Vart ute och körde med supran innan idag (singel), men helt plötsligt när jag gasade på och turbon gick in så sa det bara "poff" under motorhuven och nu går ej turbon igång när man kör.
Tyckte ändå inte jag körde speciellt hårt.
Hur kontrollerar jag om turbon är kass ? Vad tror ni har hänt ?
Tusen tack, vart ute och kollade nu direkt och hittade en slang som legat för nära grenröret och sakta men säkert smält hål på. För jävla skönt att det inte var turbon, blir ju allt lite orolig
japp det hände mig på min t5a fy fan vad rädd ja blev, ladda 1.3 5an fullt 240 kmh sen small en tryckslang, bilen gick på 3 cylindrar och sen dog den, ja trodde 100% att vevstarkarna böjjt sig eller tittat ut ur blocket då ljudet i motorn blev grövre. Men det var en tryckslang bara
haha fick samma bekymmer me min audi.. motorvägen fullplatta 1bar sen fräste det bara till så va bilen död. kände direkt hur det sved i bakfickan. stannade och starta bilen. den svajja några gången sen dog den. ner på rygg och kolla under bilen. kan säga att jag vart glad när jag såg att den vänsta ic slangen hade hoppat av. som sagt man blir ett nervvrak när nått sånt händer
Har lagat den söndriga vakkum slangen jag hitta men får fortfarande inte igång turbon. Har kollat dem andra slangarna med men kan ej hitta något synligt.
Kan det vara så illa att turbon pajat ? Hur kan man ta reda på det på enklast möjliga sätt ?
..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Hade det inte rykit en del om det varit turbon som pajat ?
Som sagt så när det gick sönder hände så "poffade" det till rätt ordentligt under motorhuven. Men eftersom jag hittade en slang som var sönder (gick till den ena wastegaten) så måste det ju varit det som varit ett av felen.
Min rök inte då det var axeln som gick av.. Kolla tryckslangen som sitter på turbon.. Brukar inte tåla värmen och spricka.. Det låter som att det skulle vara en tryckslang som hoppat av/spruckit..
Testade att trycksätta slangarna med kompressorn. Det hörs ett klonkande ljud direkt när jag trycksätter samt när jag släpper trycket. Är det wg som låter eller vad är det ?
Testade att trycksätta slangarna med kompressorn. Det hörs ett klonkande ljud direkt när jag trycksätter samt när jag släpper trycket. Är det wg som låter eller vad är det ?
Dock kan jag ej finna något hål eller liknande,
Ja, det är nog wastegaten som öppnar å stänger.. Då lär du inte ha något större läckage iaf.. Vad har du för grundladdtryck? Dvs, vid vilket tryck öppnar WG utan laddtrycksstyrning inkopplat? Kan ju vara något strul med laddtrycksstyrningen, fast jag tror personligen att turbon har gjort sitt.. Hur känns den? Något glapp?
Lyckades hitta en liten läcka på intercooler röret mellan ic och insuget. Trodde uppenbart nu att felet skulle vara borta när jag fick den tätt men icke. Det är ju uppenbart att anledningen till felet har varit detta men finns det något mer som kan ha tagit skada vid ett så plötsligt tryckfall som när ic röret lossnar ?
japp det hände mig på min t5a fy fan vad rädd ja blev, ladda 1.3 5an fullt 240 kmh sen small en tryckslang, bilen gick på 3 cylindrar och sen dog den, ja trodde 100% att vevstarkarna böjjt sig eller tittat ut ur blocket då ljudet i motorn blev grövre. Men det var en tryckslang bara
samma här small som fan och gick inte på alla burkar och orkade knappt i backe men när man kollade var det bara en tryckslang hehe