3393
Sök

Motorbyte Saab 9-5

1 062 Inlägg
18 juli 2012
#41
Kan säga att ni har fel angående för mjuka fjädrar och klen topp. Att saker går sönder beror inte alltid på det mest uppenbara...


M.V.H.


45 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#42
Mycket trevliga svar måste jag säga ! Kul att få inte info om motorn iallafall!
Har hittat ett ställe där det läcker ifrån och det är från kamkedjesträckaren som sitter i toppen... Sedan läcker det i framkant på motorn men nu är det kanske 1 droppe i sekunden... Känns jättekonstigt varför den pressar ut olja vid just där när att sitter snorhårt ? :o


TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
18 juli 2012
#43
"i framkant på motorn"

mellan toppen å blocket? eller någon annanstans


45 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#44
Förlåt, vart lite snurrigt där, menade motorns högra sidan alltså vänster om man står framför, först och främst läcker det lite från kamkedjesträckaren även fast jag har dragit den hårt med en ny packning emellan... Sen tror jag har det är någonstans ovanför "oljefilterhuset" tror jag... Kan ju även ta upp att motorlampan lyser och ger felkod p1658 har jag för mig vilket är på magnetventilen och jag har provat byta denna utan framgång datorn gav mig svaret att det är kortslutning... Hmm har kollat kablar, provat byta denna men vafan är problemet sad


342 Inlägg
19 juli 2012
#45
Sahlstrom skrev:
Förlåt, vart lite snurrigt där, menade motorns högra sidan alltså vänster om man står framför, först och främst läcker det lite från kamkedjesträckaren även fast jag har dragit den hårt med en ny packning emellan... Sen tror jag har det är någonstans ovanför "oljefilterhuset" tror jag... Kan ju även ta upp att motorlampan lyser och ger felkod p1658 har jag för mig vilket är på magnetventilen och jag har provat byta denna utan framgång datorn gav mig svaret att det är kortslutning... Hmm har kollat kablar, provat byta denna men vafan är problemet sad

Bara en spontan tanke, där sitter ju ett drivdon i Trionic boxen för o driva magnetventilen. Skulle ju faktiskt kunna vara fel på den.

45 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#46
Är det något man kan byta eller måste man byta hela boxen ? Är helt ny inom Saab så jag kanske idiotförklarar mig själv lite men det skiter jag i smile var sitter trionicboxen ? Vet ni om det finns vanliga läckage ställen på Saab ? Tänkte ifall det är fler som läcker då jag hört att många saabar är blöta smile


16 Inlägg
22 juli 2012
#47
Är det boxen så blir det genast lite krångligare om jag inte har fel. Vad jag vet så måste en annan box giftas in i bilen. Dock vet jag inte vilket program man gör det med . Om det är Tech2 eller om det är WIS.
Tror inte du blir idiotförklarad. Alla bilar har sina speciella egenskaper och har man inte skruvat med ett specifikt märke tidigare så är det inte lätt att känna till allt. Frågar man inte får man heller inget veta. Finns inga dumma frågor. Endast dumma svar isf.  smile

Sahlstrom skrev:
Är det något man kan byta eller måste man byta hela boxen ? Är helt ny inom Saab så jag kanske idiotförklarar mig själv lite men det skiter jag i smile var sitter trionicboxen ? Vet ni om det finns vanliga läckage ställen på Saab ? Tänkte ifall det är fler som läcker då jag hört att många saabar är blöta smile


45 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#48
Jag förstår smile har ju bytt till en 2.0t motor och fick hjälp av en kollega med boxen då han proggade om den så den skulle passa denna motor så jag får prata lite med han imorgon smile meckar med jaguar och land/ Range Rover så det är ju i stort sätt två helt olika system och länder om man säger så... Nu ska jag ut och leka med silikon för att se om aset kan sluta pissa olja, blir dyrt i längden om man ska behöva fylla olja och bensin för att ta sig till jobbet och om inte annat väldig, väldigt grisigt :p



Sök