3683
Sök

Preppa bilen för utlandskörnign

517 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#1
Ska köra en 200 mil tur och retur ner på kontineten i veckan. Några tips på vad man bör kolla på sin bil (mer än det vanliga med vätskorna) samt vilka verktyg man bör ta med sig?

/Martin - Wolfsburg GTI

812 Inlägg
23 juli 2012
#2
kolla däck trycket
ha ett "S" märke vid reg plåten anars så kan det bli böter om dom utlänska poliserna är tjuriga


633 Inlägg
23 juli 2012
#3
En service på bilen byta olja filter o så

tycker jag o säkert många mer?


1 353 Inlägg
23 juli 2012
#4
om du ska köra i tyskland på motorväg så måste du ha reflexväst till alla som befinner sig i bilen samt minst 5 liter bensin i en reservdunk, annars kan du få böter av tyska polisen, bra att tänka på smile

There's no replacement for displacement

812 Inlägg
23 juli 2012
#5
Jag hade även med mig en liknande verktygssats som denna på min norge trip på 283 mil, men annars dom vanliga nycklarna och hylsorna så klarar man lite i alla fall
http://www.biltema.se/ProductImages/71/large/71-017_l.jpg
Senast redigerat av aakesson (23 juli 2012)


KHRacing
24 juli 2012
#6
tanka o kör. varför göra skillnad på 200 mil hemma o borta... förutom reflexvästen & bensindunken

950 Inlägg
24 juli 2012
#7
Om du ska till Frankrike, så se till inte att ha med någon form för utrustning, som varnar för hastighetskameror, för det kan bli dyrt.
De har även krav på att du skal ha med två engångsalkotestare med i bilen. Man kan köpa dem på Apoteket i Frankrike. Ja, det låter helt otroligt, men det är sant.

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 juli 2012
#8
se till att ha med nyckeln till dina bultar om du har låsbara hjulbultar på bilen... ingen kameravanare eller Gps med kameravarnare å akta dig för alla kameror på autobahn....

kolla över mönsterdjup,däcktryck å ev sprickor i däck om du ska köra autobahn..

Kolla över torkarbladen för där nere om de regnar är de som om nån häller hinkar med vatten över bilen :p


517 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
#9
Tack för svaren! Olja och filter är bytt för 100 mil sedan. Det med reflexväst och 5-litersdunk visste jag inte. Får införskaffa det. Blir en tur till Biltema i eftermiddag!

Ska endast till Belgien så undviker Frankrikes konstiga alkoholtestarlagar wink

/Martin - Wolfsburg GTI

Saabifierad
2 031 Inlägg
25 juli 2012
#10
Kolla så att du har domkraft och ett fälgkors samt reservhjul, inte skoj att få punktering och inse att man saknar något av dessa tongue Går också att ha punkteringssprej men den håller ju inte alltför långt.

Ha med pass och den andra delen av registeringsbeviset. Prata med försäkringsbolaget, man kan ibland behöva ett extra försäkringsbevis.
Senast redigerat av Slash (25 juli 2012)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

22 Inlägg
26 juli 2012
#11
http://bilaieuropa.se/ där har du lite mer tips inför resan

Osponsrad
1 631 Inlägg
26 juli 2012
#12
Det skadar nog inte och ha både reservhjul OCH punkasprej... det är ju inte fel wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

406 Inlägg
26 juli 2012
#13
Äsch, han ska 200 mil. Inte fasen byter ni olja o filter efter 200 mil hemma? big_smile

Ta med soppadunk, triangel o reflexväst om du ska köra på tysklands motorvägar. Sedan kommer man alltid långt med silvertejp och ståltråd wink

Har för övrigt nyss kommit hem efter en trip på 588mil och 10 länder med min 745a. Inte ETT problem smile


Stölle
199 Inlägg
26 juli 2012
#14
De få ggr jag har vart utomlands med bil ( räknas ens norge o finland som utomlands tongue ) har jag haft med bägge delar av reggbeviset, nån extra reflexväst, lite extra verktyg, några brädbitar att ha under domkraften ifall det är riktigt knöligt. Nån halvliter med konc. glykol, en skvätt motorolja, samt kollat över övriga oljor o vätskor innan färd. För är det nått som fattas när man är långt hemifrån så är det olja i motorn, fråga mig inte varför men har vart så varenda gång. Har även nån gång haft med en liten fotpump så man klarar sig en bit om man får pys på nått däck.
Allt detta får plats i utrymmena under golvet i kombin så det tar ju ingen värdefull plats direkt.
Sist ja va på långfärd var det med 855an, vi va 4 pers plus en del packning så jag lyfte ur baslåda o steget innan vi åkte för annars hade det blitt jobbigt o komma åt nått i bagaget då den lådan behövdes o dras fram över nedfällt baksäte för den låste bägge luckorna. O med 4 pers o nästan full packning va det inget alt. att göra så, så den fick stanna hemma. Känns fö. som man klarar sig med "lagom" volym om man är ett par pers i bilen o ska åka långt, då är det trevligare o småprata lite än o lyssna på techno på full volym i 12 timmar, typ.

Jag anar ugglor som får kläder.


Sök