2333
Sök

Golf 2 CL -86 stannar ej på tomgång

96 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
Kolla över så kamremmen inte hoppat en kugg.

När böts den senast?

Böts 3000 mil senast. Har som sagt ingen aning om hur man kollar ifall den har hoppat ett kugg, men borde den fortfarande driva då?

6 630 Inlägg
14 juli 2012
Hoppat kugg = Ventiltider blir fel, går dåligt etc.
Hoppat av = Går inte att köra alls

big_smile

De/Dem

96 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
Hoppat kugg = Ventiltider blir fel, går dåligt etc.
Hoppat av = Går inte att köra alls

big_smile

Jo precis, men fortfarande, vad innebär just det och hur kollar jag det? Menar du att en kugg på remmen har gått eller? Har aldrig hört om det förr så är lite fundersam vad exakt jag ska kolla när jag går ut!

Tack för hjälpen förresten!

6 630 Inlägg
14 juli 2012
Om remmen har varit för dåligt spänt så kan den förflytta sig om man har otur

jag TROR det finns en kåpa vid växellådan på sidan/ovansidan som du kan se en markering på svänghjulet. Sen är det bara att lossa övre kamremskåpan så borde det finnas en markering där också.

De/Dem

96 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
Malheus skrev:

jag TROR det finns en kåpa vid växellådan på sidan/ovansidan som du kan se en markering på svänghjulet. Sen är det bara att lossa övre kamremskåpan så borde det finnas en markering där också.

Hm, den ska väl ha runt 1cm frispel eller? Ska gå ut och ta låss kåpan och ta lite bilder där så får ni bedömma om den verkar vara kass.

Men du menar i princip att remmen har förlyttat sig och driver sämre?

96 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
Malheus skrev:

Här är en film på remmen, verkar den konstig? Om den har "kuggat" så borde väl det synas rätt tydligt? Den hade ungefär 0.5cm frispel, om inte mer.

http://www.youtube.com/watch?v=DYYaHu8UVgI

6 630 Inlägg
14 juli 2012
Asså såhär..du ser inte om den har kuggat utan att kolla markeringarna, haynesboken skulle visa bäst var markeringarna sitter

De/Dem

96 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
Asså såhär..du ser inte om den har kuggat utan att kolla markeringarna, haynesboken skulle visa bäst var markeringarna sitter

Ska ta o kika men fortfarande, detta hände när jag var ute o körde på vägen, kan det verkligen hända då? Känns som det är väldigt osannolikt.

96 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
Har lagt upp en hel del info, klart någon måste ha en aning vad det kan vara. Ska iväg till biltema imorgon, vad kan ni tro är värt o byta ut? Ska köpa nya givare som jag visade bilder på en bit upp, lika bra, vad mer kan vara en bra grej att byta ut?

Eftersom det hände när jag körde men bilen fortfarande går med hjälp av choken, då måste det ju vara något glapp eller något litet som är trasigt som bara sabbar tomgången.

6 630 Inlägg
15 juli 2012
Om givarna funkar är det ingen ide o byta ut dem..skulle kolla om kamremmen sitter rätt först.

Intressanta är ju att den klarar sig på choken.. = Mindre luft
Samtidigt som det lukta bränsle om den? Möjligt att reglera tändningen med att skruva på fördelarlocket?

De/Dem

96 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
Om givarna funkar är det ingen ide o byta ut dem..skulle kolla om kamremmen sitter rätt först.

Intressanta är ju att den klarar sig på choken.. = Mindre luft
Samtidigt som det lukta bränsle om den? Möjligt att reglera tändningen med att skruva på fördelarlocket?

Skall försöka göra det,så mycket muttrar som håller det så är lite rädd att skruva och ev lossa remmen.

Precis! jag tror däremot att det är för att den genast går upp varv (2000) med choken i, inte att den får mer bensin eller dylikt.

Ja, att reglera tändningen går men ändras ytterst lite, märkbart när man lyssnar men knappt när man kollar på varvtal eller försöker köra lite med bilen.

96 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
Kan uppdatera att jag har köpt startgas och sprejat lite runt förgasarfoten, den rusade upp i varv vid ett ställe......jag är lättad att jag har hittat NÅGOT som inte är helt 100% men ändå orolig ifall det inte är lösningen.

Skall kolla om foten är spruken och behöver bytas, eller om jag bara måste skruva dit den lite mer, vi får se!

Sök