerar. Annars är det nog vattentemp.sensorn, dålig säkring eller kabelbrott nånstans.

Har kollat lite nu och lämnat in den igen och ska få tillbaka den idag. Det är inte topplockspackningen, och inte tempgivaren, och både mekanikern och en fordonslärare på min skola säger att den kylarfläkten ska inte behöva sättas igång när det är så här kallt ute, så dom utesluter den. I alla fall, nu när jag får tillbaka den så har mekanikern inte fixat något, för att han var ute och körde en lång runda(flera gånger) utan att den steg över arbetstemp. vilket låter väldigt konstigt, för den gick över arbetstemp senast jag körde...
så nu är jag här igen, ingen aning vad felet kan vara, ska ut och köra lite senare och se ifall den inte blir varm, men vad jag vet så fixar inte bilar sig själv.

Det där om att fläkten inta ska starta är bullshit,,motorn behöver kylning oavsett vilken temp det är ute,,,om du står still har du ju inget luftflöde på kylet och bilen går varm.
ingen fläkt= varm bil

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
11 oktober 2008
#14
du kan mäta upp sensorn (temp sensorn till fläkten) samt tvångsmata fläktmotor så du vet att den fungerar.


Avstängd
233 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#15
Okej, låter kanske som det är den då, ifall han var ute och körde och låg mycket motorväg etc så kylde den nog bra, men när jag körde i stan så blev den varm, fick förmodligen inte tillräckligt mycket luft då..

Blå saab 9-3 turba

Avstängd
233 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#16
Var ute och testade lite nyss, och den kylar lika dåligt på motorväg som stadskörning... om det äns spelar någon roll, men som du sa Evilmonkey så vid stillastående får den ju inget luftflöde... men om man kör motorväg så borde den ju definitivt få, men den går endå varm :S


En sak till, ifall jag ska kolla om fläkten fungerar, hur kopplar jag då från batteriet till fläkten?
Senast redigerat av Niick (11 oktober 2008)

Blå saab 9-3 turba

Avstängd
233 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#17
Var ute och testade idag igen, och som det verkar, så blir den inte varm så länge man har kupéfläkten på hög värme, men om man sänker värmen på den så blir bilen varm, hur det fungerar vet jag inte... så jag frågar här? är det med temp givaren att göra eller?

Blå saab 9-3 turba

274 Inlägg
16 oktober 2008
#18
kolla termostaten..

fyllo

Avstängd
233 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#19
brelasten skrev:
kolla termostaten..

Den är bytt.. och bilen har blivit varm sedan direkt efter den blev bytt... inte så troligt att den gått sönder direkt

Blå saab 9-3 turba

2 Inlägg
7 juli 2012
#20
Hur gick det sen?
Kan inte alla som startar en tråd, se till att avsluta den så man har någon nytta av att söka på ett problem!!!



Sök