3675
Sök

Motorn börjat knacka? Saab 93

241 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Hejsan.

För en stund sen började bilen knacka i motorn och det löste jag enkelt genom att köpa en kvalitetsolja och oljefilter och då försvann ljudet direkt och bilen lät fint. Men nu har jag precis(för två dagar sedan) haft på steg tre från Maptun och har nu börjat höra ett svagt knackande ljud från motorn. Vad kan det vara? Sett att det kan ha orasakats av att det bildats något som kallas "sludge" i motorn som är som samlingar av dålig olja i motorn och därav framkallar detta knackade.
Någon som har någon ide om vad detta kan bero på? Sett att det kan betyda att jag måste byta hela motorn men det känns väll inte precis aktuellt.
Här har jag laddat upp en film från min bil. Lyssna och säg vad ni tror.

http://www.youtube.com/watch?v=kj_xsr8g … ature=plcp
Senast redigerat av Iggge (7 juli 2012)

Saab forever wolf in sheeps clothing

Race For Fun!
379 Inlägg
7 juli 2012
Om motorn nu redan varit i halvdåligt skick och du slänger på steg 3 och börja gasa så kanske det inte var det allra bästa? Hur långt har den gått?

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

241 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
race skrev:
Om motorn nu redan varit i halvdåligt skick och du slänger på steg 3 och börja gasa så kanske det inte var det allra bästa? Hur långt har den gått?

Saken är det att motorn inte har varit i dåligt skick. Jag har fått ljudet för länge sen men böt då olja och oljefilter och sen dess har den gått som en dröm utan missljud. Den har gått ca 19.000

241 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Tillägg: Den låter inte så illa som i filmen. Det hörs knappt om man står vid den i verkligheten

saabtok
1 306 Inlägg
7 juli 2012
Rätt mängd olja i ? Min 9-5 var lite kinkig när de började bli lite olja då kom ett knacka de ljud

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

241 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Greatsnyggo skrev:
Rätt mängd olja i ? Min 9-5 var lite kinkig när de började bli lite olja då kom ett knacka de ljud

Ja, Jag har kollat det och ska kolla det igen lite senare och efter lite körning. För nu startade jag den igen och nu går den utan missljud igen. Så något är det absolut som spökar för det kommer bara fram vid hård körning verkar det som. Bilen låter heller inte konstigt när man kör den utan bara på tomgång(ibland)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 juli 2012
Låter som en tryckare.
Vad hällde du i för olja?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

241 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
LeafBox skrev:
Låter som en tryckare.

Har för mig att det var Mobile 1, Samt Saab orginalfilter.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 juli 2012
Iggge skrev:
Iggge skrev:
LeafBox skrev:
Låter som en tryckare.

Har för mig att det var Mobile 1

Det var mest viskositeten jag var ute efter

241 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
LeafBox skrev:
Iggge skrev:
Iggge skrev:

Har för mig att det var Mobile 1

Det var mest viskositeten jag var ute efter

Det kommer jag tyvärr inte ihåg. Men jag vet att det är rätt olja som min modell ska ha och den var heller inte billig. La ut ca 800 kr för oljan. Ska se om jag hittar oljan

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 juli 2012
Grejjen var att det knackar inte, utan snarare tickar. Dvs mest troligen en ventiltryckare.
Och symtomet kom när motorn var varm - dvs när oljan blivigt tunnare.

Så rent spontant ska man självklart se till att det är rätt viskositet.
Men eftersom du sa att det stämde med boken så kan man inte göra så mkt mer än att ta bort ventilkåpan och helt enkelt se om man kan se nånting utöver det vanliga.

241 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
LeafBox skrev:
Grejjen var att det knackar inte, utan snarare tickar. Dvs mest troligen en ventiltryckare.
Och symtomet kom när motorn var varm - dvs när oljan blivigt tunnare.

Så rent spontant ska man självklart se till att det är rätt viskositet.
Men eftersom du sa att det stämde med boken så kan man inte göra så mkt mer än att ta bort ventilkåpan och helt enkelt se om man kan se nånting utöver det vanliga.

Ventiltryckare tror jag det kan vara för motorn har jag redan tagit isär i vintrars för att jag har bytt samtliga packningar.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 juli 2012
Ja som sagt. Finns inte så mkt mer att göra förutom att plocka av kåpan och pilla omkring hmm

241 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
LeafBox skrev:
Ja som sagt. Finns inte så mkt mer att göra förutom att plocka av kåpan och pilla omkring hmm

Är väll det. Men ska prova byta tryckare och se vad som händer. För nu efter 4 mils körning så låter den normalt igen.

331 Inlägg
7 juli 2012
Låter som en tryckare som är påväg att ge me sig smile Ba att byta big_smile

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
7 juli 2012
som sagt en lyftare/tryckare låter de som ... finns någon "gucka" att hälla i som ska hjälpa

är wynns som gör den har jag för mig

241 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Ja, Alla verkar ju nästen säga samma sak så kommer helt enkelt beställa en tryckare och byta smile

1 365 Inlägg
8 juli 2012
Och det är lite som att beställa 1 stötdämpare när alla 4 håller på att gå sönder. Jag hade bytt samtliga om de inte är för dyra. Mest en tanke eftersom det inte är skitkul att testa sig fram till vilken som är trasig. Är det dessutom flera så får du montera bort 4 innan du konstaterat att det visst var ventilknack på fler och då står du fortfarande där med skägget i brevlådan.

Eller så skiter du i att byta överhuvudtaget och lever med ljudet. Mineralolja brukar kunna få bort ventilknack ganska effektivt (Det löser dock naturligtvis inte problemet men motorn lär hålla länge till trots problemet)

Iggge skrev:
Ja, Alla verkar ju nästen säga samma sak så kommer helt enkelt beställa en tryckare och byta smile

Sök