2276
Sök

Volvo 142-73 B23 turbo *404whp 491wnm*

P o r s c h e
1 700 Inlägg
2 april 2011
#201
Så du klarade ventilerna?

Hände samma sak på min folkracekärra, skruvarna till svänghjulet snappades av och kamdrevet sprack. Varenda ventil kroknade och då hade jag ändå inte så mycket varv, var precis när jag skulle växla...

Bilrackarn din ser i alla fall tokgrym ut! wink


141 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#202
Bensinskallen skrev:
Så du klarade ventilerna?

Hände samma sak på min folkracekärra, skruvarna till svänghjulet snappades av och kamdrevet sprack. Varenda ventil kroknade och då hade jag ändå inte så mycket varv, var precis när jag skulle växla...

Bilrackarn din ser i alla fall tokgrym ut! wink

Hade en del tur. Hade ett fäste till kamtriggern framför drevet så drevet gled inte av sitt läge så kamremmen var i rätt läge. Har fått igång  den igen och den går precis som innan
edit: det hände för mig med när jag skulle växla.
Senast redigerat av Se88e_K (2 april 2011)


P o r s c h e
1 700 Inlägg
2 april 2011
#203
Ja de är fan livsfarligt dedär med svänghjulet...

Lärt mig att man alltid ska torka rent ordentligt och helst använda nya bultar roll


141 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#204
Bensinskallen skrev:
Ja de är fan livsfarligt dedär med svänghjulet...

Lärt mig att man alltid ska torka rent ordentligt och helst använda nya bultar roll

Ja man lär sig av sina misstag. Nu sitter det nya 12.9 bultar och rensade gängor och allt rengjort ordentligt. Dom gamla bultarna var nog orginal sen 83?


141 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#205
Var ute o raceade mot en skyline och då gick vattnet.
Det small till som fan och jag hörde att nått flög bakom bilen. Helvete nu rasade motorn men så gasade jag till lite och då gick den.
Rullade sakta in till en mack och stannde. Rök från motorn, nu brinner det panik och försöka att få upp huven men det va bara vattnet som hade gått
så ingen fara. Var en frostplugg som flög loss. Till det posetiva jag drog en skyline.
Senast redigerat av Se88e_K (9 april 2011)


292 Inlägg
8 april 2011
#206
Får man kommentera med endast en fet smajjly?
Hel rätt mä gammla völvås som drar sånna där fjortis skylines tycker ja iallafall!

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
146 Inlägg
7 september 2011
#208
Kul bygge smile


109 Inlägg
7 september 2011
#209
mkt fint bygge detta! kollat tråden ett par gånger och såg den även på vallåkra, mkt fint byggt!
btw, du har inte någon ritning elr nått på adapterplattan man kan snylta? hehe


141 Inlägg
7 september 2011
Trådstartare
#210
volvo_dennis: Har tävärr igen ritning kvar på den.

Uppdaterar inte här längre så kolla i min andra projekt tråd på Sävarturbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=43610


204 Inlägg
7 september 2011
#211
Grymt bygge kommer bli riktigt snyggt! men va ett tag sen update hur går de?smile

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

41 Inlägg
1 Inlägg
18 januari 2012
#213
riktigt grym men har du någon bild på hur du satte dit givaren till triggerhjulet? smile

141 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#214
S-Karlsson skrev:
riktigt grym men har du någon bild på hur du satte dit givaren till triggerhjulet? smile

Har tyvärr ingen bild, men om du kollar på bilden några sidor tillbaka så ser du hur fästet ser ut. Det skruvade jag fast på vänsersida längst fram på blocket, där man fäster generatorn.


141 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#215
Var och mappade bilen hos (Grusbusen) i hans bänk igår
Får tacka för en väldigt trevlig dag.
Han körde bänken och jag mappade.

404whp
491wnm
@1,7bar
Max varv 7300rpm

B23et block
M stakar
Mahle kolvar
Hemmafilad 405topp
Agap G253 kam 113nock
Orginalventiler
H1e 54in, 65ut 14 avgashus
42mm svartstål grenrör
98oktan

http://www.youtube.com/watch?v=_mxGAC9m … e=youtu.be

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/404whp491wnm.jpg


Im Awesome!!
281 Inlägg
24 juni 2012
#216
Sjukt fin 142:a! Nu har du ju effekt som en sleeper oxå big_smile

Åk på rätt sätt, åk brett :D

141 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#217
Tänkte skriva en lite spec på vad jag har i min motor. Kan vara bra för andra som vill ha 400-500hk rätt billigt.

B23et block, honat.
Orginal vev som är balanserad.
Orginal M stakar som är viktade.
Orginal Mahle kolvar som är viktade.
Orginal bultar ifrån 1983 till bottendelen.
405 topp som jag endast putsat lite lätt. Tagit bort gjutskägg etc.
Agap G253 kamaxel ifrån Jens G på sävarturbo
Dubbla ventilfjädrar
Orginal toppackning med 12:9 bultar
Sachs 654 tryckplatta
215mm sinterlamell.
Holset H1e 54in/65ut.
Extraktor grenrör. 42mm utv.
Vems styrsystem
98oktan.

Med dessa grejerna bromsade jag 404whp, 491wnm på 1,7bar. Varvar 7300rpm.
Tappar ca 15hk ifrån max peak på lite varv.
Laddar i dagsläget 1,9bar. ca 430whp.

Har inte behövt röra en enda skruv till motorn i sommar. Varit väldigt driftsäker.
Denna motorn har inte kostat mig många kronor att bygga. var kamaxeln som var det dyra.
Tycker att det är bättre att lite ner nån extra krona på en bra kam. har register mellan 3000-7300.



Sök